Daniel Martínez slachtoffer van verkeersagressie, blessures onbekend
Daniel Felipe Martínez, de jonge Colombiaanse klimmer van EF Education First-Drapac, verblijft momenteel in een ziekenhuis in Toscane. De reden voor zijn opname: de 21-jarige renner zou vanochtend tijdens training op brutale wijze zijn aangevallen door een automobilist.
Martinez was samen met zijn landgenoten Julián Cardona, Miguel Eduardo Florez en Kristian Yustre aan het trainen in de buurt van Pistoia, toen een auto langs het viertal scheerde. Volgens het Italiaanse Cicloweb zou Martínez vervolgens iets hebben geroepen naar de automobilist. De bestuurder zou – na uit de auto te zijn gestapt – de renner daarop ernstig hebben mishandeld.
De Colombiaan zou zich naar verluidt niks meer kunnen herinneren van het voorval. Het is nog niet bekend of Martínez breuken heeft opgelopen. De jonge klimmer – die recent nog knap als zevende wist te finishen in de Ronde van Catalonië – staat op de voorlopige deelnemerslijst van de Ronde van het Baskenland (2-7 april).
Ploegleider Gárate: “Bestuurder viel hem meteen aan”
Oud-renner en ploegleider Juan Manuel Gárate geeft tegenover El Tiempo tekst en uitleg. “Daniel is in orde. Ik heb met hem gesproken, en hij herkent me ook. De bestuurder gaf hem geen tijd, en viel hem meteen aan”, aldus de Spanjaard.
Trainingsgenoot Yustre blijkt ook niet ongeschonden uit de strijd te zijn gekomen. De 24-jarige Colombiaan heeft aan de vechtpartij een gescheurde lip overgehouden.
het voorbeeld dat jij hier geeft geeft perfect aan dat de automobilisten de asociale mensen zijn in het verkeer...
Ik ben een onzettende amateurwielrenner, maar ik fiets wel redelijk veel. En hoe vaak ik wel niet in de problemen gebracht wordt door autos die in de afdaling perse 70 per uur moeten rijden terwijl ik 60 ga... Dus dan pakken ze gewoon de blinde bocht buitenom, moet geen probleem opleveren natuurlijk, want die 20s die ze ermee winnen is essentieel!!
Ik ben zelf ook geen fan van groepen racefietsers, of racefietsers die alles als een race zien en zich aan 0 regels houden. Maar kan je toch verzekeren dat er genoeg sociale racefietsers bij zijn en dat de het gedrag van automobilisten (en de constante haat, zelfs als je niets verkeerd doet vinden de meeste automobilisten je al een klootzak puur omdat je een racefietser bent... We delen de weg mensen wat vriendelijkheid kan nooit kwaad ) vaak iig 100x gevaarlijker (miss niet asocialer, wel gevaarlijker) dan dat van de racefietsers...
Overigens kom ik (bijna) geen auto tegen als ik op de Drentsche heide aan het fietsen ben. Zeer rustgevend. Bijna meditatief. Bijna.
Maar in zijn algemeenheid is het probleem dat sommige gasten, met name de rijders in groepen, doen alsof het er toe doet hoe snel ze overal rijden. Op een zeer klein percentage na zijn het allemaal amateurs die best even kunnen inhouden. Rare is dat ze het benaderen alsof ze profs zijn en alles moet wijken voor hun prestatie. Die paar tienden aan gemiddelde snelheid doet er totaal niet toe. En net alsof het slecht is voor je training om even een 20 seconden minder intens te rijden.
Je rijdt met de auto, radiotje op, raamjes dicht, kan dat dan?
Ja, dat kan, in de auto heb ik beschikking over 2 buitenspiegels en een achteruitkijkspiegel. Op de fiets wil ik graag achteropkomend verkeer horen aankomen omdat ik bij voorkeur rij op smalle, bochtige weggetjes. Ik koester mijn eigen veiligheid en wil ook geen medeweggebruikers hinderen. Heuvelop/-af, zeker bij onoverzichtelijke bochten, kan het gehoor ook een raadgever zijn bij tegemoetkomend verkeer. Bovendien ben je op de fiets veel kwetsbaarder dan in een auto.
Hoewel ik geen voorstander ben om van alles maar te verbieden zou ik het niet erg vinden als net als in België het gebruik van de mobiele telefoon op de fiets in Nederland strafbaar wordt gesteld. Fietspaden zijn al zeer riskant tegenwoordig maar helemaal met die slingerende whatsappende en snapchattende middelbare scholieren.