Danny van Poppel: “Ik snap niet wat de UCI doet”
Danny van Poppel hield gisteren in de laatste haakse bocht wonder boven wonder zijn fiets recht en voorkwam daarmee een pijnlijke val. De verbazing was echter groot toen hij later hoorde dat hij gedeclasseerd werd door de jury. “Daar snap ik niets van”, vertelt hij aan WielerFlits.
Van Poppel zat nochtans in een uitstekende positie om mee te strijden voor de dagwinst. Uiteindelijk werd de Sky-sprinter zelfs teruggezet in de uitslag vanwege gevaarlijk rijgedrag. “Ik ben behoorlijk geschrokken”, luidt zijn eerste reactie. “Het ging allemaal zo snel. Ik zat bij Peter Sagan in het wiel en er werd hard geremd voor die betreffende bocht. Ik kon het niet meer houden en moest deze stunt uithalen, omdat ik anders Sagan ondersteboven had gereden. Met dank aan mijn crossverleden wist ik mijn fiets recht te houden. Gelukkig is er niemand gevallen. En ja, wat de UCI doet snap ik niet. In het Critérium du Dauphiné worden kopstoten uitgedeeld en daar gebeurt er niks”, baalt Van Poppel, die fysiek niets heeft overgehouden aan zijn spectaculaire stuurmanskunsten. Vanuit het peloton krijgt hij van verschillende renners bijval.
Update, 12.00 – Jury: ‘Van Poppel is helemaal niet teruggezet’
Volgens de wedstrijdjury van de Ronde van Zwitserland is er echter helemaal geen sprake van een straf voor Van Poppel. Tegenover De Telegraaf doet jury-voorzitter Francesca Mannori haar verhaal over de sprinter van Sky, die op plek 26 terug te vinden is in de daguitslag: “De plek waarop hij is binnen gekomen. We hebben hem niet gestraft, hij heeft niets fout gedaan. Ik heb ook niets vernomen van wat er allemaal gezegd en geschreven is hoor. Maar nogmaals, wij hebben Van Poppel niet gestraft.”
One more impressive slo-mo. Barrier basically saved @Dannyvanpoppel. #TdS pic.twitter.com/S61r2kK4yA
— CyclingHub.tv (@CyclingHubTV) 14 juni 2016
So @UCI_cycling judges relegated Danny for dangerous riding… What do you expect with a corner like that less than 150m to go🙈#amateurs
— Geraint Thomas (@GeraintThomas86) 14 juni 2016
How ridicoulus was this sprint today in @tds .i guess something is wrong with the rules #UCI lucky nobody crash into the hospital.
— Fabian cancellara (@f_cancellara) 14 juni 2016
Gevaarlijk rij gedrag van @Dannyvanpoppel? Je mag dus niet remmen voor een bocht, maar wel elkaar van de fiets af beuken. Lang leve de UCI.
— Bram Tankink (@bramtankink) 14 juni 2016
Danny verdient een Award voor deze actie. Voorkomt grote valpartij op n levensgevaarlijk parcours. Rest my case. https://t.co/GegdKqToua
— Bram Tankink (@bramtankink) 14 juni 2016
Reacties van mederenners lijken me duidelijk.
Duidelijk dat er geen kapiteins in het peloton zijn en dat er geen eensgezindheid heerst onder de wielrenners.
En dat gelijk is niets waard, doordat niemand van tevoren iets zegt hierover. Iedereen kijkt toch even in het roadbook, in ieder geval krijgen ze de informatie voor de koers. Waarom dan achteraf gaan tweeten? Klootje en ik zeiden al in het volgtopic dat dit weer een schandalige finale was, waarom kunnen renners dan pas achteraf tweeten? Durf eens, dan verandert er misschien wat. Ze laten zichzelf naar de slachtbank leiden, echt als makke schapen.
Hoop dat ze vandaag voor de start een statement maken, maar dat zal wel weer niet.
Eigenlijk zou de organisatie een diskwalificatie moeten krijgen om zo'n bocht in parcours te leggen!
De organisatie is degene die de renners in gevaar brengt. Welke flapdrol haalt het in zijn kop om op 150 meter van de meet van een sprintetappe zo'n bocht te plaatsen? Je weet dat ze daar al op volle snelheid zijn. Ze hadden nog geluk dat het peloton een beetje op een lint zat. Als ze met drie naast elkaar hadden gereden, was er een megacrash geweest. En dan ook nog Van Poppel ervoor straffen. Hoe leeg kun je in je kop zijn? (de organisatie, niet jij :P)
Daarbij vind ik wel dat UCI met 2 maten meet. Ook de kopstoten moeten bestraft worden.
Hij raakt Sagan helemaal niet...
Hij is wel degelijk gediskwalificeerd.
O wacht, verkeerde topic.
En dat gezeur op'de UCI'; het is toch ook niet de schuld van de KNVB als er juist wel of geen strafschop wordt gegeven. Het is de jury die onafhankelijk beslist ahv de UCI reglementen. Het probleem is dat de die juryleden dat werk vrijwillig doen en organisaties daardoor heel erg veel invloed hebben op die juryleden en vrij eenvoudig druk kunnen uitoefenen. Vaak onderneemt een jury pas actie nadat er klachten zijn geweest; Cofidis en Katusha klaagden allebei niet over die kopstoten.
De diskwalificatie is belachelijk. Je hebt als renner het recht om een inschattingsfout te maken en deze te herstellen (zonder anderen van de weg te rijden of te rammen). Wat is het verschil tussen een inschattingsfout na 60 km een eentje in de laatste bocht? Gaan we vandaag ook diskwalificaties zien wanneer een renner halfweg koers een andere renner per ongeluk raakt, of ergens een bocht mist? Of nog erger: een leadout die zich als een levende chicane laat terugzakken met de hand op de remmen?
Wat is zijn straf dan? Ik neem aan dat hij niet uit de wedstrijd wordt gezet, en hij is ook niet teruggezet in de uitslag (die naar ik aanneem officieel is). Naast de tweet van Thomas heb ik het nergens gelezen.
De heren ploegleiders hadden vóór de start bij het bestuderen van het roadbook massaal bezwaar kunnen maken tegen die laatste bocht. Het was de goden verzoeken. Maar nu wordt er weer door iedereen achteraf geklaagd. De UCI heeft het parkoers goedgekeurd, dus kan de organisatie (weer) de handen in onschuld wassen. Maar de ploegleiders hebben hun renners weer eens in de steek gelaten .
Heeft hij dat echt met een d gezegd?