Danny van Poppel: “Ik snap niet wat de UCI doet”
Danny van Poppel hield gisteren in de laatste haakse bocht wonder boven wonder zijn fiets recht en voorkwam daarmee een pijnlijke val. De verbazing was echter groot toen hij later hoorde dat hij gedeclasseerd werd door de jury. “Daar snap ik niets van”, vertelt hij aan WielerFlits.
‘Ik moest een stunt uithalen’Van Poppel zat nochtans in een uitstekende positie om mee te strijden voor de dagwinst. Uiteindelijk werd de Sky-sprinter zelfs teruggezet in de uitslag vanwege gevaarlijk rijgedrag. “Ik ben behoorlijk geschrokken”, luidt zijn eerste reactie. “Het ging allemaal zo snel. Ik zat bij Peter Sagan in het wiel en er werd hard geremd voor die betreffende bocht. Ik kon het niet meer houden en moest deze stunt uithalen, omdat ik anders Sagan ondersteboven had gereden. Met dank aan mijn crossverleden wist ik mijn fiets recht te houden. Gelukkig is er niemand gevallen. En ja, wat de UCI doet snap ik niet. In het Critérium du Dauphiné worden kopstoten uitgedeeld en daar gebeurt er niks”, baalt Van Poppel, die fysiek niets heeft overgehouden aan zijn spectaculaire stuurmanskunsten. Vanuit het peloton krijgt hij van verschillende renners bijval.
Update, 12.00 – Jury: ‘Van Poppel is helemaal niet teruggezet’
Volgens de wedstrijdjury van de Ronde van Zwitserland is er echter helemaal geen sprake van een straf voor Van Poppel. Tegenover De Telegraaf doet jury-voorzitter Francesca Mannori haar verhaal over de sprinter van Sky, die op plek 26 terug te vinden is in de daguitslag: “De plek waarop hij is binnen gekomen. We hebben hem niet gestraft, hij heeft niets fout gedaan. Ik heb ook niets vernomen van wat er allemaal gezegd en geschreven is hoor. Maar nogmaals, wij hebben Van Poppel niet gestraft.”
One more impressive slo-mo. Barrier basically saved @Dannyvanpoppel. #TdS pic.twitter.com/S61r2kK4yA
— CyclingHub.tv (@CyclingHubTV) 14 juni 2016
So @UCI_cycling judges relegated Danny for dangerous riding… What do you expect with a corner like that less than 150m to go🙈#amateurs
— Geraint Thomas (@GeraintThomas86) 14 juni 2016
How ridicoulus was this sprint today in @tds .i guess something is wrong with the rules #UCI lucky nobody crash into the hospital.
— Fabian cancellara (@f_cancellara) 14 juni 2016
Gevaarlijk rij gedrag van @Dannyvanpoppel? Je mag dus niet remmen voor een bocht, maar wel elkaar van de fiets af beuken. Lang leve de UCI.
— Bram Tankink (@bramtankink) 14 juni 2016
Danny verdient een Award voor deze actie. Voorkomt grote valpartij op n levensgevaarlijk parcours. Rest my case. https://t.co/GegdKqToua
— Bram Tankink (@bramtankink) 14 juni 2016
Het achteraf geklaag gebeurd ook 9 van de 10 keer als het ergens aan opgehangen kan worden. Zoals nu de deklassering van v Poppel.
Zou jij via twitter openlijk klagen over het werk wat je nog moet gaan doen van je baas?
De ploegen daarentegen, die zouden natuurlijk wel actie kunnen ondernemen.
Het artikel zecht (haha) het volgende: "Uiteindelijk werd de Sky-renner zelfs uit de uitslag gehaald" dat suggereert diskwalificatie. Zonder uitslag in de rit van dinsdag zou van Poppel niet mogen starten in de rot van woensdag. We gaan het straks zien zo gauw ze weer onderweg zijn, of het declassering of diskwalificatie is geweest.
Meteen een mening geven is wederom belangrijker dan eerst nadenken en navragen wat er precies aan de hand is.
Hopelijk maken de bergritten er nog een Zwitserland-waardige ronde van!
De snelheid van een peloton ligt in een sprint wel ietsje hoger dan na 60km koers. Dat is een wezenlijk verschil.
Verder heb je na 60km nog niet te maken met drummende treintjes en renners die voor hun positie aan het vechten zijn.
Hoe haalt een organisatie het in zijn hoofd om zo'n aankomst te creëren.
Dan vraagje om problemen. Het is een wonder dat hier niets is gebeurd.
Moet je je eens voorstellen als je met zo'n aankomst een massale valpartij veroorzaakt en diverse renners levensgevaarlijke verwondingen oplopen. Want dat is dan niet uitgesloten.
Dan moet er niet met de vinger naar de renners of volgers gewezen worden maar de organisatie zou dan toch door de UCI flink gestraft moeten worden.
Maar ja, dan volgt er weer een discussie wie er schuldig is. Het is toch ongelofelijk.
Gelukkig waren er nu maar 3 á 4 renners die als eerste door de bocht wilden maar met 10 á 12 sprinters was dit natuurlijk helemaal fout gegaan.
Ik begrijp het ook niet. De jury bij een criterium is namelijk veel strenger. Daar wordt het parcours helemaal overlopen en wordt er goed op details gelet. En je hebt het maar te regelen als men het niet goed vindt.