Danny van Poppel krijgt tweede gele kaart, maar hoeft (normaal) niet te vrezen voor schorsing
Danny van Poppel is in de UAE Tour tegen zijn tweede gele kaart van het seizoen aangelopen. De renner van Red Bull-BORA kwam zaterdag in de laatste sprintersrit als achtste over de finish, maar werd bestraft vanwege ‘het afwijken van zijn lijn en hinderen van een andere renner.’ Toch hoeft hij (normaal) niet te vrezen voor een schorsing.
Van Poppel werd op de vingers getikt vanwege een manoeuvre in volle sprint, waardoor Arvid de Kleijn zijn benen moest stilhouden, flink moest uitwijken en bijna in aanraking kwam met de balustrade. De sprinter van Tudor Pro Cycling liet vervolgens met enkele handgebaren zijn onvrede blijken.
Van Poppel – die nog als achtste over de streep kwam – werd na afloop teruggezet naar de laatste plaats van de eerste groep (plek 25), kreeg een boete van 500 Zwitserse Frank en – vooral – een gele kaart.
Danny van Poppel a écopé d’un 2e carton jaune cette saison pour avoir dévié de sa ligne lors du sprint de la 6e étape de l’#UAETour.
Les sanctions possibles:
2🟨sur une course ➡️ suspendu 7 jours
3🟨en 30 jours ➡ suspendu 14j
6🟨en 1 an ➡️ suspendu 30jpic.twitter.com/0Ubp2HpFyz— Le Gruppetto (@LeGruppetto) February 22, 2025
Op scherp
Bij twee gele kaarten kan een renner een schorsing riskeren, maar er is wel een belangrijke kanttekening. Dit is het geval voor twee gele kaarten in één eendagskoers of in één rittenkoers: dan volgt een diskwalificatie en zeven dagen schorsing (die begint een dag na laatste gele kaart) voor de betreffende renner.
Van Poppel kan in theorie dus nog tegen een schorsing aanlopen, maar dan moet hij in de slotetappe opnieuw in de fout gaan en een kaart krijgen. Die kans lijkt echter klein: in de slotrit finishen de renners namelijk op de klim van Jabel Hafeet en dus zullen sprinters als Van Poppel geen rol van betekenis spelen in de finale.
Een renner kan ook voor twee weken worden geschorst, als hij drie gele kaarten krijgt binnen een tijdsbestek van 30 dagen. Van Poppel ontving zijn eerste gele prent na de tweede etappe van de Tour Down Under, op woensdag 22 januari. Dat is inmiddels 31 dagen geleden en dus gaat dit – voor de komende wedstrijden – niet meer op voor de rappe man van Red Bull-BORA-hansgrohe.
Vanaf 1 augustus 2024 was er al een testfase met gele kaarten, die vanaf dit jaar onderdeel zijn van een streng reglement. Renners die twee of meer gele kaarten ontvangen, kunnen een schorsing verwachten. Het geldt in wedstrijden van de WorldTour, Women’s WorldTour, de ProSeries (mannen en vrouwen), WK’s, continentale kampioenschappen en Olympische Spelen.
Nieuw is dat ook lead-outs die een gevaar vormen en verzorgers die hun renners op een gevaarlijke manier bevoorraden in de bevoorradingszone een gele kaart kunnen ontvangen, schrijft de UCI. Dit zijn de eerder aangekondigde straffen die aan meerdere gele kaarten hangen:
- 2 gele kaarten in één eendagskoers of in één rittenkoers: diskwalificatie + 7 dagen schorsing (die begint een dag na laatste gele kaart)
- 3 gele kaarten in een periode van 30 dagen: 14 dagen schorsing (die begint een dag na laatste gele kaart)
- 6 gele kaarten in een periode van 1 jaar: 30 dagen schorsing (die begint een dag na laatste gele kaart)
Onlangs evalueerde de internationale wielerunie UCI nog de testperiode met gele kaarten. In de laatste maanden van 2024 werden er in totaal 31 gele kaarten uitgedeeld, in 66 koersdagen. In 52 procent van de gevallen ging een kaart naar een renner.
Om te reageren moet je ingelogd zijn.