Dauphiné met proloog, ploegentijdrit en vier aankomsten bergop
foto: ASO (archief)
donderdag 15 maart 2018 om 12:07

Dauphiné met proloog, ploegentijdrit en vier aankomsten bergop

In Lyon is vandaag het parcours van de zeventigste editie van het Critérium du Dauphiné gepresenteerd. ASO-directeur Christian Prudhomme maakte bekend dat de Franse WorldTour-wedstrijd zal beginnen met een proloog, op de vierde dag een ploegentijdrit kent van 35 kilometer, in totaal vier aankomsten bergop heeft en eindigt met een Alpentweeluik.

De achtdaagse wordt geopend met een proloog van 6,6 kilometer voor Valence. Op de vierde dag rijden de renners opnieuw tegen de klok, maar dan met de ploeg. Tussen Pont-de-Vaux en Louhans Châteaurenaud is een 35 kilometer lange, volledig vlakke, ploegentijdrit uitgestippeld door de organisatie.

De puncheurs kunnen uit de voeten op de tweede dag van de Dauphiné, als er twee klimmetjes van vierde categorie in de slotfase liggen. De dinsdagrit is opnieuw voor de heuvelmannen, of wellicht krijgen de aanvallers een kans op weg naar Belleville. Tom-Jelte Slagter zal daar nog goede herinneringen aan hebben. Hij won in 2014 een rit in Belleville.

In etappe vier naar Lans-en-Vercors doemen de eerste bergen op. Na de beklimming van de Col du Mont Noir van buitencategorie volgt een finish op een berg van tweede categorie. Op vrijdag begint de rit met twee cols, waarna door de Savoie gereden wordt. Een lange maar vlakke aanloop leidt de slotklim van Valmorel (buitencategorie) in.

Het slotweekend in de Alpen zal uitdagend zijn en zorgen voor een laatste grote verandering in het eindklassement. De zesde etappe naar La Rosière is bijna identiek aan de elfde etappe van de aanstaande Tour de France. Een korte rit met vier beklimmingen die de renners alvast kennis laat maken met wat ze een maand later te wachten staat. Bovenop de laatste is de finish gelegen, na een klim van 17,6 kilometer aan 5,8%. De laatste rit naar Saint-Gervais is er een met vier beklimmingen van eerste categorie, die voor de nodige opschudding zal zorgen.

Daarnaast werd bekendgemaakt dat de bergtrui vanaf dit jaar blauw met witte bollen is.

Rittenschema Critérium du Dauphiné 2018 (3-10 juni)
Zondag 3 juni – Proloog: Valence – Valence (ITT, 6,6 km)
Maandag 4 juni – Etappe 1: Valence – Saint-Just-Saint-Rambert (179 km)
Dinsdag 5 juni – Etappe 2: Montbrison – Belleville (180,5 km)
Woensdag 6 juni – Etappe 3: Pont-de-Vaux – Louhans Châteaurenaud (TTT, 35 km)
Donderdag 7 juni – Etappe 4: Chazey-sur-Ain – Lans-en-Vercors (181 km)
Vrijdag 8 juni – Etappe 5: Grenoble – Valmorel (130,5 km)
Zaterdag 9 juni – Etappe 6: Frontenex – La Rosière (110 km)
Zondag 10 juni – Etappe 7: Moûtiers – Saint-Gervais (129 km)
Totaal: 951 kilometer, 26 beklimmingen

RIDE Magazine
36 Reacties
15-03-2018 15:26
Die ploegentijdrit is maar liefst 35 km, dus die is hoe dan ook beslissend. Ze zouden er een max op moeten zetten.
15-03-2018 15:29
@assen, dan hoeft die koers ook niet meer gereden te worden.

Als iemand op de laatste dag demarreert en de trui pakt, dan is dat toch de beslissende demarrage? Dan zijn we die TTT met z'n allen al lang weer vergeten. Die is alleen beslissend als je achteraf terugkijkt en het verschil tussen pakweg de nr 1 en 2 enkel gemaakt is in de TTT.
15-03-2018 15:34
@Kreiger
Dat ik er niet weg van ben dat nieuwe klimmen in de Tour voorgekauwd worden in de Dauphiné is niet wat ik zeg in de reactie waar jij zo te zien op reageert. Ik zeg alleen dat 'ze doen het elk jaar' geen goede reden is om dit jaar het weer te doen. Helemaal omdat je vanuit meer richtingen in La Rosière kan komen (Iséran, Italië, Les Arcs) en ik graag daar een van had gezien als ze toch naar La Rosière gaan. Maar goed, ieder zijn mening.
15-03-2018 15:45
Ik blijf het discutabel vinden dat een TTT meetelt voor een AK. Naar mijn idee zou het algemeen klassement een afspiegeling moeten zijn van individuele prestatie. Een TTT is veel meer een teamprestatie. Het zou, mijns inziens, beter kunnen meetellen voor het teamklassement.

Overigens vind ik een TTT een oneerlijke discipline. Normaliter is een team dat een TTT kan winnen, een team met een brede selectie. Een brede selectie met veel goede knechten, voornamelijk hardrijders. Zo’n brede selectie kan enkel op touwen worden gezet met een groot budget. Als je het zo bekijkt, wint geld uiteindelijk een TTT.
15-03-2018 15:53
@KimJungPoels, @West, @Assen,

Ik ben het met jullie eens dat het voor dat type renners lastig kan worden met zo'n lange TTT.
Maar allesbeslissend is het zeker niet. Er zijn er zeker nog 10 á 15 de Daupiné kunnen winnen na de ploegentijdrit. Dus nog spanning genoeg lijkt me. Ook in een TTT rij je tegenwoordig geen minuten meer weg. Ik ben er zelfs van overtuigd dat de korte bergetappes meer tijdsverschillen zullen geven dan etappes boven de 200 km.
15-03-2018 16:00
Klopt @Petros. Ik vind het ook niet thuis horen in een etappe koers. Of je een etappe koers wint zoals de Daupiné, met een TTT betwijfel ik overigens. Maar de renners in zo'n ploeg met een ruim budget hebben natuurlijk wel een voordeel van 1 á 2 minuten waarin ze alleen maar "mee" hoeven te rijden en te finishen. De eerste vijf ploegen zie ik overigens wel binnen de 1.00 á 1.30 finishen
15-03-2018 18:38
In een grote ronde is een ploegentijdrit ok, in kleine rondjes niet.
15-03-2018 18:59
@blokland - we zijn het eens
15-03-2018 20:48
@rahims.
Dat zal wel kloppen inderdaad. Maar niks voor de pure sprinters. Naja, gaan die allemaal mooi naar de ZLM!
15-03-2018 21:38
Leuke wedstrijd. Beetje veel klimmen en weinig kansen voor sprinters.
Ik had liever een klimtijdrit gezien, maar een TTT is ook leuk. De TTT had wel wat korter gemogen.
16-03-2018 10:04
Duidelijke overkill. Saai en eenzijdig parcours. Hopelijk volgend jaar meer variatie

Om te reageren moet je ingelogd zijn.