De beste 10 transfers in de WorldTour
Discussie Het einde van het jaar komt in zicht en veel teams en renners zijn inmiddels begonnen om hun trainingsbasis te leggen voor 2025. Sommige coureurs doen dat nog in het tenue van hun huidige ploeg, een heel aantal wisselt van werkgever op 1 januari. Maar wat is nu eigenlijk de beste transfer onder de WorldTeams? WielerFlits zet een tiental op een rij.
Simon Yates naar Visma | Lease a Bike
Visma | Lease a Bike heeft een verjongingskuur doorgevoerd met hun transferstrategie. Daarnaast zijn er een aantal ervaren krachten binnengehaald. Een daarvan is Simon Yates. De 32-jarige Brit springt bij de Nederlandse ploeg in het gat dat er vorig jaar is ontstaan na het plotselinge vertrek van kopman Primož Roglič. Afgelopen seizoen is gebleken dat Sepp Kuss daartoe niet in staat is geweest.
Met Yates haalt de ploeg iemand binnen met een eindzege in de Vuelta a España (2018) op zijn palmares, overwinningen in tal van andere rittenkoersen en nog eens vijf top-10 plekken in grote rondes. Met in totaal 34 profzeges op zijn naam en de bereidheid om in een ondersteunende rol te rijden voor Jonas Vingegaard, haalt Visma | Lease a Bike er een enorme versterking bij. Ze zien in hem ook een kopman voor de WorldTour-rittenkoersen buiten de grote rondes.
Ben O’Connor naar Jayco AlUla
De meeste grote namen uit het Australische wielrennen hebben de laatste jaren wel voor Jayco AlUla en voorlopers gereden. De allerbeste van het moment deed dat nog nooit, maar daar komt verandering in. Jayco AlUla heeft als opvolger van Simon Yates namelijk Ben O’Connor binnengehaald. Behoudens de olympische wegwedstrijd (51ste) en de Clásica San Sebastián (elfde) eindigde O’Connor in 2024 in al zijn wedstrijden bij de eerste vijf.
Met een vierde plek in de Giro d’Italia, een tweede plaats in de Vuelta a España en zilver op het WK op de weg in Zürich kende de 29-jarige Australiër zijn beste seizoen ooit. Hij is momenteel fysiek gezien op de top van zijn kunnen als wielrenner en hij krijgt bij een ploeg uit eigen land het absolute kopmanschap in de grote rondes. O’Connor won de laatste jaren ook etappes in al die grote rondes. Kortom: net als Jelte Krijnsen een uitstekende aankoop van Gerry Ryan en co.
Ethan Hayter naar Soudal Quick-Step
Soudal-Quick-Step is al jaren niet meer de voorjaarsploeg die het geweest is. Dat komt enerzijds door de opkomst van Remco Evenepoel als kandidaat-eindwinnaar van grote rondes en anderzijds doordat duurbetaalde kopmannen als Julian Alaphilippe en Kasper Asgreen al drie seizoenen niet meer rendeerden. Grootste euvel: het gelimiteerde budget waarmee Patrick Lefevere naar eigen zeggen moet werken. En dus werden er keuzes gemaakt.
Wie naar de transferbalans van dit jaar kijkt, raakt zoals Jan Bakelants misschien niet direct onder de indruk. Toch heeft Lefevere veel ervaring met het kunnen aanzetten van een renner, wiens carrière hij opnieuw kan aanzwengelen. Wat dat betreft kan Ethan Hayter weleens een schot in de roos zijn. De 26-jarige Britse kampioen staat al twee seizoenen stil bij INEOS Grenadiers, maar heeft alle capaciteiten om te scoren in Vlaamse klassiekers. Die kans kreeg hij echter nog nooit. Lukt het Lefevere en co wel om dit voormalig supertalent uit het slop te trekken?
Jhonatan Narváez naar UAE Emirates
Nog een renner die in het voorjaar de laatste jaren bij INEOS Grenadiers misschien niet de kansen kreeg die hij verdiende, is Jhonatan Narváez. De 27-jarige coureur uit Ecuador is een liefhebbers van klassiekers en zoekt ook in grote rondes naar mogelijkheden. Niemand minder dan deze El Lagarto hield Tadej Pogačar van de zege in de openingsrit van de Giro d’Italia af. Narváez voorkwam daarmee dat de Sloveen van start tot finish in de roze leiderstrui reed.
In de laatste jaren pakte de Ecuadoraan in een aantal klassiekers zijn kans. Ook het voorbije seizoen toonde hij zich in de Cadel Evans Great Ocean Road Race (vijfde), in de E3 Saxo Classic (zesde) en in de Clásica San Sebastián (vijfde). Ook werd hij in 2022 zesde in Strade Bianche en vierde in de BEMER Classic. Bij de beste ploeg ter wereld komt hij nu in een sterkere voorjaarskern met Tim Wellens, Florian Vermeersch, Nils Politt, Mikkel Bjerg, António Morgado, Jan Christen én soms misschien wel Pogačar. Daar kan Narváez zijn voordeel mee doen.
Lenny Martinez naar Bahrain Victorious
De grootste talenten en beste renners ter wereld liggen de komende jaren vast. Een van de groeibriljanten in het peloton die afgelopen seizoen wél vrij was, was Lenny Martinez. De gedrongen pocketklimmer komt uit de school van Groupama-FDJ en is de zoon van oud-mountainbiketopper Miguel Martinez. De 21-jarige Fransman gaat een mooie toekomst tegemoet en wist in zijn eerste twee seizoenen bij de profs al zes keer te winnen.
De jongeling zal nog flink aan zijn tijdrit moeten werken, maar daar zal zijn nieuwe ploeg Bahrain Victorious ongetwijfeld fors in investeren. Dat doen ze namelijk ook in Martinez. Naar verluidt verdient hij in 2025 een miljoen euro, dat zich verdubbelt het jaar erna tot drie miljoen euro in 2027. Volgens radio peloton komt sponsor TotalEnergies vanaf 2026 ook nog eens aan boord… Heeft Bahrain Victorious hun grote naam voor het rondewerk na Vincenzo Nibali te pakken?
Laurence Pithie naar Red Bull-BORA-hansgrohe
Marc Madiot allitereert lekker met het Franse scheldwoord merde. Toch zal de Franse ploegbaas van Groupama-FDJ dat behoorlijk vaak in de mond hebben genomen, zeker hem kennende. Naast Martinez vertrekt er met Laurence Pithie nog een zeer talentvolle, eigen opgeleide renner naar het grote geld van een topploeg. Samen met de broers Mick en Tim van Dijke en de sterke Oier Lazkano moet Pithie de nieuwe voorjaarskern vormen bij Red Bull-BORA-hansgrohe.
De 22-jarige Nieuw-Zeelander was een van de revelaties van het voorjaar, met een zevende plaats in Parijs-Roubaix als hoogtepunt. Pithie is bovendien snel aan de meet en vooral overambitieus. Onlangs zei hij het gevecht met Mathieu van der Poel aan te willen gaan. Met de sterke Kiwi heeft de formatie van Ralph Denk er in ieder geval een goede pion voor de toekomst bij. Maar met de begeleiding van de Duitse ploeg zou Pithie er zelfs dit voorjaar al kunnen staan bij de wereldtop.
Axel Laurance naar INEOS Grenadiers
Bijna alle WorldTour-ploegen hebben dit jaar interesse getoond in Axel Laurance. De 23-jarige Fransman werd opgepikt door Alpecin-Deceuninck na het debacle rondom de spookploeg B&B Hotels van Jérôme Pineau. Het eerste jaar moest hij noodgedwongen in de opleidingsploeg rijden, maar werd hij in Glasgow wel wereldkampioen bij de beloften. Na contractverlengingen voor Mathieu van der Poel en Jasper Philipsen smolt het budget van de Belgische ploeg behoorlijk.
Laurance kende een prima eerste helft van het seizoen, met een eerste WorldTour-ritzege in de Ronde van Catalonië. Ook won hij de Ronde van Noorwegen. Met zijn punch en sterke eindschot zagen veel WorldTeams brood in de Fransman. Volgens radio peloton was hij het liefst bij Alpecin-Deceuninck gebleven, maar kon hij niet om het aanbod van INEOS Grenadiers heen. Daar gaat hij samen met Tom Pidcock een heel gevaarlijk duo vormen tijdens de lastige heuvelklassiekers.
Madis Mihkels naar EF Education-EasyPost
EF Education-EasyPost is al jarenlang een bonte verzameling van nationaliteiten. Logisch ook, want de hoofdsponsor is een internationale aanbieder van taalreizen. Wat dat betreft kunnen ze weer een nieuw land toevoegen aan hun portefeuille: de Amerikanen wonnen de strijd om de handtekening van groot talent Madis Mihkels. De 21-jarige renner uit Estland is opgeleid door Intermarché-Wanty en die zullen er flink de pest in hebben dat EF hem nu afsnoept van hen.
Heel veel was daar naar verluidt niets aan te doen. Volgens radio peloton gaat Mihkels bij Jonathan Vaughters 800.000 euro per jaar verdienen. Een aanbod waar de Waalse ploeg totaal niet mee kon wedijveren. Hij is een echte kampioenschapsrenner die vaak meedoet voor de medailles op EK’s en WK’s. Dit jaar pakte hij na Tim Merlier en Olav Kooij brons op het EK, bijvoorbeeld. Mihkels is een sterke klassiekerrenner in spe met een pijlsnel eindschot. Dit jaar werd hij ook al tiende in Parijs-Roubaix. De vraag is alleen of hij zijn opmars bij EF kan doorzetten.
Pablo Castrillo naar Movistar
Het gebeurt in Spanje vaker: talenten die niet opvallen bij de beloften, om vervolgens bij de profs een significante inhaalslag te maken. Dat deed ook Pablo Castrillo. De bijna 24-jarige Spanjaard was in zijn U23-jaren geen hoogvlieger, ondanks een Spaanse titel tijdrijden. Pas vorig jaar – in zijn eerste seizoen als prof – begon hij in de tweede helft van het jaar goed uitslagen te rijden. Zo ging hij destijds bijvoorbeeld met een derde plek in de Tour de Langkawi de afgelopen winter in.
Die lijn bleef hij doorzetten. Nadat hij vijfde werd in de Ronde van Slovenië en zevende in de Vuelta a Burgos, leek het erop dat INEOS Grenadiers met Castrillo aan de haal ging. Daarna werd hij de revelatie van de Vuelta a España met twee ritzeges. De interesse schoot als een raket de lucht, maar toch was het Movistar uit zijn eigen land dat aan het langste eind trok. Opvallend, want Pablo’s oudere broer Jaime verloor het plezier in de sport bij nota bene dezelfde ploeg.
Johannes Staune-Mittet naar Decathlon-AG2R La Mondiale
Er gebeurt iets bij Decathlon-AG2R La Mondiale. Sinds de intrede van de sportwinkelketen vorig jaar presteert de Franse equipe significant beter. De Van Rysel-fietsen blijken beter te zijn dan vrijwel alle insiders dachten en op die machine werden zeges en topresultaten het afgelopen jaar aan elkaar vast geregen. Het grote doel van de ploeg en haar sponsoren is om in 2028 mee te doen voor de eindzege in de Tour de France. Daar is nog een hele ontwikkeling voor nodig.
Samen met groot talenten Léo Bisiaux en Paul Seixas moet Johannes Staune-Mittet daar op termijn voor zorgen. De Fransen kochten de Noor (23) over van Visma | Lease a Bike. De talentvolle ronderenner bleef bij de Nederlandse ploeg op zijn honger zitten en had daar ook veel concurrentie. Bij de Franse ploeg kan hij in veel koersen al kopman zijn, omdat er sinds het vertrek van Ben O’Connor iemand mist op die plek. Is de Noor de kip met het gouden ei?
Beste ProTeam-transfer
Marc Hirschi naar Tudor Pro Cycling
Niet alleen in de WorldTour zijn er een aantal straffe transfers gedaan. Een ploeg die qua status misschien wel het knapste werk heeft afgeleverd, is Tudor Pro Cycling. De Zwitserse ploeg is nu nog actief op het tweede niveau, maar straalt wel een bepaalde klasse uit. Dat resulteert de laatste twee seizoenen ook in goede resultaten en wildcards voor steeds meer WorldTour-wedstrijden. De droom van ploegeigenaar Fabian Cancellara is om uiteindelijk ook de stap naar het hoogste wielerniveau te maken.
Wat dat betreft heeft de zwartrode formatie twee klappers van jewelste gemaakt. Voor tweevoudig oud-wereldkampioen Julian Alaphilippe betalen ze de komende jaren veel salaris, maar een wildcard voor de Tour de France lijkt daardoor wel heel dichtbij. De Fransman moet in de klassiekers het mooie weer gaan maken met Marc Hirschi, die er afgelopen jaar bij UAE Emirates eindelijk doorkwam na zijn doorbraakjaar in 2020. De 26-jarige Zwitser won dit jaar Clásica San Sebastián en de Bretagne Classic, terwijl hij in het verleden ook de Waalse Pijl won en op het podium stond van de Amstel Gold Race en Luik-Bastenaken-Luik.
Om te reageren moet je ingelogd zijn.