•
woensdag 23 december 2015 om 08:39
De Jongh: “Alles moet rond zijn voor de Tour”
Steven de Jongh is druk bezig met het opzetten van zijn eigen wielerploeg. De ploegleider van Tinkoff-Saxo hoopt voor de Tour de France van volgend seizoen alles rond te hebben. “Ik ben op zoek naar een team die zowel in de klassiekers, als het rondewerk uit de voeten kan”, vertelt hij aan de NOS.
Geen Nederlandse ploegDe Jongh denkt vooral dat de huidige marketingmodellen het wielrennen voor bedrijven interessanter kunnen maken. “Dan moet je vooral denken aan meetings filmen, massages filmen, nog meer filmen in ploegleiderswagens, dat soort zaken. Daar rust nu nog een relatieve taboe op, maar het is voor geldschieters wel aantrekkelijk om unieke content aan te leveren. Ik denk dat de huidige economie het weer toelaat om meer in sponsoring te doen.” Mocht de Noord-Hollander slagen in zijn opzet, dan volgt er geen Nederlands georiënteerde ploeg. “Wielrennen is tegenwoordig heel mondiaal. Ik denk dat je dan een ploeg ook zo moet inrichten.”
Ik hoop dat het lukt, zijn opzet klinkt interessant en weer eens een beetje vernieuwend.
Lekker vernieuwend; filmpjes, filmpjes en ohja nog meer filmpjes.
Als je echt vernieuwend wil zijn denk ik juist dat je minder afhankelijk van de sponsoren moet worden en andere inkomstenbronnen aanboren.
Net als in de Formule 1 : meeluisteren met de gesprekken tussen leiding en coureur onderweg?
.... het is zomaar wat brainstormen
Mensen die hypermedia willen, zijn denk ik beter af bij zeer urgente discipines als bmx, downhill( vind ik ook leuk), en indoortrack.
dat is het recept.
hoe willen ze eigenlijk verdienen aan die filmpjes? er voor gaan betalen? volproppen met reclame?
Wss wordt het dan gewoon een youtube kanaaltje zoals alle ploegen die hebben.
Overigens kijk ik op youtube wel naar 'achter de schermen' filmpjes, met name Team Sky die dat relatief heel aardig doen, maar om nou te zeggen dat ik daardoor hun 'marginal gains' door heb, ... hmm nee ;-)
Giant Alpecin en TLJ maken trouwens weinige en bovendien weinig interessante behind the scenes filmpjes. Nieuwste dieptepunt: de kerstspecial van TLJ. (Sky had best een leuke)
De docu 'Tour van Bauke' was m.i. bevestigend en afdoende, en Nieuwe Helden was behoorlijk simpel; ik was erg blij toen de tijd om was.
De docu's van Armstrong waren tenminste nog boeiend; zat een bepaalde spanning in.
Kortom, volgens mij wordt wielrennen niet interessanter door meer horen en zien van de betrokkenen.
P.S. Ik zag hierboven een filmpje autostarten van Peter Sagan. Ik heb het niet verder bekeken, maar is dat wat Tinkoff wil ? Een soort Ronaldo's van bepaalde jongens maken ? Ja, Oleg had graag een transfersysteem gezien, zoals bij voetbal (dikke winst maken op spelers), wat WF al had gereport.
ook dat filmpje van Sagan is niet veel soeps. hij rijdt op 1 wiel door de sneeuw en doet wat jongleren. ik heb wel betere kunstjes gezien van Peter.
Slimme baas die Steven.
Allerlei pure crap wordt tot bezienswaardigheid verheven, en de massa sm-slaven klikt wel. Gewoon principeloos opportunisme, heeft niets met prijzenswaardige bijzondere slimheid van de Jong te maken.
Ik vraag me ook af of ploegen de interesse in al die filmpjes niet overschatten. De meeste liefhebbers kijken graag naar de koers, iets wat een aantal uur duurt. Niet naar hype/reclamefilmpjes van een aantal seconden tot 2 minuten.
Een docu over je ploeg (zoals de Tour van Bau en Lau, maar ook bij Saxo toen ze de Kilimanjaro beklommen, uitgezonden op eurosport) lijkt me dan eigenlijk nog beter bij het publiek passen.
Beelden vanaf de fiets zijn in potentie een schitterende aanvulling op de live-registratie van een koers, mits de kwaliteit in de buurt komt bij die in de F1. Dan gaat het natuurlijk niet om footage achteraf zoals tot dusver gebruikelijk, want dat is mosterd na de maaltijd.
Het zou schitterend zijn als je als kijker de gelegenheid krijgt om zelf de onboard-camera te selecteren van je favoriete renner, of eventueel een paar tegelijk naast een groot hoofdscherm. Maar ik vermoed dat we eerst te maken gaan krijgen met een strijd om wie er nu eigenaar is van die beelden: de ploegen of de organisatoren. Het is in het belang van de wielersport als partijen over hun schaduw heen kunnen stappen, maar dat is nu eenmaal niet gebruikelijk in het 'cyclisme'.