donderdag 18 juni 2015 om 11:34
De Kort en Veelers langer bij Giant-Alpecin
Koen de Kort en Tom Veelers blijven de komende jaren bij Giant-Alpecin. De twee Nederlanders verlengen hun contract bij de zwarthemden voor respectievelijk één en twee jaar, zo maakte de ploeg vandaag bekend.
“Koen is een belangrijke ondersteunende renner in zowel de klassiekers als de voorbereiding op massasprints. Hij behoort tot de kern van onze ploeg en zijn ervaring is erg belangrijk voor veel van onze jonge renners”, legt ploegleider Rudi Kemna uit. “Tom heeft de afgelopen jaren ook veel ervaring opgedaan, wat hij overbrengt naar de rest van de ploeg. Als laatste renner in de lead-out trein levert hij een grote bijdrage aan de overwinningen van onze sprinters.”
Brabander De Kort (32, foto) rijdt al sinds 2009 voor de ploeg. Tukker Veelers (30) kwam een jaar eerder bij het team.
Waarom zou Dumoulin meer knechten nodig hebben? Voor het tijdrijden in ieder geval niet. En zijn presteren in deze Tour de Suisse maakt hem nog geen specialist in het rondewerk. Het parkoers van Zwitserland zit hem dit jaar mee maar bv Tirreno, Dauphiné en Baskenland zijn te zwaar voor hem.
Hoogstens een goede knecht voor de heuvelklassiekers erbij, zeker nu Daan Olivier gestopt is.
Bijvoorbeeld om taferelen zoals vorig jaar in de Eneco Tour te vermijden, maar Zwitserland is nu ook weer een prima voorbeeld. Zoals het dat vorig jaar was voor Tony Martin, die in het zelfde schuitje zit.
Wat heeft Tom feitelijk aan zijn ploeg? Vanwege zijn exceptionele tijdritmogelijkheden kan hij klassementen winnen. Niet allemaal en niet altijd, maar wel veel en vaak. Tirreno zou bijvoorbeeld best kunnen. Een goede ploeg kan dan het verschil maken tussen winnen en
verliezenniet winnen.In de Eneco liet de ploeg hem inderdaad in de steek, maar het leek ook wel of ze daar zonder klassementsambities van start gingen. Een Geschke of Preidler in de ploeg had al verschil gemaakt.
En ik denk dat er niet heel veel knechten zijn die gisteren in de slotklim het verschil voor Tom hadden kunnen maken. Hij had nog wel Barguil een tijdje aan zijn zijde maar uiteindelijk bleek Tom gewoon de sterkere bergop.
Net als bij Tony Martin is de kans op winst in WT-ronden slechts zeer incidenteel aanwezig. Naast de Eneco en TdU zijn de parkoersen meestal te zwaar. De ploeg moet daarbij de kansen goed inschatten en als (zoals nu in Zwitserland) het parkoers gunstig is ook een ploeg rond Tom bouwen.
Met renners als Preidler, Geschke, Ludvigsson, Haga, Craddock moet toch een aardige ploeg samen te stellen zijn.
Dumoulin had in de Eneco Tour niets aan Geschke, die er wel degelijk bij was.
Dumoulin had gisteren Barguil niet 'een tijdje aan zijn zijde'. Als je de beelden hebt gezien, dan weet je dat Barguil in de groep achter Spilak bleef rijden toen Dumoulin al was gelost en daar eigenlijk vlak achter reed. Ook toen Barguil moet lossen bij de toppers, wachtte hij niet op Dumoulin. Zoals Ten Dam aangeeft (zie elders) zette hij Dumoulin pas halverwege de slotkilometer af in het wiel van Barguil. En uiteindelijk finisht Barguil 39s achter Dumoulin, dus daar heeft hij hoegenaamd niets aan gehad.
Elk jaar zijn er wel een aantal interessante meerdaagse koersen die Tom Dumoulin kan winnen. Vaak tekenen die etappekoersen hun profiel ten opzichte van elkaar: als Parijs-Nice voor de klimgeiten is, is de Tirreno minder lastig. En Dumoulin is weliswaar geen rasklimmer, maar zodra er een tijdrit van 25+ km is kan hij een bonus pakken die hij individueel al moeilijk prijs geeft, laat staan met een echte ploeg.
De namen die jij noemt hebben in de praktijk nog maar weinig voor Dumoulin betekend. En ze rijden toch al een tijdje bij Giant.