Deze vijf Belgische renners hopen nog vurig op een profcontract voor 2024
Foto: Cor Vos
Niels Bastiaens
vrijdag 8 december 2023 om 14:30

Deze vijf Belgische renners hopen nog vurig op een profcontract voor 2024

Special De laatste plekjes in alle World- en ProTeams geraken stilaan ingevuld, maar vijf ambitieuze Belgen hopen nog altijd om actief te blijven in het profpeloton in 2024. WielerFlits zet hun verhalen op een rij.

Guillaume Van Keirsbulck

Met voorsprong de grootste naam in dit rijtje. Guillaume Van Keirsbulck maakte jarenlang furore in de WorldTour bij de ploegen van Patrick Lefevere, Hilaire Van der Schueren en CCC. Toen die laatste ermee ophield, moest Van Keirsbulck al eens tot na de klassiekers wachten vooraleer Alpecin-Fenix hem onderdak bood. Bij Bingoal WB werd hij afgelopen jaar binnengehaald als wegkapitein.

“Ze hadden nooit iets op mij aan te merken, het was altijd in orde. Ik amuseerde me ook echt als wegkapitein. De jonge renners luisterden goed naar mij en ik kon echt groeien in mijn rol. Ik vind dat ik als wegkapitein ook een goed voorjaar heb gereden”, reageerde een verbaasde Van Keirsbulck op zijn niet-verlenging.

Intussen heeft het 32-jarige vat vol ervaring, die de Driedaagse De Panne-Koksijde, Le Samyn en Antwerp Port Epic op zijn palmares heeft staan, nog altijd geen oplossing voor volgend jaar. “Er is momenteel nog altijd niets, ik geef het nog tot Nieuwjaar”, laat hij ons weten.


Gijs Van Hoecke

De eveneens 32-jarige Gijs Van Hoecke zag zijn werkgever uit het peloton verdwijnen. Bij Human Powered Health vond Van Hoecke, na ervaringen bij Topsport Vlaanderen-Baloise, LottoNL-Jumbo, CCC en AG2R-Citroën, nochtans helemaal zijn draai als wegkapitein en lead-out voor sprinter Sasha Weemaes.

Het is op die manier dat Van Hoecke zijn eigen toekomst ook ziet. “Ik wil me blijven ontfermen over jonge renners, maar voor mij moet daar geen titel van wegkapitein worden opgeplakt. Zeker omdat ik me vooral in de lead-outs wil smijten. Sportief is dat voor mij het belangrijkste. Als ik ergens heen ga, is het niet om uit te bollen, maar om te presteren voor een goede sprinter”, zegt hij ons.

De ex-pistier is intussen alweer aan het trainen met het oog op 2024, en hoopt dat alles snel in orde komt. “We zijn ermee bezig. Mijn manager is in gesprek met enkele ploegen, maar verder kan ik alleen maar bevestigen dat ik nog nergens heb getekend. Ik hoop dat er de komende weken meer duidelijkheid komt.”


Jens Reynders

Voor Jens Reynders liggen de kaarten misschien nog het best. Vooral vanwege zijn leeftijd. Bij opleidingsploeg Axeon Hagens Berman en twee jaar Sport Vlaanderen-Baloise ontpopte de 25-jarige zich als een uitstekende klassiekerspecialist. Op een bepaald moment had hij de ploegen zelfs voor het uitkiezen, maar hij vroeg zijn werkgever Israel-Premier Tech om te wachten.

“Misschien heb ik te lang gewacht om te beslissen. Als ik in juni of juli had bijgetekend, dan was er geen probleem geweest. Maar voor ik het wist, waren er geen plaatsen in de ploeg meer vrij. Israël staat op de trui, dus hebben ze ook enkele jonge mannen uit Israël laten tekenen voor een lager loon.”

Toch ziet Reynders zijn toekomst op dit moment niet somber in. “Ik heb nog nergens getekend maar ik ben nog bezig met een aantal ploegen. Daarbij één WorldTeam, en verder enkele ProTeams. Ik ben positief en doe mijn trainingen voor de volle honderd procent. Het is niet dat ik al rondrijd met de ingesteldheid van: ‘we zullen wel zien’. Een van de volgende weken is het hopelijk in kannen en kruiken.”


Rémy Mertz

De enige Waal in ons lijstje moet na drie jaar Bingoal WB op zoek naar een nieuwe werkgever. Terwijl Rémy Mertz (28) tijdens zijn vier jaar bij Lotto Soudal in een knechtenrol werd geduwd, mocht hij bij de ploeg van Christophe Brandt voor eigen rekening rijden. Twee jaar ging dat goed, afgelopen jaar was een pak minder, waardoor de ploegen niet voor hem in de rij staan.

Derde plaatsen na Marc Hirschi en Mathieu van der Poel leken hem definitief te lanceren, maar Mertz kende ook behoorlijk wat pech. “Ik was echt gemotiveerd om er iets van te maken, want ik voelde dat ik als renner nog kon verbeteren. Alleen speelden dit jaar steeds vaker een ziekte of blessures de kop op. Als dat niet gebeurt, zit ik in een andere situatie”, verklaarde Mertz ons recent.

Mértz denkt steeds meer aan stoppen. “Het is een jammere situatie. Mijn manager heeft mijn naam bij een paar ploegen genoemd, maar ze waren niet geïnteresseerd. Op dit moment begin ik langzaam te geloven dat het misschien gedaan is, dat komt meer en meer in mijn hoofd geslopen. Het is lastig om erin te blijven geloven, en om zonder doel op pad te gaan.”


Lawrence Naesen

Het meest onzekere geval is dat van Lawrence Naesen. De jongere broer van Oliver kende een atypische aanloop naar het profpeloton, via het continentale Cibel-Cebon. Maar dankzij sterke prestaties bij Veranclassic Aqua Protect en Lotto Soudal, mocht hij de afgelopen vier jaar toch deel uitmaken van de klassieke kern bij AG2R Citroën rond Greg Van Avermaet en broer Oliver.

Nu Van Avermaet zijn fiets aan de haak heeft gehangen en broer Oliver zich steeds meer in een knechtenrol schikt, gaat er een nieuwe wind door de ploeg van Vincent Lavenu. Daarbij was er geen plaats meer voor de 31-jarige Naesen, die op het WK gravel begin oktober zijn laatste koers voor de ploeg afwerkte.

Wanneer we hem polsen naar zijn toekomst, blijft Naesen mysterieus. “Ik kan er nog niets over zeggen, vraag me het nog eens aan het einde van het jaar”, klinkt het. Of we Naesen ook volgend jaar in het profpeloton zullen zien, is op dit moment dus nog hoogst twijfelachtig.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.