Diego Ulissi wint GP Montréal, Slagter derde
Diego Ulissi heeft in Canada de GP Montréal gewonnen. De Italiaan van UAE-Emirates was de sterkste sprinter in een kopgroep van zes. Jesús Herrada werd tweede, voor Tom-Jelte Slagter. Bauke Mollema eindigde als vijfde.
Vroeg in de wedstrijd trokken twee Canadezen ten aanval. Benjamin Perry (Israel Cycling Academy) en Canadees kampioen Matteo Dal-Cin (Rally Cycling) zouden het eerste gedeelte van de rit voorop rijden. Het door Cannondale-Drapac aangevoerde peloton zou de twee echter niet te ver weg laten rijden. Het duo reed een maximale voorsprong van meer dan vier minuten bij elkaar, maar op honderd kilometer van het einde was het verschil al gezakt tot minder dan een minuut. Op 85 kilometer van de finish werden de twee al ingerekend.
Vervolgens zouden er verschillende vluchtpogingen ontstaan. Een ontsnapping met Lars Bak (Lotto Soudal) en Sebastian Henao (Sky) was geen lang leven beschoren. Ian Boswell (Sky) probeerde het alleen en kreeg na een tijdje gezelschap van Natnael Berhane (Dimension Data). Michael Albasini (Orica-Scott) en Edward Ravasi (UAE-Emirates) gingen in de tegenaanval en kwamen bij de koplopers. De vlucht van de vier was echter van korte duur, net als een nieuw initiatief van negen renners.
Bakelants opent de finale
Jan Bakelants ontsnapte in de voorlaatste ronde tijdens een afdaling. Het was de aanleiding tot het ontstaan van een omvangrijke kopgroep met onder meer Tony Gallopin, Mollema, Slagter en Ulissi. Een versnelling van Mollema op tien kilometer van het einde zorgde ervoor dat de kopgroep uitdunde tot zes renners.
Peter Sagan ging op vijf kilometer van het einde vanuit de achtergrond in de tegenaanval in een poging de koplopers nog in te rekenen. Tom Dumoulin zette zich vervolgens op kop van de groep van achtervolgers, die de koplopers in het vizier kregen. De zes vooraan zouden echter om de overwinning gaan strijden.
Gallopin plaatste op 1,5 kilometer van het einde een versnelling, maar werd in het zicht van de finish ingelopen. Bakelants ging als eerste de sprint aan met Ulissi en Slagter in zijn wiel. De Italiaan kwam er overheen en sprintte overtuigend naar de overwinning. Na een derde plaats vorig jaar, verovert Ulissi nu de overwinning in Montréal.
Normaal gezien is Slagter sterker in de sprint.
Dan Ulissi? Dacht het niet..
Hopelijk wordt het WK ook hard gemaakt door de renners zelf.
Aardige finale wel, maar dat is het dan ook wel.
Twee keer was hij de derde en vierde man van het peloton op die klim. Volgens mij was hij wel in orde..
Of gaan we nu ook ineens denken dat Dumoulin een explosieve aanval van Henao, Wellens, Sagan of Van Avermaet kan volgen? Zou hem wel een heel speciale renner maken...
Normaal is Slagter zeker sterker dan dat ie nu liet zien; nu had ie geen schijn van kans. Of ie normaal had gewonnen van Ulissi heb ik niet gezegd...
Bauer en Brambilla zaten erbij voor QST. 70 procent van de groep werd eraf gereden door Bauke op de klim toen hij even goed de gashendel open draaide.
Slagter gaat, net als vorig jaar, niet mee naar het WK. Ook toen heb ik dat beklaagd.
Op de een of andere manier ziet de bondscoach niet dat deze periode Slagters beste is. Of hij wereldkampioen wordt, valt natuurlijk te bezien. Die kans is nogal klein.
Wat is dat trouwens met TJ Slagter dat hij alleen buiten Europa kan fietsen?
Ja ik zal nu wel weer een paar voorbeelden krijgen waaruit blijkt dat het niet zo is (parijd nice kan ik zelf nog verzinnen haha) maar tour down under, een keer in Edmonton of alberta en in Montreal en quebec is hij er vaak/altijd.
Martens zat erbij tot het begin van de laatste ronde. Op de lange klim moest hij lossen. Die zal ergens tussen de 45 en 55 zijn gefinisht.
Wat een obsessie met GvA. Hij heeft genoeg koersen wel aanvallend gereden dus waarom zou hij dat elke keer moeten doen? Om een of andere kansloze bankzitter te plezieren?
Eindklassement Vuelta is 850 punten
Sprintrit winnen in Québec is 500 punten.
Heel die puntentelling is natuurlijk gewoon waardeloos. Er zou ook meer gekeken moeten worden naar hoeveel koersen iemand rijdt. Anders ga je koersen rijden zoals GvA om puntjes te sprokkelen.
Niet dat iemand over 10 jaar nog weet wie eerste werd in de WT van 2017.