Dirk Demol: “Natuurlijk is Froome te pakken”
Foto: Sirotti
dinsdag 26 juli 2016 om 09:32

Dirk Demol: “Natuurlijk is Froome te pakken”

Dirk Demol, ploegleider van Trek-Segafredo, gelooft niet dat Chris Froome onverslaanbaar is. “Natuurlijk is Froome te pakken”, stelt hij tegenover Het Nieuwsblad. “Haal hem weg bij Sky en ik ben helemaal niet zeker dat hij de Tour wint.”

“Het probleem is dat hij Sky nooit zal verlaten”, vervolgt Demol. “Hij weet hoe goed hij zit. Ook die andere renners zullen het team niet snel verlaten. Zij worden gescreend op hun loyaliteit. Dat zie je bijvoorbeeld niet bij Movistar. Zo’n Valverde zal altijd wel iets overhouden voor zichzelf, anders word je geen zesde in de Tour. Stel dat Alberto Contador volgend seizoen bij ons rijdt en we kunnen daar Mollema en bijvoorbeeld Pantano naast zetten, plus nog wat mannen die Alberto meebrengt, dan krijg je een ander verhaal. Alberto zou zeker aanvallen, dat is zijn temperament.”

De kans lijkt groot dat Demol volgend jaar inderdaad ploegleider wordt van Contador. Dat liet Steven de Jongh zondag doorschemeren.

RIDE Magazine
38 Reacties
26-07-2016 12:56
Hij heeft zelfs een deel van deze Tour te voet gedaan...;(
26-07-2016 12:59
@mocca
Weet ook niet of froome zn metertjes een voordeel zijn, telefoneert de hele weg zijn waarden door, doodvermoeiend lijkt me en niet altijd een raadgever. Een getrainde renner zou best aanvoelen wanneer hij in het rood gaat maar er zijn dagen dat het geen of minder kwaad kan.
Herstelvermogen bij poels lijkt me gewoon beter dan bij Chris en verbaast me dat hij nog vaker wil winnen ipv het een " knecht" te gunnen.
26-07-2016 13:35
Polleke +1
Mocca +1
Bij sky is alles berekent. Froome laat zijn ploeg met een snelheid omhoog rijden die voor hem het gunstigd is en zodoende zijn tegenstanders uit te putten. Constant zit hij op zijn vermogenmeter te kijken en te communiceren met teamgenoten als ze erboven zitten of eronder. Dit is dodend voor het wielrennen, het nemen van initiatieven, rijden op gevoel, interessant koersverloop. Door sky gaat de wedstrijd op op slot.
Weg met de vermogenmeters,
weg met de oortjes,
verminder de teams van 9 naar 6,
Weg met al die berekeningen die de wedstrijd kapot maken en die het kijkplezier bederven.
Want uiteindelijk gaat het om de toeschouwers en niet om de renners.
Als er geen toeschouwers meer zijn wil niemand investeren in deze sport.
26-07-2016 14:39
Gewoon erg slim van Sky om continu het getrapte vermogen in de gaten te houden. Zelf rij ik ook met een vermogenmeter en als ik langere ritten doe hou ik dit ook goed in de gaten. Je zou je al snel eens vergalopperen op een leuk stukje bergop waarbij je 'per ongeluk' 10 minuutjes 30-40 Watt meer trapt dan het wattage waar je eigenlijk op getraind hebt om te kunnen volhouden. Dit klinkt misschien gek voor mensen die hier minder mee bezig zijn, maar dankzij de vermogenmeter kan ik mijn prestaties exact volhouden zoals ik wil door me strikt aan bepaalde wattage-zones te houden. OK, op een slechte dag of bij ziekte lukt dit niet, maar ik kan me voorstellen dat dit voor een prof heel erg praktisch is om ook tijdens de race te kunnen volgen!
26-07-2016 14:58
Praktisch is het zeker ShutUp, ik heb geen wattage meter, maar het is wel vrij logisch. Bij boeit het alleen niet omdat ik niet op zo een professioneel niveau bezig ben met de sport :P

En ja weg Team oortjes (enkel nog oortjes voor course info die vanuit de jury wagen komt), Vermogensmeters idemditto.

@Janjanssen98765 De sterkste bergop, waarschijnlijk is dat nog steeds het geval. Maar het maakt een wereld van verschil of je zelf moet gaan of dat je uit de wind in iemands wiel kan hangen. Dus of het dan nog steeds zo makkelijk gaat en met zo een overmacht, dat betwijfel ik. Het komt waarschijnlijk ten goede van de Tour als hier wat aan gedaan wordt.

Kruijswijk had de giro gewonnen als hij een halve sky trein had gehad. Ook met die val
26-07-2016 16:00
Er vallen o.a; 3 ploeggenoten van Froom, gelijk de koers stil leggen. Mollema valt en iedereen rijdt door. Me ten met 2 maten?
26-07-2016 16:09
@timjokkmokk

Die bewuste dag van Bauke viel zowat het hele peloton en iedereen reed bij elke val door.
26-07-2016 16:15
Precies, daarnaast vielen op de Ventoux dag degene die het kopwerk deden in het peloton. De rest ging na de valpartij dus in principe gewoon verder met wat ze al deden.
26-07-2016 16:48
De oortjes hoeven van mij niet weg, ze zouden het wel kunnen beperken. Tijdens koers, maximaal 4 keer iets zeggen vanuit de ploegleiders auto. Dan moet er een tactische keuze worden gemaakt wanneer er iets wordt gezegd. Ga je info geven over de waaier die getrokken kan worden, of geef je info over de heuvels die erna komen.
26-07-2016 19:16
Loyaliteit.
Dat lijkt de kern van het probleem.
Poels in dienst bij Sky zover krijgen dat hij voor Mollema en Contador gaat werken, en als dat lastig wordt, Froome even vergeet en zelf een etappe afpakt.
Denk dat Froome dan wel zenuwachtig wordt.
26-07-2016 19:28
Door de zwaarte kan Sky de tegenstand uitputten. Door de ronde minder zwaar te maken krijg je meer aanvallers en dan wordt het voor Sky een stuk lastiger.
26-07-2016 21:52
Lijkt mij duidelijk. Die watt meters (chris watts appening?) zijn killing voor de wedstrijd.
27-07-2016 17:04
@ SCIC, dat gaat niet werken. Bij een eenvoudiger parcours gaat Sky gewoon harder op kop rijden om de moeilijkheidsgraad weer omhoog te trekken, wat hun vermogenmeters aangeven. Dan kan nog steeds niemand weg rijden, omdat je dan in je eentje zit tegen een trein klassementsmannen die in dienst zijn als knecht bij Sky.
Dat is de essentie van het krachtsverschil, bij Sky rijden knechten voor een hoger salaris dan kopmannen bij andere ploegen. Wil je een gelijke competitie, dan moet je salariscaps gaan invoeren. Zo dat een kopman overal hetzelfde verdient, en een knecht ook. Dan kan Sky niet langer de beste renners contracteren. Het gaat echt nergens over, bij Sky worden renners niet eens geselecteerd voor de tour die bij sommige andere ploegen gewoon kopman zijn in de tour, dat is geen gezonde situatie.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.