Documentaire Visma | Lease a Bike onthult ‘het masterplan’ voor slotweek Tour: “Wilden alles op zijn kop zetten”
foto: Cor Vos
vrijdag 9 augustus 2024 om 17:48

Documentaire Visma | Lease a Bike onthult ‘het masterplan’ voor slotweek Tour: “Wilden alles op zijn kop zetten”

De gloednieuwe documentaire A True Renaissance van Visma | Lease a Bike heeft onthuld wat ‘het plan’ was van het team voor het slotweekend van de Tour de France. De gele brigade ontwikkelde voor de negentiende rit naar Isola 2000 een masterplan, maar dat liep uiteindelijk niet als gepland.

In de documentaire is te zien hoe de renners en staf van Visma | Lease a Bike op de tweede rustdag samenkomen. Vingegaard staat op dat moment al op ruime afstand van klassementsleider Tadej Pogacar, maar hij – en de rest van het team – heeft de hoop nog niet opgegeven. Meer zelfs, ze bereidden een masterplan voor. “Vorig jaar duurde het ook lang, misschien zelfs langer dan we gedacht hadden, voordat Pogacar brak. Ik geloof nog steeds dat het kan gebeuren.”

Vingegaard legt het plan uit: “We wilden op de vrijdag in de laatste week, in de rit naar Isola 2000, van ver aanvallen. We wilden de Tour helemaal op zijn kop zetten.” Matteo Jorgenson, ook deel van het plan, vult aan: “We wilden meerdere keren demarreren met Jonas. Te beginnen op de Col de Vars, de eerste klim. Ook op de klim daarna, de Cime de la Bonette, was dat het plan. Dan zou Jonas naar iemand van ons kunnen rijden die in de vroege vlucht zou zitten.”

Een goed plan, maar in werkelijkheid liep het helemaal anders. “Ik voelde al snel tijdens de rit dat ik niet de benen had”, vertelt Vingegaard. “Het werd voor mij vooral aanhaken in het peloton. Ik moest dus mij mindset switchen van voor de eerste plaats gaan naar mijn tweede plaats vasthouden. Na de etappe was ik compleet leeg. Ik wilde eigenlijk gewoon wenen.” De negentiende rit werd uiteindelijk gewonnen door – jawel – Pogacar. De Sloveen haalde in de laatste kilometer Jorgenson nog in, die het probeerde vanuit de vroege vlucht.

 Bekijk hieronder het fragment vanaf 39:15.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.