Dowsett vreest voor verwondingen door schijfremmen
Alex Dowsett vreest dat de komst van schijfremmen gaat zorgen voor zware verwondingen in het peloton. De UCI liet eerder deze week weten dat het zal beginnen met een testfase voor schijfremmen, die in 2017 volledig legaal zouden moeten worden.
Dowsett is bang dat de schijven in massale valpartijen een destructieve impact zouden kunnen hebben. “In grote valpartijen, als overal lichamen en fietsen liggen, zijn we erg kwetsbaar”, zei hij tegen Cyclingnews. “En als we nu nog eens twee scherpe schijven op de fiets te zetten, die ook nog een gloeiend heet kunnen zijn door het harde remmen, ben ik bang voor serieuze verwondingen. En dat zou er weer voor kunnen zorgen dat ze het idee van de schijven weer intrekken.”
“Ik hoop echt dat ik ongelijk heb, want ik wil juist graag dat we remschijven gaan gebruiken. Het wielrennen moet vooruit kijken, maar als een onnodig besluit de veiligheid op het spel gaat zetten, moet hij niet genomen worden. Het zou echt eeuwig zonde zijn als de schijfremmen weer verdwijnen, omdat iemand zwaargewond is geraakt.”
"The reward in this case, he believes, is not significant enough to warrant the taking of the risks outlined above, the logic being that the benefits offered by disc brakes would only be worthwhile if the current braking system was patently deficient."
(Zoals ik het lees in het hele interview vindt Dowsett velgremmen adequaat functioneren)
Ook snel verboden omdat het toch te gevaarlijk was en fikse wonden konde
veroorzaken.
Ik denk aan Amerikanen, die iets hebben met collision en destruction games, en bijv. Japanners hebben dacht ik ook een bepaalde sadistische inslag wat betreft hun entertainment.
Echter, beide moeten ook denken aan hun fietsindustrie.
Ben je nou serieus? Bedoel je dat doordat de kans groter wordt op ernstige verwondingen de sport aantrekkelijker wordt voor Amerikanen en Japanners. Dan hebben hun wel een aparte manier van entertainment
Toen de metworst met een licht deukje in het roterende wiel werd gehouden was ie binnen een tel aan gort.
Oftewel: je vingers lopen meer gevaar door spaken dan door schijfremmen.
Het kan toch ook zo zijn dat er gevallen wordt op een achter of voorwiel wat al
niet meer ronddraait en men in de scherpe schijf valt.