Drievoudige sleutelbeenbreuk voor Markus bij val in Qatar
Barry Markus heeft bij de grote valpartij in de slotkilometer van de tweede rit in de Ronde van Qatar zijn sleutelbeen gebroken. Dat heeft onderzoek in het ziekenhuis uitgewezen, maakte zijn ploeg Roompot Oranje Peloton bekend. Er is zelfs sprake van een drievoudige sleutelbeenbreuk en een operatie is noodzakelijk om deze te verhelpen.
Markus, die aan het begin van het seizoen overkwam van LottoNL-Jumbo, klapte in de gevaarlijke slotkilometer in Doha net als een groot aantal andere renners tegen de grond. Hij werd direct naar het ziekenhuis vervoerd en daar bleek de omvang van de schade. Markus moet de Ronde van Qatar logischerwijs verlaten en gaat waarschijnlijk al op korte termijn onder het mes.Mannen @uci vraagje kunnen jullie misschien eens vaker goed naar parcours kijken ivm gevaarlijke obstakels ? Dubai dranghek in laatste km
— Lieuwe Westra (@lieuwewestra) February 9, 2016
Op de weg ipv in het gras! Vandaag ook iets vreemd midden op de weg! Sorry maar het is al gevaarlijk genoeg !! Alvast bedankt grtn Lieuwe
— Lieuwe Westra (@lieuwewestra) February 9, 2016
WK wordt op die manier ook vallen.
een sleutelbeenbreuk 'verhelp' je niet met een operatie, het is de tijd die de botten de gelegenheid geeft weer aan elkaar te groeien.
Jammer voor Barry dat hij er de gevolgen van ondervindt.
Hij was ook in Dubai. Daar was dus blijkbaar al een gevaarlijke situatie en vandaag weer.
Verder de hele etappe alleen brede wegen. Ken geen koers in Europa waar dat zo gebeurd.
Laten we eerlijk zijn. Ook als je hier op topsnelheid al 3x langs geweest bent als renner dan hoor je toch wel te weten hoe de situatie in elkaar steekt. Is ook wel een beetje part of the job natuurlijk, weten hoe een finale er uit ziet (al dan niet gevaarlijk). Je mag van renners op topniveau best meer verwachten dan alleen domweg de trappers ronddraaien.
Neemt overigens niet weg dat dit soort situaties voorkomen moeten worden door de organisatie, ook al komen ze er eerst 80x stapvoets langs
Het maakt nogal een verschil of je ergens 40, 50 of 70 rijdt. Daarbij kan het gerust zo zijn dat je de ene keer aan de linkerkant van de weg zit en de andere kant aan de rechterkant, de ene keer in het gedrang voorin en de andere keer op de rekker in de staart.
Renners zijn in het algemeen vooral alert voor wat betreft bewegingen van de renners direct voor en naast hun eigen fiets. Als de organisatie meent om met pionnetjes, lintjes en hekjes de koers in goede banen te leiden alsof het een avondvierdaagse is, dan lijkt het me terecht dat renners daartegen protesteren.
Dat trek ik ook zeker niet in twijfel. Sterker nog, ik ben het volledig met je eens. De organisatie is verantwoordelijk voor een veilig parcours.
De renners zijn daarbij (mede)verantwoordelijk voor een stukje parcourskennis. Zeker de finale. Als de finale onveilig is is dat de organisatie aan te rekenen. Als de renner er niet van op de hoogte is van te voren is zowel de renner als de ploeg dat net zo hard aan te rekenen. Of ze er nou 0, 2 of 10 keer langs zijn geweest
De renners en ploegen mogen wat mij betreft geacht worden om de finale te kennen. Maar dat is helaas niet hetzelfde als 'de kunstmatige obstakels in de finale kennen'. En dan bedoel ik die zogenaamde veiligheidsmaatregelen zoals pionnen, linten etcetera. Zonder dat soort windowdressing is het misschien vaak zelfs nog veiliger dan met.