Dumoulin en Barguil verlengen tot eind 2018 bij Giant-Alpecin
Het goede nieuws van Giant-Alpecin houdt niet op. De ploeg maakt na het tekenen van Max Walscheid en Sindre Skjøstad Lunke bekend dat kopmannen Tom Dumoulin en Warren Barguil tot en met 2018 bijgetekend hebben.
Beiden rijden sinds 2012 voor de ploeg, Barguil toen nog als stagiair. “Dit jaar hebben we Tom een grote stap voorwaarts in zijn ontwikkeling als renner en persoon zien doen”, meldt manager Iwan Spekenbrink. “De manier waarop hij met zijn val in de Tour omging en hoe hij als leider binnen het team fungeert, toont dat hij de leiderschapsrol aankan.”
“Ik voel me erg goed in het team, en ik vertrouw erop dat ik me hier verder kan ontwikkelen”, aldus de Vuelta-openbaring zelf. “Ik krijg alle ondersteuning die ik nodig heb om de volgende stappen te zetten. We hebben elk jaar veel progressie geboekt, dat is een van de redenen om bij de ploeg te blijven. Een andere belangrijke factor is dat mijn groei parallel gaat met de groei van het team, en het is fantastisch om deel uit te maken van een uitdagende omgeving.”
Warren Barguil
“Toen ik in 2012 bij de ploeg kwam, tekende ik een contract voor de lange periode van drie jaar, en voor mij was het duidelijk dat ik verder wilde”, verklaart Barguil. “Ik heb er vertrouwen in dat het team mij kan helpen om de volgende stappen te zetten, en dus wil ik nog drie jaar blijven. De sfeer in de ploeg is super en mijn teamgenoten zijn erg hulpvaardig, dat is belangrijk voor mij. Als ik koers, voel ik me goed met iedereen om me heen, en ik wil gewoon niet weg. Nu het team groeit, is het belangrijk om de goede klassementsondersteuning te hebben, niet alleen tijdens de wedstrijden, maar ook ervoor en erna.”
[poll id=”129″]
In feite was Barguil vorig jaar al op dat niveau, in de Vuelta. Dit jaar valt hij 'n beetje tegen.
Anton is nu al vrij en lijkt me ook een geweldige knecht om erbij te hebben. Momenteel is het vooral een ploeg van West- en Noord Europeanen maar als ze een goede klimploeg willen bouwen is het bijna noodzakelijk om naar het zuiden van Europa en Latijns-Amerika te kijken voor kwalitatief goede klimknechten.
Dumoulin lijkt me echt een type wat veel baat heeft bij een US Postal/Sky-achtige klimtrein en Giant-Alpecin heeft volgens mij ook een groot genoeg budget om zo'n klimtrein bij elkaar te contracteren. Zo goed als die van US Postal ooit en Sky nu zal die waarschijnlijk niet worden maar ze moeten daar wel in de buurt van kunnen komen.
Het zou best kunnen dat als hij komend jaar een Giro of Tour rijdt, het zal tegenvallen qua prestaties. Dan was hij toch minder interessant geweest en had hij minder kunnen vragen.
Ik ben in ieder geval blij dat hij bij Giant blijft, daar zit hij goed op zijn plek. Komend jaar gewoon op de OS (en de rondes van 1 week) richten en dan hopen dat Giant het komend jaar (meer) ondersteuning kan aantrekken voor in de bergen.
De verontwaardiging bij die ploeg is altijd redelijk selectief. Zo kan ik me herinneren dat Veelers meende dat ook klassiekerrenners niet schoon waren, omdat hij zelf niet mee kon komen. Dat kan hij nog steeds niet, maar nu wint Degenkolb klassiekers. Iets zegt me dat hij niet meer dat soort uitspraken zal doen
Na de afgelopen Vuelta hadden ze de keuze; of we bouwen een serieus team om Tom heen (en in mindere mate om Warren), of we laten Tom gaan.
Ik denk niet zozeer dat de Giro iets veranderd heeft, of de Tour. Dat deed de Vuelta.
Denk ik naar mijn bescheiden mening.
O ja, redactie: voor 'en' moet geen komma.
Dan is het toch interessant om aan Kemna te vragen wat hij denkt dat er tussen de Giro en de Vuelta is veranderd. Immers, in beide ronden reed Astana alles aan gort. Het enige verschil is Giant zelf.
Net als Kruijswijk en Nico Verhoeven dus, toen eerstgenoemde niet meer mee kon komen en toch dezelfde waarden trapte.....
"In navolging van Nico Verhoeven en Steven Kruijswijk heeft ook Tom Veelers zich uitgesproken over opmerkelijke prestaties in het peloton."
Iets zegt mij dat we Steven en Nico hier niet meer over zullen horen....