Dumoulin: “Hoop dat Quintana en Nibali hun podiumplek verliezen”
foto: LaPresse
donderdag 25 mei 2017 om 17:36

Dumoulin: “Hoop dat Quintana en Nibali hun podiumplek verliezen”

Tom Dumoulin was na afloop van de achttiende etappe in de Giro d’Italia niet te spreken over de tactiek die Nairo Quintana en Vincenzo Nibali hanteerden. Zijn directe concurrenten focusten zich enkel op onze landgenoot. “Een rare tactiek”, zegt Dumoulin na afloop bij Eurosport.

“Ik verlies wat tijd, maar zij volgden alleen mij. Dat vond ik een rare tactiek”, aldus de rozetruidrager van Sunweb. “Ik hoop daarom ook dat Quintana en Nibali hun podiumplek verliezen.” In het flashinterview voegde hij daar nog aan toe: “Zij wilden mij alleen tijd laten verliezen in plaats van zelf te winnen. Als zij hun podium verliezen in Milaan, dan zou dat heel mooi zijn en ben ik heel blij.”

Op de slotklim toonde Dumoulin zich een van de sterksten, zo niet de sterkste. In het iets vlakkere deel richting de finish hield hij de benen stil toen de klassementsrenners buiten de top drie aanvielen. “Voor mij is het raar dat zij andere favorieten een minuut laten pakken”, doelt hij vooral op de tijd die Thibaut Pinot heeft gepakt. “Voor mij is dat geen probleem, want ik kan nog wat verliezen. Ik denk dat het een gevaar is voor hun om andere concurrenten een minuut weg te laten rijden. Pinot is normaal gesproken een goede tijdrijder, vooral voor hem hoop ik dat hij op het podium kan komen.”

“Op de slotklim voelde ik mij sterk, dus ik besloot om ze te laten zien dat ik ook bij de les ben.”

RIDE Magazine
226 Reacties
25-05-2017 18:17
@Samus_Aran
Het is gewoon zo typisch.. Een jaloerse Belg die het feestje van de Nederlanders een beetje wil verpesten. Het feit dat ik jouw taalgebruik moet verbeteren zegt denk ik eerder wat over jouw intelligentie dan over mij. En ik vind het heel vreemd dat jij de mate waarin je renners supportert laat afhangen van andere mensen.

Ja, ik ben chauvinistisch.. Ik supporter voor Nederlandse renners. Dat betekent echter niet dat ik niet ook voor buitenlandse renners kan juichen. Ik vond het fantastisch hoe Gilbert en Van Avermaet iedereen aan gort reden in het voorjaar.
25-05-2017 18:18
Hoezo zou Tom deze heren te vriend moeten houden? Dit is topsport en we hebben mogen zien dat Tom hoe dan ook geen al te grootse gebaren van NQ en VN hoeft te verwachten. De geprikkelde reactie van VN laat zien dat hij wel degelijk om een podiumplek geeft. Iets met eerzucht en positie in salarisonderhandelingen en zo.
25-05-2017 18:19
@ samus , wat denk je van de etappe waarop dumoulin bergop secondes won van Quintana ?
Als leider hoef je niet als eerste aan te vallen :)
25-05-2017 18:19
Niemand is verplicht te reageren op deze gast. Je kunt heel boos worden op een gekke mening, maar je kan ook je schouders ophalen. Er staan 3 Nederlanders in de top 10 van een grote ronde. Ik heb geen idee waar de eerste Belg staat.
25-05-2017 18:20
Tom heeft gewoon helemaal gelijk. Vooral over Nibali. De enige keer dat Nibs initiatief toonde in bijna 3 weken koers was toen Tom zat te kakken.
25-05-2017 18:22
@kittelkolb Wel 7 Belgen bij de eerste 10 in de Ronde van België vandaag. Maar dat kan Samus ook al niet bekoren...
25-05-2017 18:22
Nibali gewoon tijdstraf geven ,overduidelijke combine met oude ploeg ,die mogen geen hand en spandiensten verrichten toch?
cataldo laat zich uitzakken om Dumoulin te naaien ,lijkt weer op vorig jaar Pirazzi actie.
25-05-2017 18:23
@ kittelkolb helemaal mee eens. 3 nederlanders in de top 10. Dat alleen al zou een geweldig resultaat zijn.
25-05-2017 18:23
Dumoulin loopt nu ook al te zeiken dat Kruijswijk en Mollema niet met hem samenwerkte. Ik wordt een beetje moe van hem, niet iedereen gaat in dienst van zijne hoogheid rijden. Als je een topper ben, dan moet je ook het spel snappen en je irritaties voor je kunnen houden. Hopelijk kunnen Quintana en Nibali hem morgen en overmorgen het vuur aan de schenen leggen!
25-05-2017 18:25
@Erik

Ik supporterde voor Dumoulin toen, want ik kan Quintana niet uitstaan. ;)
25-05-2017 18:27
@Samus_Aran
Ik ga de rest van je essay niet eens lezen, maar dat was geen schrijffout! ''Is'' in plaats van ''eens'' is een denkfout. Ik ga nu eten en fietsen, dus ik zie je morgen wel weer, al hoop ik het niet.
25-05-2017 18:28
Quote:
En het moeten drie puntjes zijn ipv.i.p.v. twee.


Corrected.
25-05-2017 18:28
Ik hoop ook dat die nog hun plek verliezen, maar je kan dit toch beter niet roepen. Je krijgt ze nu echt dubbel tegen je. Ik ben ook een van de weinige die het gepoker niet slim vond vandaag, als Nederlander zijnde verlies je dat toch altijd hebben we toch wel geleerd in onze sportgeschiedenis. Die 2 blijven straks gewoon weer zitten als Pinot gaat hoor, en dan moet Tom er toch echt zelf achteraan.
Tom begint toch mindere trekjes te krijgen als je zulke dingen roept, en te veel gepraat tijdens het koersen, en nu hoor ik hem al commentaar leveren op het feit dat Kruijswijk en Mollema tijd op hem pakken en teleurgesteld dat die 2 geen pact met hem aan gingen. Tom moet niet naast zijn schoenen gaan lopen...
25-05-2017 18:30
Nog meer opmerkelijke uitspraken:
"Tom Dumoulin is na de achttiende etappe teleurgesteld in het rijden van Bauke Mollema en Steven Kruijswijk. "Ik ben een beetje teleurgesteld in klassementsmannen die tijd pakken op mij."
"Ik vind het jammer dat een Italiaan en een Colombiaan een pact kunnen sluiten, maar drie Nederlanders niet. Ik denk dat we best gezamenlijke belangen kunnen vinden."
25-05-2017 18:31
@Samus je verliest de discussie op alle fronten. Geef gewoon op en ga lekker buiten spelen, het is prachtig weer buiten!
25-05-2017 18:31
@jaizkibel

Ik hoorde het net inderdaad. Klinkt een beetje als een klein kind wat zn zin niet krijgt. Wat zouden hun voir hem kunnen betekenen dan? Zich helemaal leeg rijden op kop en dan de hoop op top 5 overboord gooien?
25-05-2017 18:32
Het feit dat het nu bijna alleen maar over deze uitspraak gaat en niet over het machtsvertoon van Tom, bewijst dat het geen handige uitspraak is.
25-05-2017 18:33
Ik vind die opmerking van Dumoulin wel verfrissend. Het is geen kleuterschool, het is topsport. Als Nibali niet wil rijden voor een plaats op het podium, waarom zou Dumoulin het dan voor hem doen?
25-05-2017 18:33
@Poeksel

Jeetje, Dumoulin begint echt elke vorm van realiteit te verliezen. Het succes stijgt naar zijn hoofd zo te zien.
25-05-2017 18:33
Quote:
“Ik vind het jammer dat een Italiaan en een Colombiaan een pact kunnen sluiten, maar drie Nederlanders niet. Ik denk dat we best gezamenlijke belangen kunnen vinden.”


Ik ben het hier helemaal mee eens. Dat is toch ook bizar? Met Mollema valt sowieso geen pact te sluiten, dat weten we, want dat is een Einzelgänger. Maar toen Pinot en Pozzovivo wegreden zag je Dumoulin gewoon voorstellen dat ze rond zouden draaien. Waarom zouden Mollema en Kruijswijk dat nou niet doen? Nu hebben ze meer tijd verloren op die twee mannen, en tijd winnen op Dumoulin, Nibali en Quintana mag geen prioriteit meer voor hun zijn.
25-05-2017 18:35
Zo , nu hebben wij onze Tom , ijzersterk niet op zijn mond gevallen en durft uit te dagen, de ene grote Tom gaat ( dat het hem maar goed mag gaan ik heb er als Nederlander van genotenvan zijn rijden en strijdlust ) de andere grote Tom is opgestaan.
25-05-2017 18:35
Lijkt me eerder calimerouitspraken. Ik denk niet dat het Nibali of Quintana uitmaken of ze nu 2de, 4de of 6de eindigen. Voor hun telt enkel 1 plaats. En als Dumoulin wilt dat de Nederlanders samenwerken moeten ze maar in een nationale ploeg rijden.
25-05-2017 18:36
Maar ook voor Quintana en Nibali is dit meer concurrentie voor plek 1. Pinot heeft de beste tijdrit en die blijft in de bergen toch dicht.
25-05-2017 18:36
@sa
En nu we toch bezig zijn het is miereneuker, met een n.
on topic
Gelijk van Tom, drie nlrs in de top tien en weer lekker alleen op de wereld, plakken tot je er overheen kan en dan nog klagen als ze worden teruggehaald -10 allebei.
25-05-2017 18:37
Tom heeft gewoon letterlijk en figuurlijk schijt aan zijn tegenstanders.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.