zaterdag 12 november 2016 om 13:48
Dumoulin: “Podium halen in grote ronde gaat heel moeilijk worden”
Tom Dumoulin gaat volgend seizoen voor het eerst sinds de Vuelta van 2015 weer een klassement proberen te rijden in een grote ronde. De Nederlander wil echter nog niet verklappen welke wedstrijd het gaat worden. “Ik heb er zelf al wel een idee over”, stelt hij tegenover de NOS, “maar ik heb het nog niet besproken in de ploeg. Dan kan ik er dus nog niets over zeggen.”
In de Vuelta was Dumoulin dicht bij de eindzege, maar hij benadrukt dat het niet eenvoudig is om die prestatie te herhalen. “Alles moet gewoon meezitten. Ik denk dat het heel moeilijk gaat worden om op het podium te eindigen in een grote ronde, welke dat dan ook wordt. Maar ik ga er in ieder geval alles voor doen om écht kort te eindigen. Ik weet daar zelf nog niet eens een resultaat op te plakken. Dan ga ik dat ook zeker niet op TV zeggen”, lacht Dumoulin.
De renner van Giant-Alpecin werd vrijdagavond verkozen tot Nederlands renner van het jaar.
zo kun je ook wielrenner van het jaar worden
Als je mogelijk meer in je mars hebt en voor het hoogst haalbare kunt gaan, dan moet je dat als topsporter ook proberen. Genoegen nemen met minder is niet een mentaliteit die bij topsporter hoort. En voor wielrenners is nu eenmaal het hoogst haalbare, winst in een grote ronde.
,
Ik hoop dat in deze renaissance van het Nederlandse wielrennen onze "Helden "geen watervrees gaan krijgen.
Ik was dit jaar helemaal "Begeistert"met het enigszins brutale, go for it wielrennen van de jonge garde.
Weliswaar hadden we teleurstellingen, die we samen met iedereen hebben gedeeld, maar ook de bruisende, opbeurende, inspirerende en ultieme momenten mogen meemaken.
Dag na dag heb ik de rondes en koersen gevolgd, uitkijkend naar de prestaties van welke Nederlandse renner dan ook. Het maakt mij niet uit wie het is en in welke discipline. Ik was trots op de Nederlanders die er voor gingen. Ik zat met tranen in de ogen als het mis ging. Maar, ik zat ook voor het eerst in jaren met ongeduld te wachten voor de ritten weer begonnen.
wat heb ik genoten van Wout in DE klassieker, van Kruiswijk in de giro en Dumoulin in de Vuelta vorig jaar.
Ik ben blij met onze renners en trots als ik ze met de besten zie rijden.
Gas erop!
Ik wil de Vuelta van 2015 in herinnering brengen waar Tom, zonder specifieke voorbereiding en ondersteund door een zwakke ploeg, tot de voorlaatste etappe het algemeen klassement aanvoerde !
2016 zou het jaar met als hoofddoel de Olympische Spelen worden. En voor 2017 was een serieuze poging tot een goed klassement in een grote ronde gepland. In tussentijd is de ploeg goed versterkt, en wordt het mogelijk Dumoulin goed te omringen. En dus staan alle seinen op groen voor de grote aanval ! Dat lijkt nu toch een zekerheid ?
Het is alleen nog de vraag of het Giro of Tour gaat worden...
Stel dat na twee serieuze pogingen blijkt dat top-5 niet lukt, dan kan hij altijd weer een jaar zoals 2016 nastreven.
Ik verwacht dat Dumoulin de Tour kiest. Niet al te zwaar bergop. Bij een koersverloop zoals dit jaar kan een podiumplek behaald worden. Aanhaken in de Sky trein en uithalen in de tijdrit.
Ze kunnen hem misschien samen winnen zoals ze afgelopen giro samenwerkten, als Tom in koers was gebleven had er wellicht meer in gezeten, twee handen op een buik maken licht werk.
Als een van beiden het podium zou halen zou dat natuurlijk fantastisch zijn. Maar serieus meedoen in de strijd om het podium, zoals ze beiden al een keer deden, zou ook meer dan mooi zijn. Die ervaring van vorige leiderstruien zal ze beiden van pas kunnen komen.
Natuurlijk zal in beide ronden de concurrentie sterk zijn. Maar op grond van wat ze al hebben laten zien lijkt het me reëel ze tot de kanshebbers voor een podiumplaats te rekenen.
Ik vind het toch twee verschillende gevallen... Dumoulin werd er fair and square afgereden, Kruijswijk had pure pech. Als Dumoulin nu meedoet aan de Tour zou ik hem niet bij voorbaat als podiumkandidaat opschrijven.
Dumoulin pareerde dagenlang moeiteloos elke aanval door zich in het wiel vast te bijten en gaf nog even kasseienles door iedereen los te rijden in de voorlaatste bergrit. Tom rijdt verstandiger dan Steven omdat ie relaxed is en zou die bocht never gemist hebben, dus als ie meedoet gaat ie voor de hoofdprijs.
Dat zijn appels en peren, dat weet je best. Kruijswijk zou er in die bewuste bergrit namelijk niet doorheen zijn gezakt en zou volgens jouw redenatie dus die Vuelta hebben gewonnen.
Allebei natuurlijk complete onzin.
Dumoulin kan podium rijden in een grote ronde als hij de conditie heeft van vorige Vuelta en liefst nog wat scherper staat, met alle risico's van dien. Bovendien moet dan het parkoers naar zijn maat zijn en voor komend jaar geldt dat noch voor de Giro, noch voor de Tour.
Het voordeel van de Giro is, dat hij twee tijdritten als 'troostprijs' zou kunnen meepakken. Het voordeel van de Tour is, ondanks het beperkte aantal TT-kms, dat het klimwerk relatief lijkt mee te vallen.
Goed dat Tom zich een mening vormt, laat hij die mening nu eerst maar eens fiks met de ploeg bespreken. Want áls hij weer in de positie komt om kort te eindigen, moet hij meer op zijn ploeg kunnen rekenen dan de laatste keer.
Kruiswijk verbeterd zijn vorm van vorig jaar en wint de Giro
Dumoulin staat heel scherp in de tour, op een of andere manier vallen Froome en Quintana erg tegen. Waardoor Dumoulin deze ronde wint.
Vuelta word een hele rare ronde, waar Gesink en Poels het tegen elkaar moeten uitvechten.
#wielrennen2017
niet zal winnen omdat ie zich in een grote ronde kapot zal rijden.
Met 3 ploeggenoten had ie het ook never gered, niet gezien hoe ie over de streep kwam die bewuste dag? Als je 100 watt tekort komt houdt het op en die dag was ie verre van 100%.
Risico's kan je alleen nemen als je ze kan overzien en dat was er voor Steven te veel aan anders had ie zonder steun makkelijk overeind gebleven. Gewoon samenwerken en wie er dan wint zalmn zorg zijn.
Met aanhaken in de Skytrain ben je er echt nog niet. Froome maakt het immers zelf iedere netjes af met een demarrage of een andere truck special op eigen kracht. Dat het treintje een aandeel in zijn overwinningen heeft is wel duidelijk natuurlijk.
Tijdritten en rittenkoersen als Suisse, Paris-Nice of Dauphine winnen... vind ik persoonlijk vele malen waardevoller dan een 4-10 GC in de Giro of Tour.
Ieder het zijne... maar ik vind het jammer dat - nu we eindelijk wereldtop zijn op een discipline - hieraan getornd wordt vanwege klassementsambities.
Wat helium in zn banden om Chris bij te staan in geval zn astma de kop op steekt.
De discussie gaat over podium, niet over Tourwinst. De vraag die je zou moeten stellen is of een Dumoulin door zijn tijdrit en aanhaken bijde Skytrein zou kunnen wedijveren met een Bardet en Yates.
Een nieuwe generatie ronderenners is zich aan het ontwikkelen. Dat gebeurt in Nederland, maar in het buitenland natuurlijk ook. Aankomend seizoen zullen de Fransen zich ook willen revancheren, de Yates, Chaves zullen weer een jaartje verder zijn. Er zijn zoveel potentials die kans maken op het podium na de grote kleppers..