Dumoulin verwijt zichzelf niks: “Thomas was gewoon de beste”
Tom Dumoulin zal vandaag worden gehuldigd als nummer twee van de 105e editie van de Tour de France. De Sunweb-kopman wist in de gewonnen tijdrit naar Espelette zijn plaats op het eindpodium veilig te stellen. Dit tot tevredenheid van Dumoulin zelf. “Ik kan mezelf niks verwijten. Ik heb alles gegeven. Thomas was gewoon de beste’, zo blikt hij terug in De Avondetappe.
Dumoulin straalde na afloop van de tijdrit, waarin hij Chris Froome – na flink wat onduidelijkheid – nipt achter zich wist te houden. Hoe anders was zijn humeur een dag eerder na de laatste bergrit naar Laruns, toen hij zich beklaagde over het feit dat ritwinnaar Primož Roglič vol achter een motor kon aanrijden in de afdaling van de Col d’Aubisque. “Blijkbaar kan ik dat goed”, zo verwijst de Limburger naar het snel kunnen omzetten van de knop.
“Voor een tijdrit probeer ik alles uit te schaken, alle randzaken te blokken. Meestal lukt dat ook op het moment suprême. Het is zaak om gewoon zo hard mogelijk te fietsen: dat is de enige gedachte die ik probeer toe te laten.”
Zo hard mogelijk fietsen deed Dumoulin in de 31 kilometer lange tijdrit naar Espelette. Hij wist na een spannende strijd Froome één seconde achter zich te houden. “Ik werd eigenlijk wakker met een slecht gevoel, maar ik werd weer blij toen ik de verkenning van de tijdrit deed.”
“Omdat ik me minder voelde de laatste dagen startte ik voorzichtig, zodat ik het podium kon veiligstellen. Ik wilde voorkomen dat ik me zou opblazen. Uiteindelijk bleek ik echter veel beter te zijn dan verwacht.”
Over Tourwinnaar Thomas: “Hij was gewoon de beste”
Dumoulin wist Froome en Roglič uiteindelijk van zich af te houden in de strijd om plaats twee. Hij zal in Parijs echter wel Geraint Thomas moeten laten voorgaan. Dit zal hij naar eigen zeggen zonder teleurstelling doen. “Ik ben niet echt gefrustreerd. Ik wilde hem natuurlijk lossen, maar als je voelt dat het niet gaat lukken. Ik heb er vrede mee.”
“Diep respect voor hem, want hij was gewoon de beste”, zo besluit de Nederlander.
Behoorlijke ploeg is niet voldoende om van Sky te winnen. Sky volgend jaar waarschijnlijk beter dan dit jaar: Froome in betere vorm (of hij is over zijn hoogtepunt heen, maar ik denk dat hij volgend jaar optimaal gemotiveerd zal zijn om voor de vijfde keer te winnen); Bernal een jaar verder in zijn razendsnelle ontwikkeling en Poels weer in vorm. Sunweb zal een heel sterke ploeg nodig hebben.
Oomen was geweldig in de Giro, maar niet als helper van Dumoulin. In de etappes waarin Dumoulin zijn steun nodig had was hij er niet. In etappe 15 om een grotere afstand van Froome te nemen en in etappe 19 om zich te verdedigen tegen Froome. Dat is geen verwijt aan Oomen, een heel groot talent, maar aan de ploegleiding die niet voor een betere ploeg had gezorgd.
Met een betere ploeg d.w.z. een of twee tophelpers had Dumoulin de Giro gewonnen maar van de Tour kan dat niet zomaar gezegd worden. Dumoulin heeft Thomas nergens op achterstand kunnen rijden, ik zie niet hoe dat met een sterkere ploeg wel had gekund.
Maar welk belang had Thomas dan bij een aanval? Hij stond er zo goed voor dat aanvallen toch gewoon totaal niet nodig was?
Ik ben bang dat als Dumoulin de Tour wil winnen Sunweb ten minste twee klimknechten moet aantrekken die zelf in grote rondes in de buurt van een top 10 klassering kunnen komen maar zich (in de Tour) geheel willen opofferen voor het klassement van Dumoulin. Mannen van het kaliber Roche, Kreuziger, Kangert en Van Gelderen lijken mij ideaal maar ik betwijfel of Sunweb daar het budget voor heeft. Misschien moeten ze ophouden met hun vrouwen- en/of opleidingsploeg want ik kan me niet voorstellen dat Dumoulin lang rustig blijft als zijn ondersteuning de komende jaren niet drastisch wordt verbeterd.
Vind dat gejank om die motor wel een kleine smet. Want na zijn aanval samen met SkA hoorde ik hem daar niet over terwijl de motor ook voor hun reed.
https://imgur.com/n1eeYJH
Kan nog leuk worden volgen jaar met de skytrein, Sunwebtrein (TD, Oomen, Kelderman) en TLJtrein (Roglic, Bennet, Gesink, Tolhoek).
"Had Dumoulin wel gewonnen als er twee Kwiats in een Sunwebshirt mee op kop gereden hadden?"
Dat is natuurlijk niet te voorspellen maar dan had Sunweb tactisch ten minste iets kunnen proberen om te zorgen dat de Sky trein niet het tempo mocht bepalen. LottoNL bracht in de laatste bergetappe de Sky trein tot het breekpunt maar was net niet sterk genoeg om ze ook daadwerkelijk over dat punt heen te duwen. Wil Dumoulin de Tour winnen dan zullen ze de Sky trein keer op keer over dat breekpunt heen moeten duwen zodat hun kopmannen véél eerder geisoleerd komen te zitten. Dan wordt het een kwestie van wie is de beste klassementsrenner en niet van wie heeft de sterkste ploeg. Natuurlijk kan het zo zijn dat Froome en Thomas dan alsnog sterker blijken te zijn maar deze Tour is dat nooit echt getest doordat ze veel meer energie hebben kunnen sparen doordat hun ploeg (bijna) elke bergetappe tot ver op de slotklim veel werk voor ze konden doen.
Elke klassementsrenner is klimmer-tijdrijder. In volle EPO glorie waren enkel tijdrijders of dikzakken goed (Indurain, Riis,.. :') )
De 'klimmer' die met prikken kan werken valt telkens terug. Als pure klimmer red je het hooguit tot plek 4-5.
Ik zou mannen als Nibali, Quintana (waar ik trouwens ook geen fan van ben doordat hij veel te afwachtend koerst terwijl hij gezien zijn matige tijdrit juist veel aanallender zou moeten koersen), Barguil en de gebroeders Yates zeker geen klimmende tijdrijders noemen.
Dumoulin vindt ook dat er versterking moet komen. Volgens Raymond Kerckhoffs heeft hij na de Giro aan de ploegleiding van Sunweb een lijstje met namen van klimmers en routiniers gegeven die hij nodig acht om de ploeg te versterken. Hij begrijpt tenminste wel dat om de Tour te winnen een sterkere ploeg nodig is, nu de ploegleiding nog. Die lijkt er wat tweeslachtig over te zijn. De houding is zoiets van: wellicht komt er versterking maar anders doen we het met de talenten.
Volgens mij doelt "tripodboom" op Thomas....
Los daarvan ben ik benieuwd wanneer het op WF begint door te dringen dat enerzijds een ploeg en hun renners collectief worden verafschuwd, terwijl een ploeg en een renner die alles daarvan proberen na te doen veelvuldig worden opgehemeld.
De vele voordelen van een paar betrouwbare klimtoppers (niveau Poels) als knechten tot in diepe finale zijn natuurlijk een no brainer: psychologisch, moreel, tijdens trainingen, in koersen. Daarnaast meer uitstraling voor de sponsors (die er eerst moeten zijn uiteraard).
En waarschijnlijk blijft de absolute topper van de ploeg (hier denkend aan Dumoulin) door dat alles langer op niveau en gemotiveerd keer op keer, minder slijtage.
Iemand die in de Tour de France steevast met de beste 5 renners bergop gaat (misschien wel beste 3) kan je moeilijk nog een "klimmende tijdrijder" noemen.
Je kan hem moeilijk vergelijken met een Indurain of een Riis. Toen waren er simpelweg veel meer tijdrit kilometers in de Tour. Als er toen net zo weinig tijdrit km's waren dan had Indurain nooit de Tour 5x gewonnen.
Verder wordt de rol van een goede ploeg erg overschat mijns inziens. Zegt genoeg dat Dumoulin de Giro heeft gewonnen en 2x 2e is geworden in een grote ronde dit jaar zonder noemenswaardige ploeg. Kijk naar Froome deze Tour. Zelfs met een topteam komt hij niet verder dan de derde plaats.
Gejank?
Een topsporter die even zijn emoties toont terwijl die kapot zit na een zware rit.
Dat plaatje zegt overigens weining, ooit van zoom gehoord?
Hadden natuurlijk pech met het wegvallen van Kelderman. Ik vind de tour van Kragh waanzinnig goed, en denk dat een sterke klimknecht genoeg is. Kelderman, Kragh, Matthews en Geschke.