Dumoulin wil zich revancheren voor matige Gold Race
Tom Dumoulin kon in de Amstel Gold Race niet met de beste mannen meekomen en heeft zich in de afgelopen week opgeladen om het tijdens Luik-Bastenaken-Luik nog eens te proberen. De Limburger verwacht dat de koers pas heel laat beslist zal worden.
“Ik ben teleurgesteld in mijn optreden tijdens de Amstel Gold Race”, zei Dumoulin. “Ik voelde me echt goed in de aanloop naar de koers, maar mijn benen waren gewoon niet zo goed als ik hoopte. We zijn niet van start gegaan in de Waalse Pijl, zodat we ons volledig kunnen richten op Luik-Bastenaken-Luik. Er wordt wat regen voorspeld voor zondag, wat kan zorgen voor een open en onvoorspelbare koers.”
“De cruciale fase begint waarschijnlijk op de Côte de la Roche-aux-Facons en de wedstrijd wordt beslist op de Saint Nicolas, in de laatste tien kilometer.”
er met een paar goeie maten er tussenuit te knijpen, want er zijn niet veel ploegen die een goeie sprinter bergop hebben, en er zullen toch ook genoeg
ploegleiders die dit inzien , dat ze geen kans hebben om lbl te winnen in een sprint bergop.
Als Dumoulin, Kelderman, Nibali en Bardet er vandoor gaan op de juiste plek, moet ik het nog maar zien of ze het terug halen.
@Ab Normaal
Inderdaad, zeker Dumoulin en Kelderman zouden best kunnen afspreken dat als ze nog de benen hebben dat ze er op een gegeven moment samen vandoor proberen te gaan. Twee van zulke goede hardrijders zouden samen ook een serieuze aanval kunnen doen.
Wil Dumoulin kans maken, dan zal hij een verrassingsaanval dienen te plaatsen in de afdaling van Roche au Faucon of zelfs daarvoor.... en hopen dat de favorieten na elkaar blijven kijken
Er zijn genoeg winnaars geweest zonder explosiviteit, 5 km solo rijden volstaat vooral omdat in zo'n finale er weinig sprake meer is van ploegenspel.
Het probleem van zo'n aanval is dat ze die niet zomaar laten rijden.
Of er springt iemand van Movistar of Katusha mee die niet meedraait. Daarmee wil je ook niet naar Ans rijden.
Tuurlijk, maar dan spreek je nog steeds af dat je niet met die meegesprongen renner naar de meet rijdt. Om de beurt demarreren en elkaar niet terughalen.
Ik zou liever hebben dat mijn mede vluchter, met wie ik afgesproken heb aan te vallen, wint dan zo'n sprinter.
Ik wil altijd winnen en zal alles proberen. Begrijp gewoon niet dat veel renners kansloos mee rijden en dan in de sprint ruim geklopt worden en als 7e eindigen. Blij met de punten. Een echte sporter heeft winnaarsmentaliteit en probeert alles om te winnen. Maar misschien ben ik idealistisch.
Wielrennen (en sport in het algemeen) wordt steeds professioneler en ook de 'mindere goden' trainen steeds harder. Hierdoor komt de top steeds dichter bij elkaar te liggen. De toppers kunnen daardoor niet meer ongestraft extra energie verspillen. De kans is namelijk reëel dat achter hun nog een andere topper energie aan het sparen is in de wielen van een paar ploeggenoten.
Dat zie je tot in het extreme in deze heuvelklassiekers. Misschien wel meer dan de helft van het peleton is goed genoeg om tot ver in de finale mee te komen. Daardoor zijn veel (sub)toppers bang om te vroeg te veel te doen. En degene die het toch proberen (bv. Nibali in de AGR, Wellens in de WP) komen er achter dat ze te vroeg met hun krachten hebben gesmeten.
Zeker Wellens in de WP is een mooi voorbeeld. Op die 1 na laatste klim liet hij zien heel goed te zijn en weet hij weg te rijden. Daarachter zitten echter nog een hoop helpers van andere ploegen die nog net bij de groep kunnen blijven en met hun laatste energie zich leeg rijden tot aan de voet van de Muur.
Dan is jou voorstel dus dat er meer renners met Wellens mee hadden moeten springen. Maar Wellens was gewoon 1 van de sterkste renners in koers en er waren er denk ik erg weinig die hem daar konden volgen (er waren er meer die iets probeerden maar niet wegkwamen).
Trouwens voor Wellens waren het L.L.Sanchez en Visconti die het samen probeerde. Dat lijkt mij op papier toch ook een erg mooi duo, toch bleek die poging totaal kansloos.
Wil een vroege aanval in de finale kunnen slagen dan komt daar echt een flinke dosis geluk bij kijken. De aanval moet zijn samengesteld uit een paar (op die dag) sterke renners die met elkaar willen samenwerken en daarbij moet men in het peleton naar elkaar gaan zitten kijken of te lang het werk overlaten aan een ploeg die die dag niet sterk genoeg is.
Dat was ongeveer het scenario van de Brabantse Pijl; Hermans kwam voorop met Tanner en daarachter had Greenedge zich opgeblazen en ging BMC niet achter hun eigen man aan rijden. Verder waren er weinig ploegen die in de finale nog genoeg sterke renners hadden of het gevoel hadden dat zij de ploeg waren die het gat moest gaan dicht rijden.
In de AGR, WP en LBL doen er echter 18 WT-ploegen mee en is de top daardoor veel breder. Had in de BP nog een Movistar en een Katusha gereden en waren Ettix en Cannondale wel met 8 man aan de start verschenen dan had Hermans het meer dan waarschijnlijk niet gehaald.
Zelfs de 5-10 echte kanshebbers op de overwinning in deze koersen kunnen zich niet meer veroorloven eerder te gaan en wachten zo lang mogelijk om met hun krachten te gaan smijten. Ze krijgen daarbij een volledige ploeg in dienst om die hun zo fris mogelijk op het beslissende punt af te zet. Daardoor heb je zo'n 5-10 ploegen met deze tactiek en komen zulke wedstrijden als deze steeds meer op slot te zitten.
Wat ik ook wel typerend vond is Kwiatkowski die in zijn interview nadat hij de AGR had gewonnen aangaf dat hij het tijdens de wedstrijd heel zwaar had en dacht dat hij niet goed genoeg was. Dat geeft mij het idee dat het peleton in de finale van zo'n klassieker nauwelijks nog renners bevat die nog echt veel extra's over hebben.
Daarom moeten meer mensen tegelijk gaan. Wellens was sterk, maar alleen red je het niet.
Met 3 erkende hardrijders erbij had ik het nog moeten zien. En natuurlijk wel renners die gepiekt hebben naar die wedstrijden.
Ik blijf zeggen: lekker zinvol om naar de Cauberg te rijden als je geen goede punch/sprint hebt.
Ik heb o.a. Nibali en Kelderman in de Amstel Gold Race en Wellens in de Waalse Pijl toch echt zien aanvallen. Misschien is het moeilijk om zo te winnen maar het is voor mannen als Dumoulin onmogelijk om op een andere manier te winnen. Wat is dan beter, in de aanval gaan en na een strijd als 50e te eindigen of je naar de finish te laten eindigen en als 20e te eindigen?
Als je de verschillen ziet in het tijdrijden geloof ik dat er nog altijd zijn die ver boven de middelmaat uitsteken, denk eerder aan sponsorbelangen, Kwiatkovski moest winnen in Agr waar Martin misschien wel meer kans had gehad.
Helemaal eens. Nogmaals: Nibali, Wellens, Kelderman, Dumoulin, Bardet en Kreuziger.
Nou, dan wil ik het zien welke ploeg zich opoffert om die terug te halen.
Ik had het ook nog moeten zien met 3 hardrijders bij Wellens. Wellens was echter de enige die sterk genoeg was om weg te komen en hij was echt niet de enige die het probeerde. Ik denk dat als Wellens niet was gegaan hij minimaal top 5 had gereden op de Muur. De mannen die hem mogelijk hadden kunnen volgen voelden zich waarschijnlijk goed genoeg om te kunnen winnen op de Muur.
Begrijp mij niet verkeerd, net als jou zou ik het heel mooi vinden om de door jou genoemde namen samen weg te zien rijden, maar jij vraagt je af waarom het niet gebeurt. Het voornaamste is dat zoiets niet zo makkelijk is te regelen. Ook al spreek je het af, dan nog kan je niet zo makkelijk je vluchtgenoten uitzoeken. De kans is levensgroot dat er meerdere stoorzenders bij zitten. Kijk naar de AGR waar eerst Martin en vervolgens Van Avermaet het vertikken om mee te werken.
En stel dat het miraculeus toch lukt dan nog mis ik bijvoorbeeld renners van Movistar, Katusha, Ettix, Greenedge en Sky. Dat zijn allemaal ploegen die niet schuwen om hun verantwoordelijkheid te nemen en ook genoeg sterke mannen hebben om vol in de achtervolging te gaan.