Tom Dumoulin: “Zaterdag kan de belangrijkste dag uit mijn loopbaan zijn”
Tom Dumoulin start komende zaterdag als een van de topfavorieten voor winst in de openingstijdrit van de Tour de France. De Limburger droomt van de gele trui in Utrecht: “Dit is een kans die je misschien maar één keer in je carrière krijgt, winnen in eigen land tijdens de Tour”, vertelt de 24-jarige Dumoulin aan WielerFlits.
“Nu gaat het beginnen, nu kom ik in mijn element”, gaat de renner van Giant-Alpecin verder tijdens de persconferentie voorafgaand aan de Tour. “Met de spanning valt het wel mee. In ieder geval niet meer dan twee weken geleden in Zwitserland. Ik voel me ook goed, al was ik wat ziekjes na het NK Tijdrijden vorige week. Dat had ik liever stilgehouden, want nu werd het een beetje opgeblazen in de media. Daar heb ik helemaal geen zin in. Alsof ik al op zoek was naar excuses voor een eventueel tegenvallend resultaat. Ik heb geen moeite met de verwachtingen. Ik ben nu weer gezond en heb er zin in!”
‘Moeten’ maakt plaats voor plezier
Ondanks dat Wilco Kelderman hem op het betreffende NK onttroonde als tijdritkampioen van Nederland, kijkt Dumoulin met vertrouwen uit naar zaterdag. “Of ik ooit beter in vorm ben geweest? Ik hoop het niet”, lacht hij ontspannen. “Dat gaan we zaterdag zien, want dat is een gewaagde uitspraak. Ik merk aan mezelf dat ik er steeds meer met plezier naar toe leef. Ik was bang dat het te veel ‘moeten’ zou worden, maar dat gevoel is de laatste dagen wat weggeëbd. Ik ben er eerlijk gezegd niet zo mee bezig dat ik na 26 jaar als eerste Nederlander weer eens de gele trui kan pakken. Dat is meer iets voor jullie. Ik doe gewoon mijn ding.”
Lees aanstaande zaterdag een uitgebreid interview met Tom Dumoulin op WielerFlits
Dus als Dumoulin niet het geel pakt zie jij dat als falen? Het is te warm om me op te winden over zo een kortzichtige opmerking. Er zijn er wel meer die dit als ultieme kans zien.
Vanmiddag een rondje gefietst, en ik reed m'n rondje 4 km/h trager dan normaal, en dan wordt het zaterdag nog eens 5 graden warmer! Iemand die de hitte goed kan verteren en goed kan tijdrijden, die heeft een goede kans op winst...
Niet alleen op de muur zijn sec te winnen neem ik aan. Heeft niks met heldenverering te maken maar gewoon inzien dat we kans hebben sinds lange tijd op iemand die mee kan doen voor het klassement en niet id laatste week door het ijs zakt zoals bauke en lau.
Concurrentie zal er altijd zijn, maar ik denk dat er nog wel een dag komt, waarop hij echt de uitgesproken favoriet is en dat is niet al zaterdag.
Helemaal mee eens, blijkt dat weinigen zich schijnbaar herinneren hoe hij in baskenland de "echte" klimmers te kijk zette op meer dan een muur. Belangrijkste is geen druk te voelen daar zijn jaar eigenlijk al niet meer stuk kan met 3 x winst in proloog en tijdritten en 3e eindklassement op 20/30 sec.
Dat Dumoulin op één berg in Zwitserland de schade beperkt weet te houden wil nog niet zeggen dat we kunnen spreken van een toekomstig tourwinnaar!
Meedoen voor het eindklassement is nog geen toekomstig tourwinnaar, maar ja, wie een hond wil slaan, vindt licht....
Maar waar baseer je dan je stelling op dat Dumoulin kans maakt om mee te doen voor het eindklassement?
Zijn rijden in Zwitserland was natuurlijk prachtig maar totaal geen bewijs dat hij dat ook in een grote ronde met meerdere zware bergetappes kan doen.
Hij's pas 24, dus alle tijd maar hoop alleen dat ie niet te lang wacht zoals zo vaak renners afgesto(m)pt worden door kenners. Als je vanaf het begin mag ruiken aan het geel is de kans groot dat ie mee gaat dingen voor het klassement(top 10/15), itgst vorig jaar toen ie maar wat aan modderde.
Weet je ook waar die ploegenpresentatie wordt uitgezonden? Kan het namelijk niet zo 123 vinden in de tv-gids
Hoogstens breuken door smeltpunten in het peloton...
schipperaar - 1 juli 2015 om 15:15
@tendam
Niet alleen op de muur zijn sec te winnen neem ik aan. Heeft niks met heldenverering te maken maar gewoon inzien dat we kans hebben sinds lange tijd op iemand die mee kan doen voor het klassement en niet id laatste week door het ijs zakt zoals bauke en lau.
Over heldenverering gesproken... waar haal jij de kennis vandaan dat hij 3 weken mee kan doen om het klassement? Je vergeet trouwens ook nog Kelderman, Kruijswijk en Gesink, 3 renners die bewezen hebben dat ze dat kunnen.
Dacht dat het over Dumoulin ging maar zoals je wilt dan, noch Mollema, Kelderman, Gesink of zelfs Kruiswijk zie ik onderdoen voor Tom, ook al liet hij in Zwitserland zien het meest constant te klimmen. Zou ze graag alle vijf top 15 willen zien rijden. Het geel geeft echter veel vertrouwen, zoals hij al aangaf, heeft hem 5 dagen met verve verdedigd, ook dat is een groeiproces wat niet vroeg genoeg komen kan.
Miller - 1 juli 2015 om 15:11
Dus als Dumoulin niet het geel pakt zie jij dat als falen? Het is te warm om me op te winden over zo een kortzichtige opmerking.
Ja, absoluut. Hij heeft de intrinsieke kwaliteiten en de hoogvorm. Het is een unieke kans, een tijdrit naar zijn maat in eigen land. Met als beloning ritwinst in de Tour en de gele trui voor minimaal een dag, misschien zelfs twee. Niet winnen staat dan gelijk aan falen, ook al kan hij ook met een tweede of derde plaats geweldig gepresteerd hebben. Winnen moet het doel zijn, geweldig presteren is dan 'slechts' een noodzakelijke voorwaarde om dat doel te bereiken.
Hup Tom!
Natuurlijk moet winnen het doel zijn, maar dat niet behalen staat niet gelijk aan falen. Het is nu niet dat hij met voorsprong de beste van het pak is he. Leuk is wel dat als je zo redeneert nog moeilijk kan spreken over te hoge verwachtingen wanneer iemand spreekt over falen van jumbo...
Het parcours is juist helemaal niet zo technisch. Boom had liever meer bochten erin gezien, dit heeft hij zelf gezegd in een interview nadat hij het parcours had gereden (nog in Belkin shirt).
Ik heb het zelf niet gereden dus ik praat op dit punt na wat er gezegd wordt. Vergeleken met veel andere TT's is het denk ik wel technisch, ik tel zogauw toch wel een bocht of 15 waarvoor zeker geremd moet worden, volgens mij is dat redelijk veel voor een tijdrit van deze lengte. Als de weg breed is maakt een bocht natuurlijk nog niet heel veel uit, maar het is beslist geen rechtdoor tijdrit.
Overigens is 'niet technisch' niet per definitie gedefinieerd doordat Boom graag meer bochten wil, kan me voorstellen dat die graag een TT op de klinkers van de binnenstad had gehad met een vracht bruggetjes en een paar haakse bochten op het Domplein