Dupont juicht bovenop de Nokereberg, Groenewegen derde
foto: Sirotti
woensdag 16 maart 2016 om 16:56

Dupont juicht bovenop de Nokereberg, Groenewegen derde

Timothy Dupont heeft Nokere Koerse-Danilith Classic 2016 op zijn palmares bijgeschreven. De 28-jarige Belg van Verandas Willems was op de kasseien van de Nokereberg in de sprint sneller dan 19-jarige Kristoffer Halvorsen en Dylan Groenewegen.

Sneltreinvaart
De renners hadden er duidelijk zin in vandaag op de weg van Deinze naar Nokere. In het eerste wedstrijduur legde het peloton namelijk 48 kilometer af. De mannen die het in hun hoofd haalden om een ticket voor de vroege vlucht te boeken, hadden het nakijken. Pas na de beklimming van de eerste keer Nokereberg (na 52,5 kilometer) wisten zeven renners zich af te scheiden. Tom Devriendt (Wanty-Groupe Gobert), Florian Sénéchal (Cofidis), David Boucher (Crelan-Vastgoedservice), Kevyn Ista (Wallonie-Bruxelles), Brian van Goethem (Roompot-Oranje Peloton), Kenny De Ketele (Topsport Vlaanderen-Baloise) en Peter Williams (ONE) muisden er van tussen.

LottoNL-Jumbo draagt de koers
Veel speelruimte kregen de zeven echter niet. Hun voorsprong zou nooit meer dan drie minuten bedragen. LottoNL-Jumbo had met kopman Groenewegen een van de topfavorieten in huis en nam het heft in handen. De Nederlandse WorldTour-formatie mende de meute en haalde de kopgroep op zo’n veertig kilometer voor het einde al terug. Het tempo werd opnieuw opgeschroefd, maar in de laatste plaatselijke ronde probeerden een aantal kleine groepjes een massasprint te voorkomen.

Groenewegen opnieuw zonder ploegmaten
Daarbij maakten vooral Sean De Bie en Łukasz Wiśniowski indruk, maar dat mocht niet baten. Een aantal kleinere ploegen deden in de finale het vuile werk, waardoor alle aanvalspogingen teniet werden gedaan. Op de Nokereberg was het slotakkoord uiteindelijk voor Dupont. Groenewegen moest van te ver komen, omdat hij net als in de Ronde van Drenthe in de laatste kilometers steun van ploeggenoten tekortkwam. Hij moest zo zelf in de slotkilometer nog oprukken van om en nabij plek veertig, naar de voorwacht van het peloton. De 19-jarige Halvorsen verraste bijna nog vriend en vijand, in een sprint waar de grotere ploegen te kort schoten.

flag-be Nokere Koerse-Danilith Classic 2016 (1.HC)
Deinze – Nokere (199,5km)
1. flag-be Timothy Dupont (Verandas Willems) in 3u28m36s
2. flag-no Kristoffer Halvorsen (Joker) allen z.t.
3. flag-nl Dylan Groenewegen (LottoNL-Jumbo)
4. flag-be Baptiste Planckaert (Wallonie-Bruxelles)
5. flag-by Yauheni Hutarovich (Fortuneo-Vital Concept)
6. flag-nl Michel Kreder (Roompot-Oranje Peloton)
7. flag-be Gerry Druyts (Crelan-Vastgoedservice)
8. flag-it Gianni Moscon (Sky)
9. flag-ro Eduard Michael Grosu (Nippo-Vini Fantini)
10. flag-be Kenny Dehaes (Wanty-Groupe Gobert)
Volledige uitslag

RIDE Magazine
85 Reacties
16-03-2016 18:11
Netjes van Dupont en Verandas. Mattew Goss op 3.10 fietst kennelijk ook nog.
16-03-2016 18:19
Mooie binnenbocht van Groenewegen...die schoof de laatste paar 100 meter flink op....des te meer suf van TLJ om het weer niet voor elkaar te hebben....had Groenewegen met 2 vingers in zijn neus kunnen winnen vandaag.....
16-03-2016 18:26
Als je vantevoren aangeeft als TLJ zijnde dat er hier kansen voor de winst liggen met Groenewegen en je laat dan een groep wegrijden, dan moet je dus de koers in de hand nemen.
Natuurlijk denken de andere ploegen, mooi, laat TLJ het maar opknappen en we zien op 20-30km van de finish wel over nog wat in het vat zit. Anders jammer dan deze koers is niet zo belangrijk voor ons. Enigszins logisch dat TLJ dan aan het eind tekort komt om nog een sprinttrein in stelling te brengen. In dit soort kleinere koersen kun je het beste iemand in de kopgroep hebben, waardoor je werk in het peleton in ieder geval niet als eerste ploeg terhand hoeft te nemen.
16-03-2016 18:47
Continental renners 1e en 2e in een 1.HC koers, mooi dat ze de Worldtour en ProConti ploegen het nakijken geven in zo'n wedstrijd.
16-03-2016 18:48
Purito, daar heb je die dooddoener weer, de verwachtingen bijstellen.

TLJ kweekt zelf verwachtingen door al een paar jaar over de sprinttrein te spreken. Hoeveel jaar zijn ze met Theo Bos bezig geweest? Ik heb een hoge pet op van Groenewegen en denk dat ze best nog wel eens een aardige sprinttrein zouden kunnen vormen voor hem in de toekomst. Maar dit is toch al tijden niks joh. Het is niet gewoon maar wat tegenvallend, het is rampzalig en dat al heel lang. Ik kan me werkelijk geen koers herinneren waarin ze echt een treintje hadden en de sprinter goed afgezet werd. Ik kan me daarentegen een heleboel koersen herinneren waar ze of de ploeg te vroeg opgerookt hadden met initiatief nemen op totaal de verkeerde momenten in koers, of helemaal van het eerste plan verdwenen waren in de laatste kilometer, of dat het treintje compleet aan stukken gereden werd door treintjes die wel goed functioneren.

Maar goed als het mijn verwachtingen zijn waar het aan ligt: ik verwacht dat renners van een WT-ploeg zich niet op continentaal niveau weg laten rijden door jongens die ze nog geeneens een contract aan zouden bieden. Man, de verwachtingen zijn al bijgesteld naar een enorm laag punt.
16-03-2016 18:49
Thwaithes 13e. Had ik toch bijna goed. Wf-hype.
16-03-2016 18:50
Leuk Verandas. Bleven als enige als groep rijden. De andere ploegen probeerden het maar waaiden allemaal terug. Beetje onnodkg om alleen op Lotto te hakken, maar goed.

Sterk nummer van Groenewegen die zelf Wagner wel kwijt was op 4km.
16-03-2016 18:57
Ja , robotour daar heb je gelijk in, er moet gewoon een mannetje meezitten dan weten andere ploegen dat Lotto.nl niet gaat rijden en gaan andere ploegen rijden, en wat dat treintje betreft daar werd alleen voornamelijk hofland mee bedoeld, die zich dit jaar helemaal op het sprinten gaat richten, met Leezer en jos van Emden als belaangrijkste pionnen in het treintje, maar ik schat Groenewegen als pure sprinter veel hoger in.
16-03-2016 18:59
Zjoske:
Quote:
Het is het FC Utrecht van de Champions League, gewoon je verwachtingspatroon bijstellen. Zelfs voor een wedstrijd als dit.


Vandaag speelde nochtans geen Champions League, Nokere is eerder Intertoto voetbal.
16-03-2016 19:01
Voor een 1.HC race doen hier wel weinig toppers mee. Dupont heel het jaar al goed. Heeft op 9 januari nog een strand race gewonnen. En wat te zeggen van die Noor die niemand kent? Knap
16-03-2016 19:11
6 wt-ploegen die slechter presteren dan tlj en toch gaat het alleen over tlj. En dan zijn de Belgen blijkbaar veels te chauvinistisch als ik het sagan-Greg topic mag geloven...
16-03-2016 19:31
Dylan had dit gewoon moeten winnen, deze keer was de trein niet de schuld maar hijzelf dat hij zn leadout kwijtraakte. TLJ had er idd niet slecht aan gedaan om iemand als wagner in de kopgroep te gooien, maar dat terzijde. Tis makkelijk praten achteraf.

Edit: en ergens had Wagner van mij ook wel gewoon z'n plek mogen behouden en zelfsprinten. Die zat zo goed van voren en kan het ook wel op dit soort aankomsten.
Alle andere WT ploegen kan je niet terug vinden, dus TLJ heeft het wat dat betreft neit slecht gedaan. Enkel sky nog in de top 10 terug te vinden.

Wat vooral mist in TLJ is die hardheid om gewoon knalhard voor je plek te knokken. Neem een voorbeeld aan mensen als Zhakarin en bouhanni, die laten zich echt niet wegzetten, of vechten iig voor hun plek. Daardoor wordt hun sprinttrein of sprinter elke keer weggedrukt. Oftewel neem eens bokslessen bij bouhanni ;-)

Ettix valt trouwens ook hard tegen met een plek 15, hadden toch een erg sterk team voor deze koers.
16-03-2016 19:48
Met 30km te gaan zitten wagner en wynants te buffelen. Totaal nutteloos. Kunt beter straf tempo rijden en dan op het einde twee man als lead out hebben. Maar dit is echt heel slecht. TLJ vaart zoals ik al eens eerder heb gezegd geen duidelijke koers in het beleid. Wat willen ze nu. Budgettair hebben ze geen geld voor een sprinttrein team,een ronde team, en een klassieker team. Drie fronten gaat niet. 1 laten vallen. En veel inzetten op je sprint trein ontwikkeling.
Hofland,groenewegen,van asbroeck zijn echt wel sprinters die resultaten kunnen neerzetten mits ze goed begeleid worden.
Je ziet giant nu toch ook meer kiezen voor een klimteam voor dumoulin.
Beleid is drama niet de renners die minimaal begeleid worden!
16-03-2016 20:31
Mooi om deze koers eens live op tv te zien. Je ziet renners die je anders niet zo vaak ziet. TLJ moet zich doodschamen, zelfs in zo'n koers doen ze niet serieus mee om de eerste plaats. Er was toch gewerkt aan de sprinttrein? Was weer niks van te zien. De ploegleiders blijven tactisch zeer zwak.
16-03-2016 20:36
Volgens mij is het beleid duidelijk. Sprinten en klimmen. De meeste renners voor de klassiekers kunnen ook in de sprinttrein functioneren. De meeste renners zijn hoogstens subtop, maar zo koerst TLJ niet. Dat is een ander verhaal.

Van een klim team lijkt me momenteel overigens nog helemaal geen sprake bij Giant. Ten Dam kan in zijn huidige vorm nauwelijks de sprinters bijhouden op een col. Enige die je dan nog in de ondersteuning hebt is Geschke. Daar komt Oomen wellicht nog bij, maar die zal toch echt wat tijd nodig hebben. Dan kan je moeilijk over een klim team spreken. Maar het gaat natuurlijk over het team dat alles tot in de puntjes uitkient itt Rabofail waar ze alles alleen maar fout doen.
16-03-2016 21:09
Waar is de tijd dat sprinters nog handig en slim waren en, mits hun eigen trein het liet afweten, slim gebruik maakten van anderen? Freire kon dat zo goed, McEwen was daar ook vaak handig in. Tegenwoordig moet je echt het handje vasthouden.
16-03-2016 21:29
Iemand nog de moeite genomen om het verslag op de website van TLJ door te lezen? Groenewegen geeft daar aan dat hij zelf een fout maakte door het wiel te verliezen van Wagner. Dan kan je als ploeg nog wel zo goed rijden, maar als je sprinter een fout maakt ben je gezien.
16-03-2016 21:32
Na ja, uiteindelijk komt het door 1 foutje waardoor Groenewegen zichzelf uitschakelt. Eerlijk nieuwsbericht op de TLJ-site.

Vrijdag nieuwe kansen met een sterker team.
16-03-2016 21:35
@Luckyloek nou volgens mij zit Vanmarcke wynants campearts tankink etc toch echt in de klassieker groep. En die mannen gaan niet in de sprint trein. Dat is van winden van asbroek wagner flens etc. En dan heb je de klimrek met gesink kruising kelderman rolick (als ik het goed schrijf) en nog wat meer. Dus wel degelijk drie verschillende groepen die elkaar aanvullen om treinen kompleet te maken of klassiekersteam op te vullen. Of mee moge klimmen voor nop. Ik zeg echt verkeerd beleid. TLJ is een pro tour team maar kan dat budgettair niet aan!! Pro continentaal was beter geweest. Beleid gaat daarop anticiperen (begrijpelijk) maar dan ben je niet systematisch aan het werk voor overwinningen, maar meer voor meedoen.
16-03-2016 21:38
En het is nogmaals aangetoond dat het gemis van van Winden in een sprinttrein niet kan worden opgevangen.
16-03-2016 21:48
Ik blijf het lachwekkend vinden TLJ volledig afgebrand.

Net of zij de enige pro tour ploeg aan de start waren? Niemand die spreekt over de andere pro tour ploegen?

@klootje Je haalt woorden als rampzalig en al heel lang aan, Dylan is toch pas dit seizoen bij TLJ? (Uit mijn hoofd)

Nog jong, geef die jongen wat tijd. (3e en eerste pro Tour ploeg.)
16-03-2016 21:58
Sep en Wynants (en wellicht Battaglin) zijn de enige 'echte' klassieker mannen momenteel en zelfs die zijn na het klassiekerseizoen prima inzetbaar voor andere taken. De rest zijn klimmers, hardrijders of allround ondersteuning. Dit team (waar nog groei in zit) hoort gewoon in de worldtour wat mij betreft. Ja, ze zullen ergens onderin eindigen dit seizorn, maar zolang er geen betere teams zijn verdienen ze die wt plek. Dat zal bij Giant dit seizoen waarschijnlijk hetzelfde zijn. Ook maar pro-conti maken?
16-03-2016 22:34
Explorer.
Verdiep je eens in de samenstelling van de ploeg en de namen van de renners.
16-03-2016 22:48
Wynants werd juist genoemd als een van de mannen die ook (!) voor die sprint voorbereiding werd ingezet. Heeft ook nog geen koers gereden zonder dat voornamelijk Hofland of Groenewegen ondersteund moest worden.
16-03-2016 23:16
@laatste man wat ben ik aan het doen. Sjees. Maar goed daar denk jij anders over dat mag.

@vlek ja Tuurlijk wynants is daar voor.. wynants is een klassieker renner maar wordt voor de sprint trein gebruikt omdat ze niemand anders hebben. Van winden wordt niet voor niks terug gehaald. Ze hebben niet genoeg man die kundig genoeg zijn Dus gaan ze combineren. Dat werkt niet! Geloof me nou. Ze willen meer winnen maar wedden op te veel paarden. Aint gonna work. Alleen met geluk.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.