Dylan Groenewegen: “De eerste groep zat net zo fout als wij”
foto: Sirotti
woensdag 4 april 2018 om 18:05

Dylan Groenewegen: “De eerste groep zat net zo fout als wij”

Dylan Groenewegen reageerde eerder dan gehoopt op zijn optreden in de Scheldeprijs. De topfavoriet van LottoNL-Jumbo passeerde honderd kilometer voor de finish een spoorweg waarvan de bomen aan het sluiten waren, op het moment dat hij in achtervolging was op het voorste peloton. “De eerste groep zat net zo fout als wij”, vertelt de sprinter tegen de toegestroomde media.

“Er was net een klein valpartijtje geweest. We zaten op vijftien seconden en waren aan het terugkomen. We zagen de knipperende lichten al bij de eerste groep en toen zijn we er ook nog doorheen geschoten. Toen werden we uit koers genomen”, beschrijft Groenewegen de situatie. Samen met dertig renners werd hij uit koers gehaald, terwijl het voorste deel van het peloton door mocht rijden. “Je zag de lichten zeker knipperen, al is dat voor ons wielrenners lastig te zien omdat die dingen zes meter hoog hangen. Dat is niet het eerste waar je op let.”

Groenewegen wil voor dat de jury heer lering uit trekt. “Misschien is het goed voor de jury om hier naar te kijken: ‘Hoe kunnen we dit beter doen en in het vervolg iets beter oplossen?'”, zegt de Nederlandse kampioen van 2016, die overwoog te stoppen. “Natuurlijk, het is een regel dat je moet stoppen. Je weet ook dat als je op dat moment stopt, dan sta ik daar waarschijnlijk in mijn eentje. Dus dat is ook lastig. Het is een terechte beslissing, want het staat in de reglementen, maar dan moet de jury wel concreet zijn en zeggen dat het voor iedereen geldt.”

RIDE Magazine
70 Reacties
04-04-2018 19:04
Teunster, als ik eens een (zeldzame) boete krijg dan ga ik ook niet liggen zeuren tegen de politie dat ik daarnet een andere wagen gezien heb die toch ook echt te snel reed hoor. Maar goed, ik ben dan ook wat ouder dan Dylan dus hij heeft nog recht op wat kinderachtig gedrag.

Edit redactie: Inderdaad off-topic.
04-04-2018 19:04
@sooike, beter dan sex hé, als TLJ in de fout gaat.....
04-04-2018 19:05
Ik ken spoorwegovergangen. De eerste groep reed ook door rood. Net aan.
04-04-2018 19:11
Hij deed het ook..... tsja. Groenewegen duidelijk in het rood, zat dan ook op het verkeerde spoor. Traint ook meer op bruggen geloof ik. Lering uit trekken en door naar morgen.
04-04-2018 19:12
@assen
Zou je je kennis met ons willen delen waarop je kunt baseren dat de eerste groep ook door rood reed?
04-04-2018 19:13
@RRobson

Je noemt Groenewegen kinderachtig, maar komt vervolgens met een nog veel kinderachtigere reactie?
04-04-2018 19:14
De beste stuurlui staan aan wal. Te wachten bij een spoorovergang.
04-04-2018 19:16
Ik heb toch een vermoeden dat de reacties van iedereen precies ongekeerd zouden zijn, mocht Groenewegen een Belg zijn geweest ;)
04-04-2018 19:26
Wat als... uit onderzoek blijkt dat de eerste groep ook door de knipperende lichten is gereden? Ik vind het toch enigszins een discutabele beslissing.
04-04-2018 19:27
De reactie van Dylan is per definitie dom.
04-04-2018 19:29
Wij weten natuurlijk niet of het daadwerkelijk klopt dat de groep voorop al rood licht had. Een gat van 15 seconden is toch vrij lang, zeker als je weet dat de slagbomen nog maar net naar beneden begonnen te gaan toen de bestrafte groep aan de overweg kwam. Als het effectief klopt maakt het de zaak voor Groenewegen enkel maar erger. Dat wil immers zeggen dat hij ruim 15 seconden op voorhand wist dat de overweg ging sluiten en tóch bleef doorrijden. In elk geval is dit voor hem geen positief verhaal.
04-04-2018 19:47
https://imgur.com/JOlYjUy


Ik neem aan dat deze wildplasser ook uit koers is gehaald net als die paar anderen die niet voor de slagboom hebben gewacht?
04-04-2018 19:49
Kan er niet gewoon een mannetje met een vlaggetje van de organisatie bij alle spoorwegovergangen op het parcours? Dan is er geen twijfel mogelijk als die zwaait. Ze staan toch ook bij vluchtheuvels en wegversmallingen?
04-04-2018 19:49
Het is inderdaad de vraag of hij er beter uit komt doordat hij aangeeft dat hij het al een tijd had zien aankomen. Al geeft hij wel toe dat het niet slimwas en hij terecht uit de race is genomen.

Als de eerste groep ook door rood is gereden is het wat mij betreft vooral de jury die de plank mis slaat. Ik vind het veel relevanter om te weten hoe dat zit dan om Amsterdamse vliegen af te vangen.
04-04-2018 20:04
Volgens de regels mag het natuurlijk niet, maar Groenewegen beschrijft hier wel prima de onwerkbare situatie waar ze mee te maken hebben..
De grootste verliezer is nog wel de Scheldeprijs zelf, die weer een jaartje mag wachten op de echte sprint.

@mus van de maasstad
buiten de bebouwde kom mag dat gewoon..
04-04-2018 20:09
Weer een hoop moraalridders hier die niet weten waar ze het over hebben, geen karakter, dopingvergelijk pff. Doe normaal. Ooit 1 renner gezien die stopte terwijl het peleton doorraasde? Maar goed, de meesten hier hebben dus nooit een verkeersovertreding begaan, da's nu in ieder geval duidelijk.
04-04-2018 20:22
Als je de beelden frame per frame bekijkt, is het best een grote kans dat Demare gelijk heeft. De lichten gaan pas aan als de eerste renners van de groep net wel/ net niet gepasseerd zijn.
04-04-2018 20:23
@skedel

Midden op de openbare weg achter een gesloten spoorboom?
04-04-2018 20:34
Combineer de uitleg van Démare en Groenewegen en je hebt een perfecte verklaring.

Démare zegt dat ze er al waren, dat ze niet meer konden stoppen en dus zijn doorgereden. Groenewegen zegt dat dit eigenlijk met de eerste groep gebeurde en dat zij er 15 seconden achter reden.

Eerste groep mocht dus doorrijden, tweede niet. Is helemaal niets verwarrend of inconsequent aan. Dat de tweede groep dan tijd verliest is dikke vette pech.
04-04-2018 20:41
Wat nu als die 2e groep bleef staan. Hoelang zouden die bomen Dicht blijven? Stel het is 2 minuten dan zou je dus zoiezo al kansloos zijn als groenewegen en demare want degene uit de eerste groep zullen ze nooit meer terug willen laten komen. Dus begrijp ze zeker wel. Daar moet een betere regel in komen, vind ik belangrijker dam schorsen etc
04-04-2018 20:43
Nee, hier valt niets aan te begrijpen, daar is niets aan te rechtvaardigen. Er komt een trein aan, dat is levensgevaarlijk, zoiets doe je alleen als je een volslagen kalf bent.
04-04-2018 20:43
@Bobby Solo
Toevallig zaterdag nog met m'n vader gefietst, en 15-20 meter voordat we over het spoor gingen begonnen de lampen ook te knipperen. M'n vader wilde doorrijden, wat natuurlijk nog makkelijk kon. Ik heb gezegd dat hij gewoon moet stoppen: rood licht is stoppen.

Natuurlijk is het in wedstrijdverband wel ietsje anders dan een recreatief rondje, maar het is (ook daar) echt niet zo moeilijk om te stoppen voor een rood licht hoor. Zal je de volgende keer dat zoiets plaatsvindt ook wel zien. Ik weet bijna zeker dat (zo goed als) iedereen in een vergelijkbare situatie de volgende keer wel gewoon stopt.
Heeft overigens niks met moraalridder te maken: je moet je gewoon aan de regels houden. En al helemaal in het geval van een naderende trein.
04-04-2018 20:53
@puffin: maar geef je met je antwoord nu niet precies aan waarom het niet zomaar logisch is dat een groep die op een overgang af rijdt stopt? Jullie fietste met z’n tweeen en hadden geen enkel ander doel dan een lekker stukje fietsen. Toch wilde een van de twee al door rijden. Goed van je dat je daar niet in mee bent gegaan en bent gestopt, maar dat afstemmen is wel wat lastiger als je met 60per uur in achtervolging bent.

En btw: als je probeert iemand te overtuigen dat een regel altijd moet worden nageleefd komt het toch aardig in de buurt van moraalridder. Geeft niks, doen we allemaal wel eens.
04-04-2018 21:06
Tja, als de eerste groep door mocht rijden (Met de nadruk op als), een dikke schadevergoeding eisen van de organisatie vanwege broodroof (Premie aan de finish voor een top 10 plek). Iedereen eruit (Peloton) of niemand eruit (In dit geval dus niemand).
04-04-2018 21:11
In de stress van een waaierkoers kan ik me er alles bij voorstellen dat je doorrijdt, zeker in een peloton. Betekent natuurlijk niet dat het mag dus een DQ is terecht.
Groenewegen heeft wel gelijk dat ze eens moeten kijken hoe ze hier beter mee om gaan. Een extra seingever en standaard neutralisatie zou al een stap zijn. En als je dan nog doorrijdt dan is het ook gelijk een schorsing van een maand, want gevaarlijk is het wel.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.