Dylan Groenewegen: “De eerste groep zat net zo fout als wij”
Dylan Groenewegen reageerde eerder dan gehoopt op zijn optreden in de Scheldeprijs. De topfavoriet van LottoNL-Jumbo passeerde honderd kilometer voor de finish een spoorweg waarvan de bomen aan het sluiten waren, op het moment dat hij in achtervolging was op het voorste peloton. “De eerste groep zat net zo fout als wij”, vertelt de sprinter tegen de toegestroomde media.
“Er was net een klein valpartijtje geweest. We zaten op vijftien seconden en waren aan het terugkomen. We zagen de knipperende lichten al bij de eerste groep en toen zijn we er ook nog doorheen geschoten. Toen werden we uit koers genomen”, beschrijft Groenewegen de situatie. Samen met dertig renners werd hij uit koers gehaald, terwijl het voorste deel van het peloton door mocht rijden. “Je zag de lichten zeker knipperen, al is dat voor ons wielrenners lastig te zien omdat die dingen zes meter hoog hangen. Dat is niet het eerste waar je op let.”
Groenewegen wil voor dat de jury heer lering uit trekt. “Misschien is het goed voor de jury om hier naar te kijken: ‘Hoe kunnen we dit beter doen en in het vervolg iets beter oplossen?'”, zegt de Nederlandse kampioen van 2016, die overwoog te stoppen. “Natuurlijk, het is een regel dat je moet stoppen. Je weet ook dat als je op dat moment stopt, dan sta ik daar waarschijnlijk in mijn eentje. Dus dat is ook lastig. Het is een terechte beslissing, want het staat in de reglementen, maar dan moet de jury wel concreet zijn en zeggen dat het voor iedereen geldt.”
Edit redactie: Inderdaad off-topic.
Zou je je kennis met ons willen delen waarop je kunt baseren dat de eerste groep ook door rood reed?
Je noemt Groenewegen kinderachtig, maar komt vervolgens met een nog veel kinderachtigere reactie?
Ik neem aan dat deze wildplasser ook uit koers is gehaald net als die paar anderen die niet voor de slagboom hebben gewacht?
Als de eerste groep ook door rood is gereden is het wat mij betreft vooral de jury die de plank mis slaat. Ik vind het veel relevanter om te weten hoe dat zit dan om Amsterdamse vliegen af te vangen.
De grootste verliezer is nog wel de Scheldeprijs zelf, die weer een jaartje mag wachten op de echte sprint.
@mus van de maasstad
buiten de bebouwde kom mag dat gewoon..
Midden op de openbare weg achter een gesloten spoorboom?
Démare zegt dat ze er al waren, dat ze niet meer konden stoppen en dus zijn doorgereden. Groenewegen zegt dat dit eigenlijk met de eerste groep gebeurde en dat zij er 15 seconden achter reden.
Eerste groep mocht dus doorrijden, tweede niet. Is helemaal niets verwarrend of inconsequent aan. Dat de tweede groep dan tijd verliest is dikke vette pech.
Toevallig zaterdag nog met m'n vader gefietst, en 15-20 meter voordat we over het spoor gingen begonnen de lampen ook te knipperen. M'n vader wilde doorrijden, wat natuurlijk nog makkelijk kon. Ik heb gezegd dat hij gewoon moet stoppen: rood licht is stoppen.
Natuurlijk is het in wedstrijdverband wel ietsje anders dan een recreatief rondje, maar het is (ook daar) echt niet zo moeilijk om te stoppen voor een rood licht hoor. Zal je de volgende keer dat zoiets plaatsvindt ook wel zien. Ik weet bijna zeker dat (zo goed als) iedereen in een vergelijkbare situatie de volgende keer wel gewoon stopt.
Heeft overigens niks met moraalridder te maken: je moet je gewoon aan de regels houden. En al helemaal in het geval van een naderende trein.
En btw: als je probeert iemand te overtuigen dat een regel altijd moet worden nageleefd komt het toch aardig in de buurt van moraalridder. Geeft niks, doen we allemaal wel eens.
Groenewegen heeft wel gelijk dat ze eens moeten kijken hoe ze hier beter mee om gaan. Een extra seingever en standaard neutralisatie zou al een stap zijn. En als je dan nog doorrijdt dan is het ook gelijk een schorsing van een maand, want gevaarlijk is het wel.