woensdag 16 oktober 2024 om 08:17

Eerlijke Chris Froome: “Zelf voor overwinningen gaan, is niet meer realistisch”

Video Het monstercontract dat Chris Froome bij Israel-Premier Tech in 2020 tekende bij Israel-Premier Tech, gaat bijna zijn laatste jaar in. De 39-jarige Froome heeft voor zichzelf uitgemaakt dat hij dezer dagen vooral zijn ervaring wil doorgeven en genieten, en dat voor resultaten gaan er niet meer inzit. Dat vertelt de viervoudige Tourwinnaar in een gesprek met WielerFlits.

In de Tour of Guangxi zien we een ontspannen Froomey aan het werk. Tijdens de wedstrijd doet hij zijn duit in het zakje voor de ploeg, daarbuiten is hij – hoewel de ervaren Brit als enige renner in het Chinese peloton een eigen persman slash bodyguard mee naar China heeft genomen – ook genereus met zijn tijd naar de lokale fans toe. Froome is, ook omdat de ploegen in China niet zoals in Europa over een ploegbus beschikken, goed aanspreekbaar en doet het nodige om iedereen die het wil van een foto of een handtekening te voorzien.

“Ik voel me goed, ik kijk uit naar de rest van de week”, klinkt het voor onze camera. “Nieuwe culturen zoals deze ontdekken is volgens mij een groot deel van het professionele wielrennen geworden. Je bent in de gelegenheid om de hele wereld rond te reizen en plaatsen waar je normaal nooit zou komen, toch te ontdekken.”

Froome had het afgelopen seizoen dan ook een atypisch koersschema. Zoek in zijn voorlopig (slechts) 30 koersdagen geen Tour de France of andere topkoersen. De Chinese ronde is, na het Critérium du Dauphiné, zelfs pas zijn tweede WorldTour-koers van het jaar. Daarover zegt Froome: “Ik ben zeker dit seizoen wel op plaatsen geweest die ik nooit had verwacht, of toch plaatsen waar ik nog nooit had gekoerst. Denk aan Rwanda, Roemenië en nu dus Guangxi.”

Froome met lokale fans in Guangxi – foto: Cor Vos

Nieuwe rol in het peloton
Het lijkt dan ook dat Froome intussen heeft geaccepteerd dat zijn rol in het peloton anno 2024 is veranderd. De afgelopen jaren bleef hij tot vervelens toe zijn ambities in de Tour de France en andere grote wedstrijden uitspreken, terwijl zijn valpartij in het Critérium du Dauphiné van 2019 voor een serieuze breuklijn in zijn carrière heeft gezorgd. Hoe hard Froome ook probeerde, op enkele flitsen na – denk aan zijn derde plaats op Alpe d’Huez in de Tour van 2022 – bleef het doel om terug de viervoudige Tourwinnaar van weleer te worden, uit.

“Ik weet eigenlijk niet of dit mijn nieuwe rol is”, zegt Froome. “Ik heb altijd mijn best gedaan om mijn ploegmaats te helpen. Ik wil hen helpen om wedstrijden te winnen en dat doe ik met alle plezier. In de ploeg hebben we gelukkig dat talent, in de persoon van Joseph Blackmore (de winnaar van de meest recente Tour de l’Avenir, red.). Als ik nu moet kijken naar de toekomst van Groot-Brittannië in de koers, dan denk ik dat Joe een heel goede kans heeft om zich te ontwikkelen tot een heel grote renner in de toekomst.”

“Ik voel het respect wel van die jongens in de ploeg. Dat is natuurlijk niet helemaal waar ik zelf naar op zoek ben. Maar ik hou er zeker van om met die jonge renners te werken en om alle ervaringen die ik in het traject van mijn loopbaan heb gehad, te delen met hen.”

Een eerlijke Froome geeft dan ook duidelijk toe dat zijn doelen in het laatste deel van zijn carrière elders zullen liggen. “Ik kijk niet meer naar resultaten, nee. Op dit moment probeer ik vooral te doen wat ik kan in de sport. Realistisch kan ik niet meer meedoen voor overwinningen. Ik ben wel nog altijd heel gemotiveerd om te koersen”, countert de wielerlegende. “En ik heb nog altijd heel veel plezier op de fiets. Ik hou veel van deze sport, ik hou ervan om op mijn fiets te zitten. Dat maakt het veel gemakkelijker om dit te blijven doen.”

Froome eerder dit seizoen in Tirreno-Adriatico – foto: Cor Vos

Anderzijds heeft hij bij Israel-Premier Tech wel al jaren een miljoenencontract lopen, waar Froome qua resultaten niet veel voor kon teruggeven. Dat kwam hem eerder al op de nodige kritiek van de Canadese ploegeigenaar Sylvan Adams te staan. Stelt Froome zich dan geen doelen meer in zijn laatste contractjaar? “Goede vraag (lacht). We gaan aan het einde van het seizoen samenzitten met de ploeg en gaan dan pas bekijken hoe volgend jaar er voor mij moet uitzien. En daarna zullen we daarin duiken.”

Dominante Pogacar
Er zijn natuurlijk wel genoeg verklaringen waarom Froome niet meer voorin meedoet. Met alleswinnaar Tadej Pogacar op kop, is er een hele nieuwe generatie opgestaan. “Het wielrennen is veel veranderd over de jaren heen. Vooral dan in de laatste vier á vijf jaar”, beseft Froome. “De nieuwe voedingsstrategieën zijn daar een groot deel van geweest. De omkadering ook. De dingen evolueren gewoon. Ook dat gebeurt op natuurlijke wijze. Het is super interessant om te zien waar de sport deze periode heen gaat.”

Dat gaat bij de Brit allesbehalve gepaard met negativiteit. Pogacar krijgt geregeld te horen dat hij té dominant is, maar dat vindt Froome geen goed argument. “Die negativiteit komt eigenlijk op natuurlijke wijze als je zo dominant wordt. Anderzijds vond ik mijn eigen dominantie heel anders. Ik was vooral dominant in die grote rondes, maar hij doet dat in elke wedstrijd waar hij heen gaat. Of zo lijkt het toch. Of het nu in de voorjaarsklassiekers, de Italiaanse najaarskoersen of grote rondes is. Het seizoen dat Pogacar heeft gehad, is absoluut ongelooflijk.”

Waar zou de Britse klimmer zichzelf dan plaatsen in de geschiedenis van de sport, met deze nieuwe generatie in het achterhoofd? “Ik zal pas helemaal klaar zijn om goed op mijn eigen loopbaan te reflecteren, als ik mijn profcarrière helemaal heb beëindigd. Maar ik ben op dit moment wel ongelooflijk trots op wat ik in de wielersport heb bereikt. En ook ben ik dankbaar dat ik op dit moment in mijn leven nog altijd mag doen waar ik het meest van hou.”

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.