EK 2024: Voorbeschouwing wegrit elite mannen – Wordt het Philipsen, Merlier, Milan of toch Kooij?
Jasper Philipsen is de topfavoriet - foto: Cor Vos
JulianDubbeld
Niels Bastiaens
zondag 15 september 2024 om 13:30

EK 2024: Voorbeschouwing wegrit elite mannen – Wordt het Philipsen, Merlier, Milan of toch Kooij?

De climax van het EK wielrennen in Limburg vindt zondagmiddag plaats. Op een heuvelachtig parcours zullen onder meer Jasper Philipsen, Mads Pedersen, Jonathan Milan en Mathieu van der Poel om de felbegeerde sterrentrui strijden bij de mannen. Is het parcours wel lastig genoeg? Of zullen de toeschouwers in Hasselt rond 18.00 uur getuigen zijn van een sprint?  WielerFlits blikt vooruit!

Een must-have voor wielerfans! Op 20 september verschijnt er weer een nieuwe RIDE Magazine. Onze 172 pagina’s dikke najaars-editie staat weer vol met prachtige wielerverhalen om heerlijk van te genieten. Bestel jouw exemplaar nu online voor slechts € 9,95. Snelle beslissers ontvangen 15 euro korting bij FuturumShop. RIDE extra voordelig lezen? Neem dan nu een abonnement en krijg 20% korting!

Historie


Laatste editie

Christophe Laporte wint het EK op de VAM-berg – foto: Cor Vos

Parcours

De Europese kampioenschappen strijken deze week neer in de Vlaamse provincie Limburg. Dat is een landsdeel dat men in België voornamelijk kent als een populaire – zo niet de populairste – regio van het land voor fietsers. Alleen, in tegenstelling tot de andere provincies van het land, worden er nauwelijks wedstrijden voor profs georganiseerd.

“Nog meer dan bij het WK in Leuven van 2021 (dat ook mede door Flanders Classics werd uitgetekend en georganiseerd, red.) zijn we van nul moeten beginnen”, aldus Van Herreweghe. ‘We hebben wel hetzelfde concept als het WK toegepast. Enerzijds wilden we graag een stadscircuit hebben. Daarvoor hebben we gekeken naar Hasselt, de provinciehoofstad. Dat is het ideale centrum met veel winkels, veel terrassen en veel beweging onder de mensen. Daar liggen mogelijkheden. Anderzijds wilden we ook een deel van het parcours met flandriengehalte. Als je een groot kampioenschap in Vlaanderen organiseert, dan zoek je naar elementen die typisch zijn voor het Vlaamse wielrennen zoals kasseistrookjes en Vlaamse hellingen. Dat was hier niet altijd eenvoudig, maar ik denk toch dat het een mooi, EK-waardig parcours is geworden.”

De start van de wegrit voor mannen wordt – net als alle andere kampioenschappen – in Heusden-Zolder gegeven. Dat is een plaats die wielrennen ademt, in de eerste plaats vanwege het welbekende Circuit Zolder waar wekelijks fietssessies op het autocircuit worden georganiseerd. Maar het betreft ook het terrein waar het WK op de weg van 2002 aankwam en vooral waar jaarlijks een cross op het hoogste niveau doorgaat. Sinds kort is daar een extra pijler bijgekomen, met de gloednieuwe Sport Vlaanderen Heusden-Zolder Velodroom Limburg; een hypermoderne wielerpiste die door ex-renner Marc Wauters is gerealiseerd.

“In Heusden-Zolder heb je een prachtige site. We starten op het Circuit en rijden vervolgens rond de Velodroom. We wilden met de tijdritten oorspronkelijk zelfs graag ín de velodroom starten. Het was echter technisch niet verantwoord om van binnen naar buiten te rijden, omdat er enkele U-bochten in dat traject zaten. Het was de droom van Marc Wauters om binnen te starten, maar het risico was te groot en zou het sportieve te veel schaden. We starten dus buiten, maar zorgen er wel voor dat de site de juiste aandacht en zichtbaarheid krijgt.”

Vanuit Heusden-Zolder doet het traject vervolgens een deel van de provincie Limburg aan. “Al snel gaat het richting veldritstad Zonhoven, maar ook de Wijers – enkele prachtige groenvlaktes waar men in de regio heel enthousiast over is – komen aan bod. Via het Openluchtmuseum Bokrijk en Genk komen er nog toeristische troeven voorbij, tot we na een veertigtal kilometer in Hasselt toekomen.”

Het is op dit circuit – de Hasseltlus – dat later ook de aankomst ligt, maar de eerste drie keer zijn slechts een ‘opwarmertje’. In Hasselt krijgen we dat 14,2 kilometer lange stadscircuit waar Van Herreweghe en de EK-organisatie zo enthousiast over zijn. “Daar willen we echt graag de kampioenschapssfeer aanwakkeren. De lus in Hasselt kan ik omschrijven als een snelle lus, waarin de renners constant over brede wegen worden gestuurd. Vlak na de finish rijden we wel eventjes door het centrum van de stad, maar voor de rest zijn het altijd dubbele baanvakken.”

Via een verbindingsstukje – volgens Van Herreweghe niet te onderschatten door de kasseien van de 500 meter lange Printhagendreef – gaat het vervolgens voort, richting de Limburglus. Zeg maar de Flandrienlus van deze editie. “We hebben ons daarvoor een beetje gebaseerd op de bestaande Ronde van Limburg, die trouwens ook in handen van Flanders Classics is. In de Bloesemstreek rond Borgloon en Tongeren liggen veel mogelijkheden om het lastig te maken voor de renners.”

Van Herreweghe heeft het over twee kasseistrookjes – Manshoven (1300 meter) en Op de Kriezel (1550 meter) – die in het begin van het lusje liggen, gevolgd door twee nijdige hellingen; de Kolmontberg (800 meter aan 4,5%, max. 6,5%) en Zammelenberg (800 meter aan 4,3%, max. 5,4%). Die lus werken de mannen elites drie keer af. “Als je die allemaal aan elkaar kan linken, dan geeft dat best een geaccidenteerd parcours met flandriengehalte. Deze twee hellingen zijn in de regio het meest gekend. We hebben gekozen om niet met de hellingen te overdrijven, want de Bloesemstreek is sowieso al glooiend. Trouwens, het is een heel mooie regio die mooie plaatjes gaat opleveren.”

“De kasseien zijn naar mijn mening twee mooie stroken, die ook behoorlijk lang zijn. Allebei meer dan een kilometer, een beetje oplopend en technisch. De kasseistroken zijn an sich misschien niet de allerlastigste, maar je weet hoe koersen in Vlaanderen gaat. Typisch wil iedereen vooraan zitten om aan die stroken te beginnen. Kasseien doén koersen. De kasseien van Op de Kriezel liggen er goed bij en het is daar breed, waardoor de wind een rol kan spelen. Bovendien is er ook meteen na de kasseien een mogelijkheid om waaiers te trekken, en dan volgen na de volgende bocht de twee hellingen al kort op elkaar. Ook daarbij hetzelfde liedje: een prof moet op die hellingen in feite twee keer rechtstaan en hij is boven. Maar de Zammelenberg is ook heel smal, dus zal iedereen voorin willen zitten. Als er voordien al stevig gekoerst is, kan dat doorwegen. Zelfs in de Ronde van Vlaanderen vinden de renners de Oude Kwaremont ook pas de laatste keer lastig.”

Na afloop van de Limburglus wacht de renners nog een veertigtal kilometer koers. Via opnieuw een verbindingsstukje met de kasseien van de Printhagendreef, rijden de renners voor de finale opnieuw naar de reeds gekende Hasseltlus. “Daar wordt het de balans opmaken voor de sprintersploegen. Zij krijgen met de Hasseltlus wel een gedroomde finale. In de laatste vier kilometer van de lus rijden we over een van de grote invalswegen naar Hasselt die je als de ideale aankomstweg kan zien. Negen meter breed, vrij van middenbermen. Op het einde is er wel een flauwe bocht, maar die is bijna niet te zien. Indien we gaan sprinten, mogen de snellere mannen zich opmaken voor een zuivere sprintkans op de Koning Boudewijnlaan, vlak bij het toeristische Kolonel Dusartplein.”

Conclusie: wat is volgens Van Herreweghe nu het meest realistische scenario na 220 kilometer bij de mannen? “Er liggen mogelijkheden om de koers open te breken, maar alles hangt van het weer en de renners af. Als elk groot land met een sprintploeg komt, wordt het meer gecontroleerd. Maar ik zie dit EK eerder als een lichte editie van Gent-Wevelgem. Dat is ook zo’n typische koers waar alles kan gebeuren en waar je vaak verrassingen krijgt. Natuurlijk heb je geen monster als de Kemmelberg in het parcours, maar je krijgt wel een open koers die ook door een sprinter kan worden gewonnen.”

Zondag 15 september: Heusden-Zolder – Hasselt (222 km)
Start: 12.30 uur (12.45 uur officiële start)
Finish: tussen 17.30 en 18.00 uur


Favorieten

Welk scenario kunnen we verwachten op het Europees kampioenschap in Limburg? Hoewel er genoeg klassiekerrenners aan de start staan in Heusden-Zolder, vermoeden we dat de wedstrijd ‘gewoon’ gaat eindigen in een massasprint. De Zammelenberg is op veertig kilometer van de aankomst de laatste echte helling in koers, dus krijgen de toch al grote landenteams daarna alle tijd om voorbereidingen te treffen op een sprint. Daarbij komt ook: er zijn genoeg landenteams die belang hebben bij een sprint. De beste sprinters ter wereld staan namelijk aan het vertrek op dit EK.

We beginnen met de Belgische selectie. In eigen land wil de Belgische nationale ploeg maar wat graag de kampioenstrui mee naar huis nemen. Het aanvankelijke plan was om met drie kopmannen van start te gaan: Jasper Philipsen, Tim Merlier en Wout van Aert. Laatstgenoemde kan echter niet meedoen door zijn val in de Vuelta a España, dus zal het team met Merlier en Philipsen aantreden in Limburg en inzetten op een sprint.

Met twee sprinters binnen de selectie kan dat wel eens voor problemen zorgen, maar bondscoach Sven Vanthourenhout ziet dat niet zo: “Twee topsprinters in één ploeg is niet mijn visie. In eerste instantie zat ik met alleen Jasper als kopman in mijn hoofd. Maar door het succesverhaal dat Tim de afgelopen maanden geschreven heeft, is daar verandering in gekomen. Beide renners weten allebei goed genoeg waarom ze straks mee mogen gaan.”

Door de valpartijen van Merlier in de Renewi Tour en de BREMER Cyclassics heeft Philipsen in Limburg zondag een streepje voor op zijn landgenoot. Hij is onze voorbeschouwing dan ook de favoriet: met drie zeges in de Tour de France en een overwinning en de Renewi Tour vorige maand is Philipsen nog altijd de bewezen beste sprinter van het pak. Dat hij in de Renewi Tour twee keer het hoofd moest buigen en in Hamburg vorig weekend ingesloten raakte, doet daar niks aan af.

Wat ook meegenomen moet worden: Philipsen is van alle sprinters ook de beste klassieke coureur. Hij won dit jaar Milaan-San Remo en eindigde als tweede in Parijs-Roubaix. De coureur van Alpecin-Deceuninck kan dus op meerdere manieren winnen. Merlier is trouwens ondanks zijn valpartijen ook nog een serieuze kanshebber. De Belg is naar eigen zeggen in orde en stapte uit voorzorg af in de BREMER Cyclassics.

Jonathan Milan en Jasper Philipsen in de Renewi Tour – foto: Cor Vos

De grootste concurrent voor de Belgen is Jonathan Milan. Als Philipsen zondag wordt geklopt door Milan, zal iedereen zeggen: natuurlijk! De coureur van Lidl-Trek is namelijk in grootse vorm en won recentelijk twee ritten in de Renewi Tour en eindigde als tweede in de BREMER Cyclassics. We weten alleen nog niet hoe de Italiaan het doet na een zware koers. Dit jaar eindigde Milan wel als vijfde in Gent-Wevelgem en Dwars door Vlaanderen, maar dat is toch nog van een andere orde dan Milaan-San Remo en Parijs-Roubaix.

Als Milan dit EK weet te winnen, zal hij definitief naam voor zichzelf gemaakt hebben. Mocht de Italiaan om een of andere reden zondag niet aan sprinten toe komen, hebben de Italianen altijd nog Matteo Trentin achter de hand. Als je zijn resultaten van de afgelopen maanden erbij pakt, moet je concluderen: ook hij doet altijd mee om de knikkers.

Olav Kooij is de grootste kans op succes bij Nederland. De afgelopen weken stond er door een valpartij in de Renewi Tour een vraagteken achter de naam van de jonge sprinter, die dit jaar al wist te winnen in de UAE Tour, Parijs-Nice, Giro d’Italia en de Ronde van Polen. Het Jachtluipaard van Numansdorp heeft zijn vorm echter op tijd weer gevonden: afgelopen weekend won hij de BREMER Cyclassics vóór onder meer Milan en Philipsen.

De winnaar van de BEMER Cyclassics heeft daarnaast met Mathieu van der Poel de beste lead-out ter wereld ter beschikking. Van der Poel kan overigens ook zelf winnen en zal de ruimte krijgen om zondag de koers hard te maken. Met de wereldkampioen weet je het nooit, maar Van der Poel zal van heel goeden huize moeten komen om zondag kans te maken op de zege.

Kooij wint de BEMER Cyclassics – foto: Cor Vos

Dat een andere naam dan Kooij, Philipsen, Merlier of Milan Europees kampioen gaat worden als er gesprint gaat worden, lijkt vrij klein. Outsiders als Alexander Kristoff Arnaud Démare, Pavel Bittner, Tobias Lund Andresen, Søren Wærenskjold of Pau Miquel kunnen een heel eind komen, maar winnen? Dat lijkt in dit sprintgeweld misschien net iets te veel gevraagd. Maar wat nu als de koers zondag zwaarder blijkt dan gedacht en er in de slotfase een kopgroep vooruit is of er maar een klein peloton overblijft? Zoals hierboven benoemd is Van der Poel dan een megakanshebber, maar dan komen er ook andere favorieten bovendrijven.

Mads Pedersen en titelverdediger Christophe Laporte zijn dan de voornaamste mannen om rekening mee te houden en lijken zondag ook niet een massasprint af te gaan wachten. Dat is immers niet in hun belang. Zowel Laporte als Pedersen zijn de afgelopen weken na een moeilijkere periode op dreef. Pedersen mocht van Lidl-Trek voor eigen kans gaan in de lastigere etappes in de Deutschland Tour, Laporte was op de afspraak in de Renewi Tour door als vierde te eindigen in het eindklassement. In de olympische wegrit behaalde hij ook al een knappe bronzen medaille.

De laatste mannen om rekening mee te houden komen uit Denemarken en Zwitserland. We weten dat Kasper Asgreen met zijn hardrijdcapaciteiten het EK zondag op zijn kop kan zetten, maar dat geldt misschien nog wel meer voor Stefan Küng. De Zwitser is in bloedvorm en liet in de Vuelta zelfs zien zelf ook een beetje te kunnen sprinten. Woensdag greep hij als topfavoriet naast het goud op het EK tijdrijden. Wanneer een van deze twee mannen aanvalt, is het alle hens aan dek.


Favorieten volgens WielerFlits
**** Jasper Philipsen
*** Jonathan Milan, Olav Kooij
** Tim Merlier, Mads Pedersen, Mathieu van der Poel
* Christophe Laporte, Matteo Trentin, Stefan Küng, Alexander Kristoff

Website organisatie
Deelnemerslijst (CyclingFlash)


Weer en TV

De weersomstandigheden zullen zondag het verschil niet maken in de wegrit. Na een nat weekje in Limburg klaart het weer in het weekend weer op. Het wordt ongeveer twintig graden met een klein zonnetje. Harde wind blijft de coureurs verder ook bespaard. Er wordt windkracht twee uit het westen voorspeld. Voor de tv-tijden van het EK kun je terecht in onze tv-gids Wielrennen op TV.


RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.