Elektromagnetische achterwielen nieuwste mechanische doping
foto: Sirotti
maandag 1 februari 2016 om 17:03

Elektromagnetische achterwielen nieuwste mechanische doping

Motorische trapondersteuning is alweer achterhaald. Volgens de Italiaanse sportkrant Gazzetta dello Sport zijn elektromagnetische achterwielen de nieuwste vorm van mechanische doping.

De Italiaanse sportkrant besteedt vandaag een hele pagina aan het nieuwe fenomeen dat 20 tot 60 watt extra zou kunnen leveren. Een anonieme bron onthult tevens het prijskaartje van de wielen. Wie ze wil hebben moet diep in de buidel tasten. Aan die wielen hangt een prijskaartje van 200.000 euro. En de wachttijd bedraagt een half jaar.

“Je kunt met elektriciteit meer wonderen verrichten dan met chemie en het is ook minder slecht voor je gezondheid”, aldus de anonieme bron in La Gazzetta. De materiaalgoeroe zegt de afgelopen jaren meer dan 1200 motortjes – het oude systeem – te hebben verkocht. Met name in professionele toertochten, de cyclosportieve wedstrijden, zou er volop misbruik worden gemaakt van mechanische trapondersteuning.

RIDE Magazine
62 Reacties
01-02-2016 17:06
Zie je wel ik zei het nog.
01-02-2016 17:08
Ze komen altijd wel met iets nieuws. Iemand een linkje naar hoe dit werkt?

Edit: hier is al meer te vinden http://m.hln.be/hln/m/nl/952/Wielrennen/article/detail/2602972/2016/02/01/Motortje-Van-den-Driessche-doping-voor-de-armen---Dit-is-nieuwste-vorm-van-mechanische-doping.dhtml
01-02-2016 17:14
Vooral ook interessant dat ze zeggen dat dit kan zonder dat de renner het doorheeft. Worden een hoop mooie tranentrekkende verhalen van de coureurs.
01-02-2016 17:18
Dat systeem in de wielen zou zomaar zonder medeweten van de renner kunnen.
Het systeem is weggewerkt in het wiel en hoeft zover ik het heb kunnen zien op internet niet ingeschakeld te worden, door de rolbeweging/weerstand van de band wekt het automatisch een elektromagnetisch veld op waardoor de rolweerstand zou moeten afnemen aldus de theorie.

Men kan dus vanuit een ploeg een renner met een lekke band zonder diens medeweten kunnen voorzien van een dergelijk wiel.
01-02-2016 17:20
kan je bij een toertocht ook misbruik maken van... ? Wie schaadt het dan als ik met een een e-bike fiets?
01-02-2016 17:25
wel wel wel die ketonen komen plots in een ander daglicht of ga ik nu een trap te ver?
01-02-2016 17:27
@K.C. Toertocht is niet de juiste benaming denk ik. https://nl.wikipedia.org/wiki/Cyclosportieve heeft wat uitleg, de gereden tijd is van belang, de klassering vaak ook.
01-02-2016 17:30
Al wie onder de vlag van UCI wil koersen zal een bedrag moeten afstaan voor de fietsen,die dan uniform voor iedereen gelijk en geleverd worden door de uci met trucks...eerst tekenen,dan je fietsje pakken.
01-02-2016 17:35
Of alle fietsen hiervan voorzien???? Budgettair op dit koment nog lastig, maar dat komt wel.

Zie het als de klapschaats of de dichte wielen op de baan. Of is dit erg scheef?
01-02-2016 17:36
@wielerfan als dat het geval is, waarom dan alleen achterwielen. Bij je voorwiel de rolweerstand verminderen lijkt me ook interessant
01-02-2016 17:38
een fiets met helium zou ook wonderen kunnen doen en niet zichtbaar.
01-02-2016 17:38
Ik vind 'mechanische doping' zo'n kinderachtige term. Het heet toch gewoon 'mechanische fraude'? Ik kan me niet voorstellen dat dat een te moeilijk woord is voor WF.
01-02-2016 17:39
En de trapondersteuning achterhaald noemen gaat ook wat ver. Ik zie nog wel een verschil tussen deze 20-60watt en 100-200watt van de trapondersteuning
01-02-2016 17:39
Op zich is zo'n vooruitgang helemaal niet zo slecht, maar dan moet iedereen ze hebben. Minder weerstand levert meer energie voor de renners op die ze in aanvallen en koersen kunnen steken. Maar dan wel iedereen gelijke wapens.

Trapondersteuning is nog wel wat anders, vind ik.
01-02-2016 17:40
@zoetepap krijg je wel problemen bij de weging en gesloten systeem??

Ben lekker aan het happen
01-02-2016 17:44
Ik vind een motortje ook veel erger dan doping. Doping is een probleem, maar ligt ook in het verlengde van wat wielrenners 'normaal' doen: zich zo goed mogelijk voorbereiden om zo hard mogelijk te kunnen fietsen. Met een motortje erin fiets je helemaal niet, dat is geen 'mechanische doping' maar gewoon fraude.
01-02-2016 17:48
Doet me ook een beetje denken aan de speciale banden voor het Veldrijden, met nagels erin. Hierdoor konden de belgen op ijs een scherpe bocht maken. Speciaal voor het WK in Tabor. Des tijds ook afgekeurd.
01-02-2016 17:52
@horsm

Ik ben iemand die wel liever mechanische fraude ziet dan doping. Doping heeft ook nogal grote consequenties op de gezondheid van renners (Tom Simpson als beste voorbeeld). Ik zie liever niet dat jonge renners zich daar aan moeten wagen om met de concurrentie mee te komen. Wat dat betreft is mechanische fraude een veel beter alternatief, als je dan toch vals wil spelen.
01-02-2016 17:53
@aardappeljager; iets met ballastzakjes met lood die je dan later dropt,onder het zadel en ergens een gaatje met stop moet wel lukken net zoals bij een LPG wagen.
01-02-2016 17:55
Bekijk ook eens het geval Hesjedal waar of niet waar? https://www.youtube.com/watch?v=ideiS-6gBAc
Ander techniek wellicht mogelijk bij afdalen de accu opladen en bij klimwerk de nodige ondersteuning.
01-02-2016 18:21
@robertus dat soort systemen bestaan al
01-02-2016 18:34
@HoofdIsVrij

De Dopingregels worden ook maar gewoon door mensen bepaald. En als je denkt dat wat de renners nu doen, wat binnen de regels valt, gezond is dan heb je ook een plank voor je kop. Wat Horsm bedoeld, is dat het verschil tussen doping en fraude een hele wereld is. Je kunt 'betrapt worden op' een te hoog percentage van een bepaald middel. Je kunt niet te veel motortje in je fiets hebben. Dat heb je, of dat heb je niet. Wat dat betreft kies je veel duidelijker voor frauderen met een motor dan dat je per sé een dopeur bent. (kijk naar het geval van Contador met zijn .0000X promillage te hoog).
01-02-2016 18:36
Uiteindelijk is iedere technische vooruitgang in materiaal toch "mechanische doping"? Het wordt tijd dat er, net als in de F1, strengere technische regels komen, zodat technische vooruitgang gekaderd wordt.
01-02-2016 18:43
Nouja, ik denk dat er toch wel een duidelijk verschil zit tussen technische innovatie en een motortje. Ik geef je wel gelijk dat deze technische vooruitgang een moeilijker geval is, aangezien er niet direct sprake is van een aandrijvende kracht buiten de renner.
De kadering is wel iets om misschien te verscherpen bij deze uitvinding, net zoals dat voorheen gebeurde met de 'Superman' houding van Boardman.
01-02-2016 18:47
@orakel net als bij het werelduurrecord.

Dat is wat ik ook probeerde te stellen met mijn voorbeeld van de klapschaats. Elke aërodynamische vooruitgang moet je dan ook verbieden. Dat zorgt immers ook voor minder weerstand. Bidon achter je zadel bij de tijdrit. Dat soort dingetjes

Om te reageren moet je ingelogd zijn.