Elisa Longo Borghini voelt hete adem van Lotte Kopecky: “Of ik bang ben? Eerder bezorgd”
foto: Cor Vos
zondag 14 juli 2024 om 11:02

Elisa Longo Borghini voelt hete adem van Lotte Kopecky: “Of ik bang ben? Eerder bezorgd”

Eén seconde: dat is het verschil tussen Elisa Longo Borghini en Lotte Kopecky voor de slotetappe van de Giro d’Italia Women. De wielerliefhebbers kunnen zich opmaken voor een ware nagelbijter tussen Pescara en L’Aquila. Maar wie trekt er vanmiddag aan het langste eind?

Leidster Elisa Longo Borghini had zaterdag geen gemakkelijke dag tussen Lanciano en Blockhaus, waar een lastige etappe van 120 kilometer was uitgetekend met finish op de zeer lastige beklimming van de Blockhaus. Longo Borghini trok meerdere keren ten aanval op de slotklim, maar wist haar grote concurrente Kopecky niet te lossen. Die laatste wist zelfs twee seconden dichterbij te sluipen dankzij de bonificaties aan de finish.

En zo is het verschil – met nog één etappe te gaan – slechts één seconde in het voordeel van Longo Borghini. Voelt ze de bui al hangen op weg naar L’Aquila? “Ik onderschat Lotte nooit”, zei ELB na afloop van de koninginnenrit tegen Sporza. “Ze leverde vandaag (zaterdag, red.) een uitstekende prestatie. Het lijkt altijd uit te draaien op een secondestrijd en een sprint tussen ons, en meestal wint ze.”

“Ik draag nog altijd de roze trui, maar ze is nu wel heel dichtbij. Of ik bang ben? Dat niet, eerder bezorgd. Maar ik zal er mijn slaap niet voor laten, we zien zondag wel.” Op de website van Lidl-Trek keek Longo Borghini ook vooruit op de lastige slotetappe, met onderweg een beklimming van eerste categorie, een klim van derde categorie en een flink oplopende laatste kilometer.

“We hebben met Ina (Ina-Yoko Teutenberg, red.) en Jeroen (Jeroen Blijlevens, red.) twee ervaren ploegleiders. Zij zullen een plan uitwerken en we zullen proberen om dit zo goed mogelijk uit te voeren. Ik weet dat ik een sterk team om mij heen heb. Ze hebben elke dag hard gewerkt. Deze Maglia Rosa is een doel voor het hele team”, klinkt het.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.