Emotionele Van den Driessche zegt onschuldig te zijn: “Fiets van een vriend”
foto: Kleur op Maat
zondag 31 januari 2016 om 12:36

Emotionele Van den Driessche zegt onschuldig te zijn: “Fiets van een vriend”

Femke Van den Driessche is onschuldig. Althans, dat zegt de 19-jarige Belgische tegenover Sporza. In een interview samen met haar vader zegt ze dat ze niet afwist van dat motortje in de tweewieler. “Ik heb er niets mee te maken, anders had ik wel mee gestart. Zeker op een WK”, vertelt Van den Driessche.

“Nu is het afwachten. De UCI gaat het onderzoeken. Ik heb er niet mee gereden, men mag mijn koersfiets bekijken. Er zit niets in”, zegt ze. De mecaniciens hebben de fiets meegenomen naar de post. Toch is ze niet kwaad op hen.

Eerder dit seizoen werd Van den Driessche nog Belgisch en Europees kampioene in haar leeftijdscategorie. Zijn die wel eerlijk behaald? “Als ik zo’n fiets had, dan had ik wel een constanter seizoen gehad. Ik heb gepiekt naar die periodes en heb er hard voor geleefd.” Alle hoon komt nu over de belofterenster heen: “Terwijl ik er niets mee te maken heb. Anders had ik er wel mee gestart. Zeker op een WK”, zegt een emotionele Van den Driessche.

Identieke fietsen
Ze wist dat er een probleem was toen ze uit koers stapte. “Toen ik afgestapt was met kettingbreuk, toen zeiden ze aan de kant dat ik terug moest gaan, want er was iets met mijn fiets. En toen vroegen ze: ‘hoe komt die daar?’ Ik weet niet hoe die daar komt. Ik ben met mezelf bezig en heb mezelf verzorgd, mijn mechaniekers hebben zich vergist. Die fiets was van een vriend van mij, die met ons meetraint. Hij was meegegaan met mijn vader en broers en is mee gaan verkennen. Toen heeft hij hem neergezet, maar dat zijn identieke fietsen als die van mij.”

“Ik wist daar niets van, dat heeft hij niet verteld tegen mij”, bekent Van den Driessche. “Hij traint regelmatig met mijn broers en heel af en toe met mij.” De fiets van het merk Wilier met een motortje is volgens de vader te koop. De vriend heeft de fiets tweedehands gekocht van de familie Van den Driessche, waarna hij volgens de vader zelf ermee gesleuteld heeft.

Bronnen binnen Sporza melden dat de fiets na één ronde op het beloften WK voor vrouwen eruit is gepikt door de UCI, waarna vader Van den Driessche verbaasd reageert. “Ik denk dat ze richting het einde van de wedstrijd hem eruit gehaald hebben”, zegt hij.

RIDE Magazine
104 Reacties
1 2 3 5
31-01-2016 12:41
Raar verhaal.
31-01-2016 12:43
Gewoon de maten controleren. De kans dat een trainingsmaat de fiets exact hetzelfde heeft afgesteld is niet zo groot.

Die trainingsmaat zou dan trouwens ondertussen wel de media hebben opgezocht, toch?
31-01-2016 12:44
Ook een goede uit dat interview is dat de vader gewoon stomweg zegt, als ik het geweten had had ik zeker de fiets aan Femke gegeven gezien haar slechte start. Oei. Haha, oef... Je krijgt het bijna te doen met Femke dan..
31-01-2016 12:48
Dit soort emoties kun je niet spelen. Hier zit een totaal teneergeslagen iemand. Hoop dat de waarheid boven tafel komt.
31-01-2016 12:51
Waarschijnlijk stond die fiets daar onder druk van haar Vader en heeft ze wel degelijke eerder gebruik van gemaakt. Ik kan alleen medelijden met haar hebben dat ze zo een Vader heeft. Ik wens haar sterkte en hoop dat die Vader voor eeuwig wordt geschorst.
31-01-2016 12:52
@frits des jeux
Ach, dat kun je best spelen. Maar die Van den Driessche komt niet over als een al te helder licht, dat spreekt dan nog in haar voordeel.
31-01-2016 12:52
Precies. Dat interview daarnet op Sporza kwam behoorlijk oprecht over.
31-01-2016 12:52
ik geloof er vooralsnog geen bal van wat de van den Driesschjes hier vertellen. is al bekend wie die mysterieuze "vriend" is? is deze vriend bereid dit verhaal te bevestigen in de media? de afstelling van de fiets lijkt ook mij perfect bewijsmateriaal.
zelf vermoed ik dat de motorfiets gewoon van de familie is, en dat die zo nu en dan ingezet werd teneinde de prestaties wat te verbeteren. en nu zijn ze gewoon tegen de lamp gelopen.
31-01-2016 12:53
Rare reactie van een "onschuldig" persoon. Zoals hakkie zegt de maten controleren en transactie gegevens als die er al zijn via de bank. Ik kan de lengte van femke niet vinden maar ik kan mij bijna niet voorstellen dat een man een dames fiets koopt. Dat de kleurstelling ook nog eens precies hetzelfde is (sponser verandert toch ieder jaar wel wat aan kleuren) en als het allemaal echt is onderzoeken of die vriend zen fietskleren had meegenomen. Maar ja dit lijkt me een nog kanslozer verhaal als het biefstuk van Alberto. Ik moet zeggen dat de reactie van Alberto iniedergeval een stuk geloofwaardiger was dan deze reactie.
31-01-2016 12:55
Het feit dat er inderdaad nog geen 'vriend' met het verhaal naar buiten is gekomen maakt het er niet geloofwaardiger op..

En haar vader zegt niet te weten dat die fiets er al na de eerste ronde is uitgehaald, als dat idd gebeurt is lijkt het me sterk dat je dat niet weet
31-01-2016 12:56
Tsjonge jonge. Ik moet meteen denken aan Making a murderer als ik dit verhaal hoor. Voordat er een eerlijk en wel onderzoek heeft plaatsgevonden, beginnen de autoriteiten en de media al aan hun suggestieve beeldvorming. Iedereen heeft een oordeel klaar, zonder de feiten te kennen. Ik ben echt geschrokken van de reacties hier op WF. Het is bizar om te zien dat iedereen al denkt te weten hoe het precies zit, nog voordat zij haar verhaal heeft gedaan. De gehaktmolen draait al op volle toeren en het is de vraag of zij daar, hoe dan ook, nog uit kan komen.
31-01-2016 12:59
@loekoe
Dit lijkt in niks op Making a Murderer. Behalve dat er in beide gevallen sprake is van een frame ;)
31-01-2016 13:03
Eerst de feiten helder hebben. Iedereen heeft het recht om zich te verdedigen. Niets is nog bewezen en al die reacties van mensen vol met oordelen doen dat op basis van de slechtste informatiebron die er bestaat: de media. Wacht gewoon af wat officiële kanalen straks te verklaren hebben. Dat meisje is al afgemaakt door mensen die de feiten niet kennen alsof ze een grote criminele mastermind is.
31-01-2016 13:04
@Loekoe: ik ben toch echt heel erg van het 'onschuldig tot tegendeel is bewezen' en bij medische doping van het 'afwachten hoe dat in zijn lichaam is gekomen'. Maar een motor komt niet per ongeluk in een fiets terecht en deze fiets stond echt voor haar klaar bij de materiaalpost. Dan spreekt alles toch wel erg tegen je. Zeker als die mysterieuze vriend de media maar niet op zoekt. Maar tuurlijk krijgt ze de kans om het te bewijzen. Maar kom dan eerst snel met die vriend op de proppen...
31-01-2016 13:06
@ hakkie2:
ja die zogenaamde vriend zou de familie toch wel een dienst bewijzen als hij zelf de media opzoekt om dit verhaal te bevestigen. of hij had naast Femke en paps moeten zitten bij dit interview.
31-01-2016 13:07
@Loekoe

Stel dat er onomstotelijk doping gevonden was in het kamp van Van den Driessche, zou je dan ook spreken over suggestieve beeldvorming?

Ik zie het verschil namelijk niet. Daar maakt het ook geen bal uit of je beweert dat die doping voor iemand anders was of niet.
31-01-2016 13:07
@Loekoe Ik lees en hoor ook nog van andere veldrijders, en die zijn ook niet mals. Je kan ook niet zomaar in de matriaalpost komen, je hebt er een accreditatie voor nodig en een aparte pas voor de matriaalpost . Bovendien gebeurd het zelden tot nooit dat een fiets van niet deelnemers in de matriaalpost geraakt. Het is namelijk al enorm druk in zo'n matriaalpost, en de ruimte is vrij schaars.
31-01-2016 13:09
Het is wel een intrigerende kwestie. Als je haar ziet in dat interview zou je haar onwetendheid bijna geloven, maar alle feiten wijzen toch een andere richting op en een op doping betrapte broer maken de familie er ook niet geloofwaardiger op. De "vriend" die het verhaal bevestigd zou helpen, maar dan nog, waarom zou je zo'n fiets met ondersteuning meenemen naar een WK waarin je weet dat het niet mag...ben benieuwd hoe zich dit gaat ontwikkelen.
31-01-2016 13:09
Ik ben wel benieuwd hoe zoiets in de reglementen staat. Als ze niet op die fiets gereden heeft, waar zat ze dan fout? Moet een fiets niet van tevoren aangemeld worden (bij wegwedstrijden wordt het gewicht gecontroleerd dacht ik). Beetje vergezochte analogie, maar als iemand met een crossbrommer naar een wedstrijd komt en deze op de parkeerplaats laat staan wordt hij/zij toch ook niet gediskwalificeerd?
31-01-2016 13:09
Quote:
Gewoon de maten controleren. De kans dat een trainingsmaat de fiets exact hetzelfde heeft afgesteld is niet zo groot.

"Hij heeft hem onlangs van mij overgenomen, maar nog niet de moeite genomen om de afstelling aan te passen aan zichzelf."

Kan naadloos aan het fabeltje worden toegevoegd.
31-01-2016 13:10
Had ze voor de wedstrijd ook nog duif gegeten?
31-01-2016 13:12
@Tendam
Ik bedoel vooral het aspect van framing en oordeelvorming voordat er een goed onderzoek heeft plaatsgevonden. Dit meisje heeft geen kans gehad om zich te verdedigen, voordat ze al in de gehaktmolen zat. Ik vraag me af of dat tij nog kan keren, ook al blijkt ze gelijk te hebben.
@Hakkie2
Ik vind dat er ook allerlei redenen zijn om aan te nemen dat ze het niet gedaan heeft, net als inderdaad ook een hoop tegen haar spreekt. Die afweging moet serieus gronding gemaakt worden, voordat het oordeel al geveld is. Dat is nu het geval. Het is zo ontzettend stom, een motor in je fiets, dat bedenk je toch niet? Hoe kan je in godsnaam denken dat dat niet boven water komt? Die vriend kan om allerlei redenen de media niet hebben opgezocht. Wij hebben toch geen idee? Papa lijkt niet helemaal helder te zijn, en die interview komt heel oprecht over. Common sense zegt me dat er een aantal dingen niet kloppen.
31-01-2016 13:15
overigens, als je zo'n dure e-bike hebt, dan laat je die toch niet zo maar rondslingeren? ik zou er op zijn minst toch een slot op zetten.
31-01-2016 13:16
@SS
Nee, dan niet. Maar er is nu niks omomstotelijk gevonden. Het officiële onderzoek is nog niet afgerond en we gaan nu allemaal af op mensen die echt verschrikkelijk emotioneel reageren. Las gisteren dat de voorzitter van de Belgische wielerunie (correct me if i'm wrong), zat te wenen.. Komop zeg! Gebruik je verstand, ga praten, informatie inwinnen bij de betrokkenen, die vriend opzoeken, de fiets checken op afstelling, etc. etc, en kom dán met een oordeel.
31-01-2016 13:16
Blijft een raar verhaal. Te veel toevalligheden naar mijn idee om enigszins geloofwaardig te zijn.
1 2 3 5

Om te reageren moet je ingelogd zijn.