Enrico Gasparotto pakt zijn tweede Amstel Gold Race
Enrico Gasparotto heeft de Amstel Gold Race 2016 gewonnen. De ervaren Italiaan van Wanty-Groupe Gobert was de betere van Michael Valgren (Tinkoff) in een sprint-à-deux, nadat zij zich hadden losgereden op de laatste meters van de Cauberg. In de sprint achter hem werd Sonny Colbrelli (Bardiani-CSF) derde door Bryan Coquard te snel af te zijn.
Kopgroep zonder Nederlanders
De koers werd direct hard gemaakt, waardoor het peloton zelfs even in twee delen brak. Vluchters kwamen in het eerste uur ook niet weg. Elf mannen wisten zich toch nog los te rukken van het peloton, zonder Nederlanders: Laurens De Vreese (Astana), Tom Devriendt (Wanty-Groupe Gobert), Laurent Didier (Trek-Segafredo), Alex Howes (Cannondale), Matteo Montaguti (AG2R La Mondiale), Matteo Bono (Lampre-Merida), Kevin Reza (FDJ), Larry Warbasse (IAM Cycling), Josef Cerny (CCC Sprandi Polkowice), Fabien Grellier (Direct Energie) en Giacomo Berlato (Nippo-Vini Fantini). Zij hadden bij de eerste passage aan de finish, na zo’n zestig kilometer, een voorsprong van 4.35.
Orica-GreenEDGE en Katusha nemen heft in handen
In het peloton waren het de verwachte ploegen die de kop namen. Orica-GreenEDGE, Sky en Katusha controleerden de vlucht en bepaalden het tempo in dienst van hun kopmannen Michael Matthews, Simon Gerrans, Michal Kwiatkowski en Joaquim Rodriguez. Zij lieten het verschil schommelen rond de vier minuten.
De koers breekt open, evenals de hemel
De koers bleef lange tijd gesloten, terwijl donkere wolken zich samenpakten boven Valkenburg en omstreken. Rodriguez kwam in de smalle straatjes ten val, maar kon terugkeren. Ook Stef Clement kwam hard in aanraking met het asfalt. Op 65 kilometer van de meet gebeurde eindelijk eens iets in het peloton. Tosh Van der Sande trok ten aanval en kreeg Gianni Meersman, Niccolo Bonifazio en Björn Thurau mee. Sky mende het peloton.
Gilbert en Dumoulin lossen
De Vreese, Howes, Montaguti, Bono, Grellier en Warbasse hielden stand in de kopgroep. De vier achtervolgers bleven hangen rond de anderhalve minuut. De Eyserbosweg was de plek voor Michael Albasini om een nieuwe speldenprik te plaatsen. Hij kwam niet ver, waarna LottoNL-Jumbo zich goed liet zien van voren. Van der Sande was de sterkste van de achtervolgers, maar hij kon niet voorkomen dat het op gang getrokken peloton hen op de Keutenberg terugpakte. Philippe Gilbert was een van de gelosten, waarna een mechanisch probleem ook Tom Dumoulin uitschakelde.
Wellens geeft er een stevige snok aan
Op de voorlaatste beklimming van de Cauberg was het tempo te hoog voor de uittredend winnaar: Michal Kwiatkowski zakte er doorheen en stapte direct af. Het peloton van zo’n vijftig man sterk pakte op veertien kilometer de laatste vroege vluchters terug. Orica-GreenEDGE nam de leiding in het peloton, maar zij hadden geen antwoord op een venijnige aanval van Tim Wellens op acht kilometer van de meet. De Lotto Soudal-Belg liep twintig seconden uit. Van organisatie was geen sprake in de achtergrond, al kwamen sommige ploegen met wanhoopspogingen om Wellens terug te pakken.
LottoNL-Jumbo leidde het peloton op de Cauberg, waar Wellens nog een voorgift van twaalf seconden had. Gasparotto sprong op de flanken van de slotklim over de dappere Wellens. In Gasparotto’s wiel moest Bakelants afhaken. Michael Valgren maakte nog oversteek naar het Italiaanse wiel. In de achtergrond bleef men afwachten, waardoor Gasparotto zijn tweede overwinning in de Amstel Gold Race (na 2012) op kon rapen.
Nee, dit is niks.
Lotto-Jumbo was in de breedte goed (vijf man in het peloton), maar miste een afmaker. Ze hadden beter iemand mee kunnen sturen met Wellens (of Van der Sande in een eerder stadium), dan waren ze meer in beeld geweest.
En dan Wellens. Man man man wat was hij goed. Hij was zelfs zo goed dat hij zichzelf in de vingers heeft gesneden, want hij demarreerde zo hard dat er niemand mee kon. Met twee mannetjes erbij had ie het gered. En dan nog tiende worden.
@PuritoRodriguez está bien después de su caída en la Amstel Gold Race, donde sólo ha sufrido rasguños. Estará perfecto para Flecha y Lieja.
ik begrijp geen Spaans maar het klinkt meer dan goed!!!!
Laatste 5 minuten kijken, en je mist ook niets.
Ze hadden beter iemand mee kunnen sturen met Wellens (of Van der Sande in een eerder stadium), dan waren ze meer in beeld geweest.
Die ging vrij hard, dus dat was sowieso niet vanzelfsprekend geweest.
Ik weet het even niet meer voor de komende wedstrijden. Ik zeg voor Huy nog steeds Henao, Purito, Valverde (en Alaphillipe).
Voor Luik dezelfde namen met Nibali en Costa erbij. Maar het niveau lijkt eigenlijk gewoon vrij laag te zijn, niemand is écht goed. Henao en (ookal is het slechts Leon) Valverde lijken eigenlijk de enige, en Nibali zal in Trentino ook wel topvorm tonen. Misschien kan Alaphilippe nog een stapje zetten. Daniel Martin was in Baskenland ook gewoon ronduit slecht.
Hij heeft slechts wat oppervlakkige schaafwonden/krassen. Zal in perfecte vorm WP en Luik kunnen aanvatten.
Hij heeft de Amstel dus overleefd!
Als het merendeel van de renners pas in de laatste 30km besluit te gaan koersen of zelfs wacht tot de Cauberg dan krijg je dit soort teleurstellende wedstrijden met namen van B categorie vooraan.
Nou ben ik pas echt tevreden onze Catalaanse vriend kan zijn kansen (hopelijk) eerlijk verdedigen.
Nogmaals prachtig interview van Gasparotto. Wanty verdiende dit echt voor mij!
Nederlanders oprecht ga je schamen in je thuiskoers!!!!
Snel vergeten, en maar weer dromen over Kruiswijk in de Giro). Of stijgt er iemand boven zichzelf uit in de heuvelklassiekers.... Tijd voor een donderspeech a la Tinkoff zou je haast zeggen.
Of: Alternatieve finale:
Schweiberg, Vijlnerbos (Camerig) vanuit Epen, dan naar de Kruisberg, dan Eyserbosweg en dan kortste weg naar Valkenburg (daar de finish, of boven op Cauberg).
Komaan, waarom gaat niemand mee met Wellens?
Misschien ging hij daarvoor iets te fanatiek in de aanval? Kreuziger had hij bijvoorbeeld misschien gewoon beter mee kunnen nemen, in plaats van zoveel indruk te willen maken.
Idem Waalse pijl en Luik .
De oplossing is mss de aanloop naar de STRATEGISCHE punten . Een wegversmalling zoals in de Vlaamse ardennen .... en niet teveel hellingen .
Maar ja , sommigen houden van een massasprint hé .
Ik versta ook niet waarom de nederlanders echt niets doen . Vroeger namen die gewoon de koers superhard in handen en was het veel toffer .
1. Roubaix
2. Vlaanderen
3. Milan Sanremo (ja echt, die finale heeft echt karakter en is gewoon altijd spannend)
4. E3
5. Luik
6. Gent-Wevelgem
7. Lombardije
8. Waalse Pijl
9. San Sebastian
10&11. Canada
20. Amstel