Etixx-Quick-Step met vertrouwen naar klassiekers na sterk nummer in Zeeland
Etixx-Quick-Step zette vandaag de Ronde van Zeeland Seaports volledig naar zijn hand. In een koud en nat Zeeuws-Vlaanderen haalden slechts twintig renners de finish, maar werden de eerste vier plaatsen bezet door een renner van de Belgische formatie. Na afloop overheerst er tevredenheid.
Geen gewone smurfen
Halfweg koers ontsnapten ploeggenoten Iljo Keisse, Niki Terpstra en Łukasz Wiśniowski. Het drietal slaagde erin om uit de greep te blijven van de achtervolgers, waardoor zij onderling mochten uitmaken wie er als eerste de finish mocht passeren. Terpstra en Wiśniowski gunden de zege aan Keisse. “Er was heel veel wind”, kijkt Keisse terug. “We zijn heel vroeg gegaan. In het begin werd onze voorsprong maar langzaam groter. Het was lang 25 seconden en elke vijf kilometer kwam daar maar vijf seconden bij. Toen we eenmaal meer dan een minuut hadden, brak het bij de achtervolgers achter ons. Niki en Łukasz zijn natuurlijk ook geen al te gewone smurfen en kunnen bijzonder hard rijden”, aldus Keisse.
De Gentenaar hoopt in de komende weken het vertrouwen van Terpstra terug te kunnen betalen. “Nu komen de wedstrijden in Vlaanderen eraan en zal ik voor hem werken”, aldus Keisse. “De meeste klassiekers zal ik rijden. Reken er maar op dat ik daar superbenen zal hebben.”
Steels tevreden na ‘sterk nummer’
Ploegleider Tom Steels zag zijn renners domineren. Op de Zeeuwse polderwegen kozen zij al vroeg de aanval, wat resulteerde in een podium met drie renners van dezelfde ploeg. Yves Lampaert maakte het succes compleet door de vierde plaatst te veroveren. “Dit is een sterk nummer van de mannen”, vertelt Steels na afloop. De omstandigheden waren in het voordeel van zijn ploeg. “Ze waren echt gemotiveerd vandaag. Het was een parcours dat hen lag. Het was echt koers. Ze wisten dat ze met de wind en de kasseien niet te lang moesten wachten. Niki Terpstra is iemand die nooit twijfelt en hij durft het aan om van ver te gaan”, aldus Steels.
Op de eerste kasseistrook na de bevoorrading ging het drietal er vandoor. “Er was afgesproken dat we daar zouden gaan. We hadden er de wind mee en van opzij. Daarna is het een kwestie geweest van met drie door te gaan. Bovendien zaten er nog vier achter om af te stoppen. Dan weet je dat de ontsnapping redelijk beschermd is. Het was nog ver en dat is fysiek een redelijke inspanning. Ze waren dan ook redelijk getekend en zullen hier enkele dagen van bij moeten komen.”
De drie mochten onderling beslissen wie er mocht winnen. “Dat is een luxeprobleem”, aldus Steels. Keisse was de gelukkige. “Iljo is iemand die altijd ongelooflijk veel werk verricht voor de ploeg. Sprinten onderling, dat doe je niet. Dat zou onnatuurlijk zijn. Dan is Iljo de aangewezen man. Zo denkt Terpstra er ook over. Hij weet dat hij de komende weken op hem zal kunnen rekenen,” besluit Steels.
in een sprint wel, maar Terpstra had ook kunnen gaan vliegen. maar dat was dus niet nodig. overigens zijn Terpstra en Keisse de beste maatjes. rijden ook samen in de winter met 6-daagsen. eigenlijk hadden ze die pool moeten laten winnen, maar Keisse wou toch ook wel weer een overwinning.
Mooie quote trouwens: Ze zijn geen al te gewone smurfen.
Onderschat die Wisniowski niet. Wat die allemaal heeft laten zien vorig jaar in de Belgische topcompetitie.
Ik heb echt de pest aan Leechte, maar ik kan niet anders dan toegeven dat zijn tactiek van het samenstellen van een ploeg echt goed is.
Hij weet dat Boonen en Vandenbergh het niet zo lang meer gaan rekken, dus is hij daar al met Wisniowski en Lampaert.
De vraag is natuurlijk: is deze ploeg niet te sterk? Als teamgenoten elkaars zege beginnen afpakken krijg je problemen.
Of je wint de wedstrijd niet (omloop) of je renners worden ongelukkig of er wordt niet het maximale uit een renner gehaald (Kwiatkowski) .
Dat ze daar ook oppermachtig zullen zijn lijkt me veel minder zeker. Boonen niet bij zal sowieso een behoorlijke verzwakking zijn.
De concurrentie zal onvergelijkbaar sterker zijn, en zelfs met een grot overtal richting streep rijden lijkt me geen enkele garantie voor de zege.
Ik denk dat Terpstra Boonen nu echt voorbij is in de pikorde voor het voorjaar, ook voor de volgende jaren dus.
Boonen gaat waarschijnlijk nog maar 1 jaar rijden na dit seizoen en in zijn laatste seizoen gaat die gewoon kopman blijven. Verder denk ik dat Terpstra ook achter zich mag kijken naar Stybar als potentiële kopman. En Kwiatkowski eigenlijk ook als hij zich op die koersen zou focussen.