Europarlement nam al maatregel tegen ongelukken als die van Remco Evenepoel
foto: Cor Vos
donderdag 5 december 2024 om 16:06

Europarlement nam al maatregel tegen ongelukken als die van Remco Evenepoel

Remco Evenepoel liep dinsdag flinke verwondingen op tijdens een trainingstochtje, toen hij tegen een openzwaaiend portier van een postauto klapte. Zulke ongelukken komen vaker voor, maar kunnen voorkomen worden met de zogenoemde ‘Dutch reach’. Het vorige Europees Parlement nam hier eerder dit jaar nog een maatregel tegen.

Een must have voor alle wielerfans! Met de Black Friday deal van RIDE Magazine haal je het ideale cadeautje voor de feestdagen in huis. Voor slechts € 13,95 ontvang je de najaars- en de winter-editie in jouw brievenbus. Dat betekent meer dan 300 pagina’s aan schitterende wielerverhalen. Wacht niet te lang, want OP=OP. Bestel nu jouw magazines en verzeker je van uren leesplezier.

De ‘Dutch reach’ is een manier waarop autobestuurders veilig hun deur kunnen openen. Het komt erop neer dat je het portier opent met de hand die het verst van de deur verwijderd is. Op die manier kijk je automatisch naar de spiegel en over je schouder, als je de klink beetpakt. In Nederland, waar het stuur links zit, open je als bestuurder de deur dus met je rechterhand.

Dutch Reach
Voor veel Nederlanders zal dit gesneden koek zijn. In ons land leren rijinstructeurs het hun leerlingen aan op de deur op deze manier open te doen. Vandaar ook de naam ‘Dutch reach’.

In het Verenigd Koninkrijk is de ‘Dutch reach’ tegenwoordig ook verplicht, maar niet overal is het een gewoonte. Ook in België niet, waar volgens Het Nieuwsblad jaarlijks driehonderd ongevallen door openslaande autodeuren worden geregistreerd. En dan zijn er naar alle waarschijnlijkheid nog veel gevallen die niet genoteerd worden omdat de politie er niet aan te pas komt.

Europees parlement
Om die reden stemde het vorige Europees Parlement in februari dit jaar, na een voorstel van de toenmalige Europese Commissie, in met een maatregel. Deze maatregel stelt het verplicht dat men in de toekomst bij rijexamens controleert of de kandidaat-bestuurder het portier op een correcte manier opent. Dit betekent overigens nog niet dat de regel in alle lidstaten al van kracht is. Zij moeten zich zelf nog over de nieuwe regels buigen.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.