Eurosport-commentator Vanbelleghem over Giro: “Elke dag kans op Nederlands of Belgisch succes”
foto: WielerFlits
vrijdag 3 mei 2024 om 18:30

Eurosport-commentator Vanbelleghem over Giro: “Elke dag kans op Nederlands of Belgisch succes”

Interview Naast de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix is het zijn favoriete wedstrijd van het jaar. Eurosport-commentator Jeroen Vanbelleghem houdt simpelweg van de Giro d’Italia. In aanloop naar deze eerste grote ronde van het jaar sprak WielerFlits met de Belgische koersliefhebber over zijn verwachtingen. Welke etappes bieden spektakel en van welke Nederlandse en Belgische renners kunnen we succes verwachten?

Hoewel we dit jaar minder lange etappes krijgen te zien, hoeft dit volgens Vanbelleghem niet slecht te zijn. “Oké, het is misschien het karakter van de Giro, maar we krijgen nog altijd vier etappes van meer dan 200 kilometer te zien en een aantal die daar dichtbij in de buurt komen. We hebben vorig jaar gezien in die eindeloze bergritten dat er eigenlijk weinig spektakel is en er niets gebeurt omdat renners vrezen voor wat er nog komt.”

“Maar kortere ritten is een beetje een trend in het huidige wielrennen”, vervolgt de Vlaming. “De Vuelta is er eigenlijk mee begonnen, met korte en explosieve etappes. De Tour is gevolgd, en met succes. Nu volgt de Giro dus ook. Want ze hebben misschien zelf ook beseft dat – en dat zeg ik als superfan van de Giro – het de minst aantrekkelijke grote ronde was.” Daarbij maakt Vanbelleghem wel de kanttekening dat ook het type klassementsmannen en het slechte weer daar een rol in speelden.

De liefhebber van de Italiaanse wedstrijd kijkt dit jaar vooral uit naar het openingsweekend rond Turijn. “Het is het zwaarste openingsweekend in een grote ronde dat ik me kan herinneren. De start in Baskenland in de Tour was ook zwaar, maar daar zien we beide dagen toch nog een grote groep vooraan. Dat gaan we dit keer niet zien met de aankomst bergop op dag twee. Maar ook de eerste dag is ontzettend zwaar. Dus dat wordt heel interessant.”

Vorig jaar zagen we weinig spektakel in de Giro; het weer speelde daar volgens Vanbelleghem een rol in – foto: Cor Vos

Verder kijkt Vanbelleghem uit naar de twaalfde etappe. “Dat is de Tirreno-Adriatico-etappe naar Fano met veel muurtjes. Ze zijn niet heel steil, maar het wordt ten eerste vooral genieten van de prachtige plaatjes. Olav Kooij maakt daar zeker kans, maar ook Jonathan Milan zou dat moeten kunnen als je naar zijn voorjaar kijkt. Verder zou een goede Julian Alaphilippe daar ook een van de snelste aan de streep moeten zijn. Dus daar kunnen heel veel types winnen.”

De derde week zou de commentator omschrijven als ‘niet meer onmenselijk’. “Voorgaande jaren was dat wel het geval. Er zitten nu niet meerdere etappes van meer dan 200 kilometer met meer dan 5.000 hoogtemeters in. Dus het is iets minder extreem en dat vind ik op zich wel goed”, geeft hij aan.

Ten slotte kijkt Vanbelleghem uit naar de twee tijdritten, al weet hij hoe zijn co-commentator Karsten Kroon daarover denkt. “Karsten vindt tijdritten helemaal niet leuk, maar ik juist wel. Ik houd van cijfers en van het meten van verschillen. Vooral die eerste tijdrit gaat leuk worden met een beklimming op het einde. Daarbij vraag ik me af of Pogacar genoeg verschil kan maken ten opzichte van Filippo Ganna. De tweede vlakke tijdrit is normaal gesproken altijd een prooi voor Ganna. Al verwacht ik ook veel van Magnus Sheffield, hij wil in aanloop naar de Olympische Spelen scoren.”

Kan Thymen Arensman dit jaar op het podium eindigen van de Giro? – foto: Cor Vos

Algemeen klassement
Voor de eindzege is er volgens Vanbelleghem maar één echte favoriet. “Als Tadej Pogacar niet valt of ziek wordt, dan gaat hij de Giro winnen. Maar na Pogacar heb je qua klassementsmannen heel lang niets en dan heb je een grote groep renners die strijden om het podium. Misschien staat daartussen nog Geraint Thomas.”

Cian Uijtdebroeks is zo’n renner uit die grote groep kanshebbers. Die werd vorig jaar al achtste in de Vuelta, dus daar ben ik wel heel benieuwd naar. Hij zou derde kunnen worden, maar ook elfde. Die renners achter Pogacar zitten gewoon heel dicht bij elkaar qua niveau”, stipt de stem van Eurosport aan.

“Hetzelfde geldt een beetje voor Thymen Arensman”, vervolgt Vanbelleghem. “Hij heeft natuurlijk al wel meer gepresteerd dan Uijtdebroeks en heeft een goede tijdrit. Dus als Arensman ooit op het podium in een grote ronde wil eindigen, is deze Giro met de twee tijdritten een heel mooie kans. Ik stip Arensman dus wel een beetje hoger aan dan Uijtdebroeks.”

Kansen op ritsucces
Naast kansen voor de Lage Landen in het algemeen klassement ziet de Vlaamse commentator ook kansen op ritoverwinningen. “Vorig jaar waren er twaalf ritten voor de vluchters. Ik denk dat dat ook dit jaar kan gebeuren, omdat Pogacar wat vluchten toelaat om zelf zo fris mogelijk in de Tour te kunnen verschijnen.” Voor deze overgangsritten verwacht Vanbelleghem kansen voor Quinten Hermans en de ‘onderschatte’ Timo Kielich.

Mauri Vansevenant maakte een goede indruk tijdens de Ardennenklassiekers – foto: Cor Vos

“Ik verwacht ook veel van Mauri Vansevenant”, vervolgt hij. “Hij was erg goed in de Ardennenklassiekers en kan tot ver in de finales van bergetappes mee.” Wat betreft Nederlands ritsucces had Vanbelleghem gehoopt op Wout Poels. “Het is jammer dat hij er niet bij is, want hij is normaal gesproken ook een renner die in de bergetappes mee zou doen om een zege.”

“Eigenlijk is Kooij de Nederlander waar ik het meest van verwacht”, aldus Vanbelleghem. “Dat komt omdat je een aantal etappes hebt die in de finale opgevuld zijn met een helling, die voor sommige sprinters toch wel op de limiet is. Maar Kooij geraakt er vrijwel altijd over. Dus ik denk dat hij echt een mooie kans maakt om een prachtige Giro te rijden.”

De Giro d’Italia is dit jaar in Nederland weer volledig en exclusief te volgen via Eurosport en discovery+. Bovendien wordt er voorafgaand aan de uitzendingen vooruitgekeken en na de finish wordt er uitgebreid teruggeblikt in de Kop over Kop-studio, met analyses van oud-wielrenners Bobbie Traksel en Jip van den Bos.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.