Evenveel prijzengeld voor mannen en vrouwen in Tour Down Under
maandag 22 januari 2018 om 16:10

Evenveel prijzengeld voor mannen en vrouwen in Tour Down Under

Mannen en vrouwen zullen in 2019 bij de Tour Down Under evenveel prijzengeld ontvangen. De organisatie meldt dat de regering van Zuid-Australië extra subsidie heeft verstrekt die het mogelijk maakt om het prijzengeld gelijk te trekken.

Het prijzengeld wordt opgeschroefd naar 100.000 Australische dollars (ca. € 65.400) . Dit jaar was dat voor de vrouwen nog $15.000 (ca. € 9.800). De UCI stelde eerder al het prijzengeld voor mannen en vrouwen in de wereldkampioenschappen en wereldbekerevenementen gelijk.

Vorige week ging de winst bij de mannen naar Daryl Impey. Bij de vrouwen won Amanda Spratt de Santos Women’s Tour (2.1).

[poll id=”705″]

RIDE Magazine
33 Reacties
22-01-2018 22:32
@xistnc
Kan ik ten dele met je eens zijn. M.i. is sturing iets waar politiek voor is. Ik verwacht dat als vrouwensport goed van de grond komt, dwz als de concurrentie even hard en breed wordt als bij mannen, de financiële waardering 'uit de markt' min of meer automatisch behoorlijk gelijkgetrokken wordt. De overheid hoeft dan niet veel meer te doen, maar ik vrees dat we daar spontaan, zonder overheden maar met marktwerking, niet komen.

@Col du Bramont
Klopt, in de zin dat de huidige situatie met alleen marktwerking niet snel gaat veranderen, maar zou het niet mooi/fijn/leuk/rechtvaardig zijn als die verandering er wel kwam? Niemand beweert dat vrouwen ooit even hard gaan fietsen (of handballen of voetballen of... misschien darten ;-), maar voor 'de verkoopbaarheid' hoeft dat m.i. geen probleem te zijn.
22-01-2018 22:42
Overigens, dezelfde overheid in South-Australia heeft ook bepaald dat er bij de huldiging ook weer ivm de politieke correctheid geen rondemissen meer mogen worden ingezet, dat is niet prima maar bespottelijk :).

Wat mij betreft hoeven vrouwen helemaal niet zo snel als mannen hoeven te fietsen om meer betaald te krijgen, ik geniet veel vh vrouwen wielrennen en vind zelfs vrouwen handbal en volleybal vaak aantrekkelijker dan de meer fysieke mannen variant. Maar klaarblijkelijk geeft het grote publiek de voorkeur aan mannen wedstrijden, daar gaat veel meer geld in om en kan dus meer betaald worden.
Wij geven nu eenmaal de voorkeur aan mannen sporten, het EK dames voetbal was even een hype, bij competitie wedstrijden komen nu maar een paar honderd man en die zie je zelden op TV, dus verdienen de dames veel minder.
Zelfde geldt voor vrouwen wielrennen.
22-01-2018 23:48
Sport is entertainment en wielrenners worden betaald om dat te maken. Mannen wielrennen doet dat succesvoller dan vrouwen.
Een manager van een macdonalds filiaal krijgt ook stukken minder dan een manager van een grote bank afdeling. Terwijl ze dezelfde naam hebben en in bepaald opzicht dezelfde functie. De grootte van je verantwoordelijkheden en prestaties van je bedrijf maakt echter alles uit. En die is nu eenmaal heel anders bij mannen als bij vrouwen wielrennen.
Wel leuk dat ze iets aan het verschil doen. Zou de uci natuurlijk moeten doen. Nieuwe wedstrijden kunnen alleen wt worden als ze ook vrouwen editie hebben is de eerste regel. Alleen tour de france startrecht voor wt teams met vrouwen over 2-3 jaar.
22-01-2018 23:51
Wt tenslotte met een vrouwen team ook. Anders mag aso je negeren. Is het zo geregeld
23-01-2018 02:54
Dat mannenwielrennen succesvoller is, heeft er natuurlijk ook mee te maken dat professioneel herenwielrennen veel ouder is dan vrouwenwielrennen. Dat eerste bestaat al sinds voor 1900, dat laatste slechts sinds ver na de Tweede Wereldoorlog, mede omdat vrouwen heel erg lang systematisch zijn achtergesteld. Over de ganse maatschappij, niet alleen in de sport.

Tennis is wat betreft ook een van de weinige uitzonderingen, met de betreffende Grand Slams. Daar zijn de herentoernooien niet of nauwelijks ouder dan bij de dames. Appels, peren en zo niet meer.
23-01-2018 11:11
Het is prima als de overheid ingrijpt bij marktfalen. Dat is namelijk de taak van de overheid. Het is een stap in de goede richting, maar de salarissen moeten natuurlijk ook naar een normaal niveau. Bij meer waardering en een hoger niveau komt ook meer interesse.

Belachelijk argument wordt hier vaak genoemd dat mannen succesvoller zijn in het creeëren van marktwaarde. Dat is natuurlijk niet waar. Deze jongens zitten gewoon op de fiets, net als de dames. Hun enige relatieve "prestatie" is dat ze als man geboren zijn. Knap hoor!
De "waarde" wordt elders gecreëerd.
23-01-2018 17:06
Van marktfalen is helemaal geen sprake en het is bepaald ook geen overheidstaak om in het wielrennen in te grijpen mits men daar regel en wetgeving respecteert.

Commercieel gezien is mannen wielrennen gewoon veel interessanter dan vrouwen wielrennen. Zo werkt de markt nu eenmaal, los van wat wij daar van vinden.
Dus zie je dat de budgetten van ploegen en organisatoren in het mannen wielrennen vele malen hoger liggen dan bij het vrouwen wielrennen.
Daarom krijgen vrouwen minder betaald. Kwestie van marktwerking en exposure.

Er zijn voetballers die per jaar meer verdienen dan het totale budget van een WT ploeg, bespottelijk maar ook dat is marktwerking.
Vrouwen voetballers verdienen maar een schijntje, onterecht en onrechtvaardig?
Misschien wel maar het geld is er gewoon niet.
24-01-2018 11:00
"zo werkt het nu eenmaal" is altijd een zwaktebod. Je bedoelt eigenlijk dat je niet begrijpt hoe dingen werken. Bijvoorbeeld wat de historische context is waar de huidige situatie het gevolg van is. Dan lijkt het misschien een soort natuurkracht, maar in werkelijkheid kun je er ook iets aan doen om zaken gelijk te trekken.

De budgetten en exposure liggen namelijk hoger bij het mannelijk wielrennen als gevolg van historische redenen die te maken hebben met fundamentele ongelijkheid in onze samenleving, niet vanwege marktwerking.

Een van de redenen waarom je van marktfalen kunt spreken is dat er op dit moment een onrechtvaardige situatie bestaat. De overheid ter plaatse heeft bepaalt dat het haar zaak is om een signaal af te geven.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.