Extreme hitte zorgt voor verdeelde reacties in peloton Tour Down Under
De Tour Down Under wordt traditioneel verreden als het hoogzomer is in Australië en het is niet voor het eerst dat daarbij temperaturen richting de 45℃ gaan. In het peloton zijn de reacties op het koersen in de verzengende hitte verdeeld. Onder meer Koen de Kort deelt zijn verhaal op social media.
De derde (ingekort) en vierde rit (vervroegd) werden vanwege de voorspelde hitte aangepast door de organisatie. “De veiligheid en het welzijn van de renners, fans en iedereen die betrokken is bij de wedstrijd staan bij ons voorop”, vertelde koersdirecteur Mike Turtur. “We hebben overlegd met Adam Hansen, die de renners vertegenwoordigt, en onze hoofdcommissaris.”
Lotto-Soudal-renner Hansen doet op Twitter zijn verhaal over dingen die hij in het peloton naar zijn hoofd geslingerd krijgt, als gedelegeerde van de rennersvakbond CPA. “Ik heb gemengde reacties gekregen van renners op de hitte van vandaag. Ja, er waren veel renners die wilden stoppen, maar er waren ook anderen die wel wilden koersen”, schrijft Hansen. “Een Spaanse renner aan wie ik vroeg of het te warm was, zei: ‘Als het te heet is voor sommigen, moet je tegen ze zeggen dat ze hun seizoen niet in de Tour Down Under moeten beginnen’.”
Wat ik echt niet op prijs stel is dat na de laatste klim een renner schreeuwde dat ik de enige was die wilde koersen in de hitte
“Maar wat ik echt niet op prijs stel is dat na de laatste klim een renner schreeuwde dat iedereen wilde stoppen. Gillen en roepen dat ik de enige was die wilde koersen in de hitte. Jij zit fout”, reageert Hansen. “Degenen die geklaagd hebben, wilden stoppen. Zij die stil bleven waren goed genoeg om door te gaan. Zorg dat je je feiten op orde hebt, want niet iedereen deelt jouw mening.”
“Luister, ik heb veel tijd doorgebracht met het CPA om werk te doen voor jullie allemaal. Ik heb mijn eigen onkosten betaald en veel geld uitgegeven om de renners te helpen. Ik krijg geen enkele euro van het CPA en van het rennersgeld. Alles deed ik gratis. Ik hoef mijn eigen tijd niet daaraan te verspillen voor mijn eigen bestwil. Wees alsjeblieft attenter”, vraagt hij om meer begrip.
Koen de Kort: “Wielrennen is gezond, toch?”
Onze landgenoot Koen de Kort maakte zelf mee hoe de hitte invloed heeft op het peloton. “Zag een paar jongens echt worstelen met de hitte”, beschrijft hij. “Ik heb geprobeerd mijn ploeggenoten te koelen door telkens naar de auto af te zakken voor bidonnen en ijs, totdat mijn neus opeens begon te bloeden. Wielrennen is gezond, toch?” Ook Sunweb-renner Chad Haga kreeg te kampen met een bloedneus door de hitte.
Haas: Hats off to the guys who can suffer more than me but I didn’t actually know I was in a bike race in the end. I just had my director yelling at me to stay in the cars. I didn’t know where I was. #TDU
— Daniel Benson (@dnlbenson) January 19, 2018
https://twitter.com/MarcelSieberg/status/954261602861178880?ref_src=twsrc%5Etfw&ref_url=http%3A%2F%2Fsporza.be%2Fcm%2Fsporza%2Fwielrennen%2F1.3128483
De valpartijen zijn idd veel talrijker en ook massaler en of het aantal hoofdletsels is afgenomen is nog maar de vraag, fietste zelf liever zonder kon je het achterop komend verkeer beter horen en bleven me krulle op peil.
@spartacus
Wat kan de oorzaak zijn van neusbloedingen? Te dun of teveel bloed naar het hoofd?
Hansen reageer enkel op degene die hem uitkafferde...zou jij je op je kop laten zitten? Als je al de moeite en het initiatief neemt om vertegenwoordiger te zijn, gratis? Dacht het niet. Hansen heeft naar beide kampen geluisterd.
Zoals RV zegt: afstappen mag, langzamer mag ook...
@Mooie_mario: ik lees het meer als: "Hallo, ik doe dit op eigen kosten voor jullie en dan zou ik ook nog beledigingen en gegil op de koop moeten toenemen? dan steek ik mijn tijd en geld wel in wat beters." van Hansen.
Ging ook wel eens onderuit maar val breken hoort er ook bij al valt dat in een peleton niet altijd mee, daarom fietste ik ook veel liever alleen of getwee.
Op me hoofd ben ik nooit gevallen al zal menigeen daar anders over denken.
Aandacht besteden aan een koel hoofd waardoor de coördinatie op peil blijft is in die hitte inderdaad belangrijker dan per se die helm op. Het in twijfel trekken van de waarde van de helm of zelfs maar wijzen op de nadelen ervan levert bij velen cognitieve dissonantie op, zoals ik al eerder op WF heb gemerkt.
https://twitter.com/petosagan/status/954307387292311552/video/1
dus het standpunt wat jij en schipperaar innemen deel ik absoluut niet, vanuit de theorie en praktijk ervaring.
Nog een laatste voorschipperaar: Ze vallen tegenwoordig veel meer, dat komt door (kies er maar een uit ;-):
1) lichter materiaal
2) dunnere kleding
3) zonnebrillen
4) te scherp staan door voeding
5) Hogere toerentallen
6) hoger loon en hogere bonussen voor winst
7) economische instabiliteit wat onzekerheid creert
8) het eten van Haribo beertjes tijdens en na de rit (gladde handjes)
9) De opwarming van de aarde
10) Ik ondertussen ben geboren en het wielrennen volg en daarmee natuurlijk extra stress genereer.
Laten we het bij feiten houden en niet feiten aan elkaar gaan koppelen die geen aantoonbare directe correlatie hebben
Bedankt voor de onderbouwde reactie!
Let wel, als je het over mijn standpunt hebt dan zeg ik hier dat behoud van goede coördinatie belangrijker is dan per se een helm op. Dus ALS het een keuze is voor het een of het ander dan luidt mijn advies: kies de eerste. Uiteraard heb je als eenzame fietsers meer tijd en ruimte om voortdurende aandacht te besteden aan koeling van je hoofd dan in een profpeloton. Ik weet ook dat in het helmontwerp rekening wordt gehouden met koeling. Echter, in deze extreme hitte denk ik toch dat de natte theedoeken van Schipperaar winnen.
Los van deze specifieke situatie ben ik in zijn algemeenheid geen fan van de helm, zeker niet voor de solofietser.
Aangaande feiten en het verschil tussen theorie en praktijk, het sterk overschatten van de bescherming die een helm biedt en geen oog voor de nadelen, verwijs ik graag naar dit artikel van de Fietsersbond
In geval van extreem weer als bv sneeuwval of storm zal een koers worden afgelast, in het verleden gebeurt met de Omloop en KBK en zo zijn er meer voorbeelden te noemen ook in de Giro en Tour waar cols onder gesneeuwd waren. De beruchte Gavia etappe met sneeuw werd trouwens niet afgelast.
Extreme hitte is wat lastig, de vraag is of je daar onverantwoorde risico's neemt en ook waar je een grens legt. Lastig, tegen kou kun je je nog wat beschermen, tegen hitte gaat dat moeilijk als wielrenner.
Gisteren was een grensgeval maar ik begrijp wel dat men reed.
Overigens wordt er tegenwoordig echt meer gevallen dan in het verleden? Ik heb dat gevoel wel zeker als ik naar de Tour kijk maar cijfers heb ik niet.
Een mogelijkheid zou zijn om te kijken naar hoeveel renners er geblesseerd zijn geraakt als gevolg van een val in een wedstrijd. Dan kun je misschien onderscheid maken tussen breuken, hoofdletsel of andere 'topics' en dit vergelijken met het verleden. Al zal het schier onmogelijk zijn om alle letsels van renners in het verleden terug te vinden...
Het kan inderdaad zijn dat er vooral de perceptie is van een toename aan valpartijen en dit kan, net als andere minder prettige gebeurtenissen in de wereld, te maken hebben met toename van verslaggeving. Het aantal dodelijke slachtoffers binnen de profsport is beter na te gaan en dat is toegenomen de laatste 15-20 jaar. De doodsoorzaken zijn natuurlijk wel verschillend.
Ander punt is het onbegrip voor gebruiken uit een andere tijd of cultuur. Zo kijken velen nu naar oude beelden van massasprints met ongehelmde renners alsof ze zichzelf blootstelden aan enorme risico's. In dat geval zou het niet moeilijk moeten zijn om een lange lijst te maken van incidenten met ernstig hoofdletsel tot gevolg.
@RemyM
Bevestiging van mijn laatste opmerking in mijn eerste bericht: check.
Edit: en daar is de tweede bevestiging.
Ontzettend geestig maar je snapt blijkbaar niet dat die nat bezweette bos haar onder die fluitketel geen kant op kan met een kokend hoofd/ evt zonnesteek tot gevolg. Je hoofd koelt echt veel sneller af met je haar los in de wind en vallen doe je negen vde tien niet op je hoofd.
Op deze wegen komen amper valpartijen voor maar door oververhitting dus juist wel, er waren er veel de weg kwijt de afgelopen rit, minstens zo gevaarlijk.