Fabian Cancellara: “Ik heb altijd op een eerlijke manier gekoerst”
Fabian Cancellara bekijkt in 2018 voor alweer het tweede seizoen de voorjaarsklassiekers als oud-renner. De Zwitser is de wielersport blijven volgen en constateert dat mechanische doping nog steeds een belangrijk thema is. In een interview met het online klassiekermagazine van FuturumShop reageert ‘Spartacus’ op aantijgingen dat hij tijdens zijn actieve loopbaan zelf gebruik heeft gemaakt van een motor in zijn fiets.
Cancellara stopte in 2016 met koersen. “Ik weeg nu 90 kilogram. Dat is twaalf kilo meer dan op de Olympische Spelen in Rio. Ik ben niet vet, maar wel aangekomen. Dat is best logisch, want ik zit niet meer duizenden kilometers per jaar op het zadel. Ik ben aan m’n tweede leven begonnen.”
De Zwitser was tijdens zijn actieve loopbaan succesvol in zowel Vlaanderen als Roubaix. Hij heeft een voorkeur voor de Ronde. “Die is fascinerend, veelzijdig en speciaal. Je hebt kasseiheuvels, vlakke kasseistroken, overgangswegen, smalle paadjes, stukken waar het veel draaien en keren is. Buiten dat voel je gewoon de druk van het land en de mensen die een geweldige koers willen zien. De manier waarop Vlamingen deze koers adoreren, is ongekend. Het is een unieke wedstrijd waarvoor je veel kwaliteiten nodig hebt om succes te kunnen hebben. De Ronde is niet materiaal-georiënteerd zoals in Roubaix, maar bijzonder op zijn eigen manier.”
Cancellara constateert dat de wielersport vandaag de dag voor grote uitdagingen staat. Hij voelt dan ook mee met UCI-voorzitter David Lappartient. “Zijn grootste uitdaging? Ervoor zorgen dat hij niet onder vuur komt te liggen door problemen uit het verleden. Ik bedoel: hij is in het wielrennen gekomen in een moeilijke tijd. De zaak met Chris Froome kwam naar buiten en ook wordt er al tijden gesproken over renners die mogelijk met motortjes in fietsen rondrijden. Dat zijn toch geen fijne dingen? Aan de andere kant: als voorzitter van een zo grote organisatie weet je dat je lastige onderwerpen moet behandelen.”
Cancellara is in het verleden beschuldigd van het gebruik van een motortje in zijn fiets. Hij houdt vol onschuldig te zijn. “Kom naar mijn huis en inspecteer mijn fietsen. Zonder gekheid, ik moet daar niet zoveel over zeggen. Waarom zou ik meegaan in de stroom van geruchten en leugens?”, aldus Cancellara.
“Ik heb altijd op dezelfde manier gekoerst: op een eerlijke manier. En om me heen heb ik nooit het gevoel gehad dat er werd valsgespeeld. Ik zou het wel heel erg vinden als er coureurs zijn geweest die een motortje in de fiets hebben gehad. Ik zou het ook niet snappen. Het risico om door de mand te vallen, lijkt me groot. Wat zou je doen als de batterij uit de fiets valt? Of wat als de fiets plots volledig blokkeert? Dat is waarom ik nog steeds van de romantische kant van de sport houd. Gewoon hard op die pedalen duwen en verder niet te veel poespas.”
We zullen het nooit weten.
Je moet echt al een IQ van -7 hebben om bewijsmateriaal die je volledige carrière onderuit kan halen niet te vernietigen. Als, ik herhaal als hij motortjes gebruikte zijn die fietsen al lang verdwenen.
Fabian Cancellara is er goed in, net als Leontien van Moorsel en nog een paar anderen.
Wij weten wel hoe het zit. De tourproloog van 2007: dat was toch ongekend?
Zelfs nádat het motorverhaaltje opdook (en hij wel zo slim zal geweest zijn om er daarna zéker geen meer te gebruiken), was hij van een andere categorie. Zijn demarrage op de Pater in 2013, waar hij Sagan in extremis kon achterlaten op het steilste stuk, kan wat mij betreft zo naast zijn versnelling op de Muur in 2010.
Prachtig ook, zijn laatste kunststukje in Rio. Op zo’n manier afscheid nemen is enkel weggelegd voor de grote kampioenen.
Echt waar...