Feltrin volgt Riis op bij Tinkoff-Saxo
Stefano Feltrin is de nieuwe manager van wielerploeg Tinkoff-Saxo. Dat meldt teameigenaar Oleg Tinkov op Facebook. De Italiaan is de opvolger van Bjarne Riis, die afgelopen week door Tinkov op straat werd gezet.
Tinkov schrijft bovendien dat hij zich zorgen maakt over de wielersport. “Het wielrennen moet veranderen. Anders zal de sport sterven of van schandaal naar schandaal hobbelen”, betoogt hij. “De ploegen hebben alleen maar uitgaven, geen inkomsten. Dat is ondenkbaar in iedere andere sport. Teams zijn voor 99% afhankelijk van sponsoren. In iedere andere sport is zoiets ondenkbaar. Dit model is niet levensvatbaar. Hier komen ook alle dopingschandalen en eindeloze schandalen uit voort. Het is een paradox dat wielrennen op voetbal na de populairste, maar tegelijkertijd ook een hele arme sport is.”
Ik heb vanuit een professionele rol eens meegedacht over het verdienmodel rondom wielrennen en daar werden al snel vergelijkbare conclusies getrokken. Moeilijkste punt blijft gewoon dat wielrennen op de openbare weg plaats vindt en teams geen traditie, thuishonk, stadion hebben en daarmee en belangrijke basis aan inkomsten wegvalt.
Je zult moeten toewerken naar redelijk stabiele, vaste ploegen die een vaste fanbasis kunnen kweken en naar een model dat qua tv-rechten een aantrekkelijkere propositie is dan het huidige format. Dat zit enerzijds in technologie, anderzijds in de kalender, koerstypen en koersweergave.
Er wordt hier wel eens lacherig gedaan over veldrijden, maar die hebben de financiële kant van hun sport beter voor elkaar dan de wegbroeders.
Dus eerlijk? ja geld op is pleite ploeg, duurzaam en verstandig voor de sport? nee. Eerlijk voor de renners vs andere sporters? nee.
Stabiliteit lijkt mij een goed iets in het wielrennen, al is het enkel om al die jongens en meiden die hun studie mogelijkheid er voor opgeven een iets stabielere tijd te bieden.
Klopt, veldrijden heeft het goed voor elkaar maar dat is dan ook niet op de openbare weg. Misschien moeten we het oude wielrennen maar afschaffen en ook in de zomer door het veld gaan banjeren.
Tien minuten brainstormen en je hebt bakken met mogelijkheden.
Maar de beperkte wil om de veranderen in de traditionele wielerwereld kan de sport wel eens duur komen te staan.
Edit: Ah, hij was ook al manager bij het vorige (procontinentale) team Tinkoff. Vandaar.
Er zal in sommige koersen vast zeker geld mee te verdienen zijn, en dan met name de Tour en de voorjaarsklassiekers in Belgie en NL. Kan me alleen niet voorstellen dat het ooit de oplossing zal zijn. Het overgrote gedeelte van de wedstrijden krijgt het niet voor mekaar namelijk. De ploegen zullen zelf ook met een verdienmodel moeten komen.
Wat de aantrekkelijkheid of het weren van doping betreft levert kortere wedstrijden trouwens niets op. Ze gaan nog steeds maximaal maar delen het anders in. Rondjes op commercieel interessante plekken (Monaco hoorde ik) gaat doodsaaie koersen genereren, helpt ook niks.
Wat mij betreft ligt de innovatie met name in het verkleinen van teams (minder controle) het buiten trappen van de te vele kleine rondes en het plaatsmaken voor nieuwe, lange, aansprekende neo-klassiekers van het type strade bianche (kom maar met wat origineels) waarbij een streek of land zelf de sponsoren voor de koers bijeen schurkt en een leuke premie op de winst zet.
Betaalparcours gaat een regelrechte ramp worden in nagenoeg alle wedstrijden > geen hond die komt. Wielrennen is sowieso een TV/Sponsor sport en leuk voor de passant/inwoner om voorbij te zien komen en zo moet dat blijven ipv allemaal halfgare business-modellen van zogenaamd innoverende visionairs te moeten verteren.
Waarom eindigen de etappes niet op prime time (kan makkelijk in de zomer)? Waarom niet meer variatie in de lengte van wedstijden? En Tinkoffs idee van een race voor de GP van Monaco is ook wel aardig. Hoewel ... trainen die lui niet op zaterdag? Dan is er nog wel een veiligheidsdingetje.
MAW > Na 1800 moet de weg gewoon vrij zijn.