Finn Fisher-Black ruilt UAE Emirates in voor ander topteam
foto: Cor Vos
Youri IJnsen
vrijdag 26 juli 2024 om 11:50

Finn Fisher-Black ruilt UAE Emirates in voor ander topteam

Finn Fisher-Black vertrekt bij UAE Emirates, de ploeg van Tour de France-winnaar Tadej Pogačar. De 22-jarige Nieuw-Zeelander rijdt sinds 14 juli 2021 voor de ploeg uit het Midden-Oosten, nadat hij zijn eerste anderhalf jaar als belofte afwerkte voor Jumbo-Visma Development. Vanaf 2025 komt Fisher-Black voor drie jaar uit voor Red Bull-BORA-hansgrohe, laten verschillende bronnen aan WielerFlits weten.

De talentvolle Nieuw-Zeelandse ronderenner kwam al in 2019 naar Nederland, voor zijn laatste jaar als junior bij Willebrord Wil Vooruit. Maar ook op de baan was hij succesvoll. Aan het begin van dat jaar had hij het wereldrecord bij de individuele achtervolging voor junioren (3.000 meter) verbeterd. Zijn tijd werd weliswaar onofficieel al eens gebroken door Magnus Sheffield en Luke Plapp, maar bij die wedstrijden waren geen UCI-officials aanwezig. Uiteindelijk werd FFB’s record pas laat in 2023 uit de boek gereden door eerst Carson Matters, daarna Luca Giami en tot slot door de huidige recordhouder Matthew Brennan, die volgend jaar prof is bij Visma | Lease a Bike.

Dat pad had Fisher-Black overigens ook moeten volgen. Hij werd weggeplukt uit de opleiding van de Nederlandse ploeg door UAE Emirates. De sportieve leiding van toen nog Jumbo-Visma wilde niet mee in het riante salaris dat de ploeg uit het Midden-Oosten voor de Nieuw-Zeelander had klaarliggen. Desondanks baalde Jumbo-Visma enorm van de transfer, omdat FFB als een van de grotere talenten van de eerste lichting in die ploeg werd beschouwd. De Nieuw-Zeelander en zijn toenmalige ploeggenoten hadden destijds allemaal een tweejarig contract. Door zijn transfer is dat toen veranderd en werden aan nieuwe talenten meer dan eens vijfjarige contracten gegeven.

FFB werd vlak voor zijn vertrek bij Jumbo-Visma nog vierde in de Ronde van België – foto: Cor Vos

Ingehaald door nieuwe generaties
De transfer van Fisher-Black naar UAE Emirates heeft hem nog niet de successen gebracht waarop hij hoopte. Dat kwam mede door een zware dijbeenbreuk in Boucles de la Mayenne, mei 2022. Dat jaar stond hij daarna volledig buitenspel. Vorig seizoen boekte hij tot zijn eigen verrassing zijn eerste profzege in de Giro di Sicilia en later op het jaar werd hij tweede in de zestiende etappe van de Vuelta a España. Hij was die dag de sterkste van de kopgroep, net voor Wout Poels en Michael Storer. Alleen was klassementsrenner Jonas Vingegaard vanuit de achtergrond wel over de vluchters van de dag heen gesprongen. Die lijn zette FFB voort in 2024.

De Nieuw-Zeelander won dit seizoen namelijk al drie keer. In februari was hij de beste in de Muscat Classic en even later won hij een rit in de Ronde van Oman. In de Vuelta Asturias won hij in mei daarna de slotrit. De hoofdreden voor zijn vertrek is omdat zijn kansen bij UAE Emirates lijken te slinken. Niet omdat hij zichzelf niet ontwikkelt, maar wel omdat jongere talenten als Juan Ayuso, Isaac Del Toro en António Morgado enorm hard groeien. Bij Red Bull-BORA-hansgrohe is er in die categorie veel meer ruimte, waardoor Finn Fisher-Black daar kan uitgroeien tot een toekomstig kopman. Fisher-Black kan over twee jaar een interne opvolger van Primož Roglič zijn.

Nieuwe ronde, nieuwe kansen voor Fisher-Black? – foto: Cor Vos

Bij de Duitse ploeg gaat namelijk veel veranderen. Sinds dit jaar is Red Bull aan boord en met heel veel aflopende contracten, kan de ploegleiding met de kapitaalinjectie de ploeg helemaal opnieuw opbouwen. Tot op heden staan er – inclusief de contractverlenging van Jordi Meeus eerder deze week – tot op heden vijftien renners officieel onder contract bij Red Bull-BORA-hansgrohe voor 2025. Achter de schermen is inmiddels duidelijk dat daar in ieder geval de broers Mick en Tim van Dijke bijkomen, maar ook Oier Lazkano, Laurence Pithie, Jan Tratnik en Giro d’Italia-revelatie Giulio Pellizzari. Zij moeten aan de basis staan van het nieuwe superteam dat Red Bull wil maken.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.