zaterdag 19 oktober 2024 om 16:18

Frans Maassen strijdt met onthoofd Visma | Lease a Bike in Tour of Guangxi

Video Een jaar na een succesvolle Tour of Guangxi, is de selectie van Visma | Lease a Bike voor de editie van 2024 stevig onthoofd. De eindwinnaar van vorig jaar, Milan Vader, moest na een pijnlijke val in de derde etappe opgeven. En sprinter Olav Kooij, destijds nog de winnaar van twee ritten, haakte vooraf al af. “Het is een aderlating”, stelt ploegleider Frans Maassen.

Met name de val van Vader, die in een afdaling pijnlijk op zijn knie terechtkwam, hakte er zwaar in bij het Nederlands WorldTeam. “Het gaat eigenlijk verbazingwekkend goed met Milan. Hij zit alweer terug op het vliegtuig naar Nederland en kon gewoon goed lopen. Toen ik de wonde zag gelijk toen hij gevallen was, zag het er heel naar uit. We hebben gelukkig een chirurg mee van het Eindhovens ziekenhuis. Die heeft hem in het hotel zelf geopereerd, en ik denk dat het wel geholpen heeft.”

“Jammer genoeg hielden we ons wel een beetje aan hem vast. Na het uitvallen van Olav eerder waren we zonder sprinter moeten afreizen naar Guangxi. Daarna werd dat klassement van Milan wel een doel. Hij had voordien niet echt uitslagen kunnen rijden in Europa, maar hij oogde echt supersterk. Hij is een groot verlies voor ons om hier te scoren”, vindt Maassen.

Met ambities
Dat wil niet zeggen dat de ploeg nu zonder ambitie rond koerst in de laatste WorldTour-ronde van het jaar. “Het valt goed mee qua motivatie. We hebben vier renners die de ploeg gaan verlaten mee, maar de sfeer is goed. Wee missen natuurlijk een echte afmaker met Olav. De jongens doen goed hun best. We proberen om een rit te winnen. Dat zal heel lastig zijn, want in de heuvelrit naar Nongla aan we de grote kanonnen aan het werk zien. Zondag is de laatste kans, dus laten we er daar iets van maken.”

“Maar die rit kan alle kanten op”, weet de ervaren ploegleider. “Laten we eerst zien wat er in de vijfde rit gebeurt. Hoe groot de verschillen zijn en of de klassementsmannen het goed vinden dat de vlucht het gaat kunnen maken, of dat de bonificatieseconden nog van invloed zijn. We gaan even moeten kijken wat er dus gebeurt om dan de tactiek voor de dag nadien te kunnen maken.”

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.