Fuglsang dreigt UCI met rechtszaak bij intrekken licentie Astana
maandag 20 april 2015 om 16:53

Fuglsang dreigt UCI met rechtszaak bij intrekken licentie Astana

Jakob Fuglsang heeft er geen enkel begrip voor dat de UCI dreigt om de WorldTour-licentie van zijn ploeg Astana in te trekken. De Deense renner is zelfs bereid naar de rechter te stappen als de beslissing van de licentiecommissie negatief uitvalt voor de Kazachse formatie. “Ik heb niets fout gedaan, dus als de UCI mijn baan afpakt, eindigt dat waarschijnlijk in een rechtszaak”, vertelt hij aan de Deense krant Ekstra Bladet.

Met het innemen van de WorldTour-licentie zou Astana zijn startrecht in alle grote wedstrijden kwijtraken. “Dan haken de sponsors af, want zij hebben niets aan een ploeg die de grote wedstrijden niet rijdt”, voorspelt Fuglsang. “Dan zitten wij als renners dus plotseling zonder werk.”

Volgens de ploeggenoot van Lars Boom en Lieuwe Westra is de strijdvaardigheid onder de renners van Astana groot. “Als het slecht uitpakt, verwacht ik dat wij als renners gezamenlijk een zaak aanspannen tegen de UCI. Zij pakken dan namelijk ons werk af, dus moeten zij ons ook compenseren voor het verlies dat wij lijden.”

RIDE Magazine
35 Reacties
20-04-2015 21:18
De UCI heeft niet eens genoeg ploegen om hun World Tour die naam waardig te maken, als bv VAn Avermaet volgende maand op de kant moet dan heeft BMC ook een zoveelste dopinggeval, waarom lezen we daar nooit iets over, of AG2r, Lampre....?
20-04-2015 21:39
Astana koerst zoals Vino koerste: altijd aanvallend, met een groot hart. Gisteren bij vele volgers veel goodwill gescoord. Als de WT alleen brave berekenende ploegen wil overhouden hebben we een schone maar saaie sport. Als die suffe ploegen tenminste zo schoon zijn als wij vermoeden - wat ik betwijfel.
20-04-2015 21:51
Mooie post Nero. Astana met afstand de ploeg van de AGR ja, 5 renners in de frontlinie gehad en werkelijk pogingen ondernomen om de koers te stelen, zo hoort dat!
20-04-2015 22:21
Volgens mij heeft Fuglsang gewoon een contract met Astana en mag Astana dat contract niet zomaar ontbinden bij het verlies van de licentie. Ergo, Astana moet Fuglsang (en anderen) gewoon salaris blijven betalen. Enig nadeel voor Fuglsang is dat hij niet meer (op niveau) kan rijden, maar financieel blijft alles gelijk.
Wellicht is er nog een tussenopslossing waarbij Astana bij een eventueel intrekken van de licentie ook verder gaat als een soort 'Team Blanco' met een volledig ander management en toch de grote koersen kan blijven rijden en zo het seizoen afmaakt.
Vraag is wel of de sponsor bereid is daarvoor te betalen. En of Kazachs recht de arbeidsrelatie zo mooi honoreert als ik hierboven heb omschreven...
20-04-2015 22:39
Als fc Twente Europees voetbal misloopt door de punten aftrek, gaan de spelers dan ook de KNVB aanklagen?
20-04-2015 22:40
Deze renners zijn niet echt bijdehand, want de UCI wil Astana de WT licentie intrekken, wat betekent dat ze nog wel gewoon op continentaal niveau mogen koersen en daardoor heeft Fuglsang dus nog gewoon zijn baan.
21-04-2015 00:06
Oftewel Astana wordt geschorst.

Fuglsang heb ik nog nooit zo fel horen reageren. Niet in koers en ook niet daarbuiten.
21-04-2015 01:12
@oscarito
Iets over een 'kat', en iets met 'nauw'? ;)
21-04-2015 07:18
Goh, sinds wanneer heeft Fuglsang een contract bij de UCI? Mocht Astana zijn licentie voor de WorldTour verliezen, dan kan Fuglsang een procedure aanspannen tegen Astana, als ze hun contract niet nakomen. Als er in dat contract staat dat hij bepaalde koersen gegarandeerd mag rijden heeft hij misschien een klein kansje om in zo'n rechtszaak nog wat geld af te dwingen. Maar als Astana haar WorldTour-licentie is verliest, kunnen ze toch gewoon een Procontinental licentie aanvragen? En zo niet, dan zullen ze zichzelf eens achter de oren moeten krabben. Hoe dan ook van dit soort dreigementen zal de UCI bepaalt niet wakker liggen. En of dit soort uitspraken nou slim zijn voor de beeldvorming over Fuglsang, Astana en het wielrennen in het algemeen? Behalve van een paar zogenaamde vastgeroeste wielerfans die bij elk stukje over doping weer lopen te schreeuwen dat doping niet zo erg is en de sport juist attractiever maakt, om zo hun zogenaamde liefde voor de wielersport uit te drukken (rare manier van uiten van liefde voor de sport als je het mij vraag), denk ik dat dit niet erg goed op de gemiddelde volger overkomt.
21-04-2015 15:45
Bewijst volgens mij die Vogelzang geen idee heeft waar het over gaat en al zeker geen moer geeft om ethiek. Zolang ze maar hun loon krijgen, doping kunnen nemen en topkoersen rijden/winnen om nog meer langs de kassa te passeren. Alsof Astana en de rest vd wereld niet op de hoogte is vd gevolgen...enkel Continentaal statuut mogelijk met zegen UCI of overstappen naar andere ploeg met zegen Astana/UCI. Een (sub)topper als Vogelzang zou moeten weten dat Astana ook het grootste risico inhoud op schorsing/vervolging , rekening houdend met verleden en heden. Ik zou maar een toontje lager zingen als ik van Vogelzang was en alvast enkele resultaten neerzetten met het oog op dit of volgend seizoen. Geloof nooit dat UCI een tweede Men-in-Black team(dixit Blanco) zal toleren als dit niet uit financiele noodzaak is

Om te reageren moet je ingelogd zijn.