GCN stopt met website en zal ook geen wielerkoersen meer live uitzenden
Slecht nieuws voor de Britse wielerjournalistiek, want de website van Global Cycling Network (GCN) gaat verdwijnen. Dat is dinsdag naar buiten gebracht in de eigen wielershow op YouTube. GCN en haar moederbedrijf Play Sports Group zijn verkocht door Warner Bros. Discovery, waardoor het wielermerk flink uitgekleed wordt. Op YouTube blijft GCN wel uitzendingen maken.
Play Sports Group gaf in een persbericht aan dat het wielerkanaal digitaal content blijven maken op diverse platformen, maar de website is er daar geen van. Al een week lang is er geen nieuws verschenen op de GCN-site en nu is redelijk plotseling besloten om de site te sluiten. Eerder deze week kondigde hoofdredacteur Daniel Benson er al zijn vertrek aan.
De laatste jaren waren GCN en GCN+ een begrip in de wielerwereld. In 2017 ging het op in Warner Bros. Discovery (ook eigenaar van Eurosport en Discovery+) en werd met GCN+ een streamingdienst opgezet. Daar konden online veel wielerwedstrijden bekeken worden. In 2023 volgde een website met wielernieuws. Maar na het besluit van Warner Bros om vanaf eind 2023 de tv-rechten bij Eurosport, Discovery+ en Max (HBO Max) te stallen, bleven alleen een YouTube-kanaal en de website over voor GCN.
Nu doet Warner Bros. Discovery dus afstand van GCN, terwijl de uitzendrechten wel bij Discovery blijven. GCN zal daardoor vooral te zien en te volgen zijn via YouTube. De wielerdocumentaires die op GCN+ stonden, mogen nog wel ‘meegenomen’ worden naar hun eigen YouTube-kanaal. Daar blijven oud-wielrenners Daniel Lloyd en Simon Richardson behouden voor het GCN-kanaal.
Volgens Cycling Weekly zijn ongeveer achttien mensen hun baan kwijtgeraakt door de recente ontwikkelingen binnen GCN.
Om te reageren moet je ingelogd zijn.