Geen breuken voor Viviani na motorincident
Foto: Sirotti
maandag 11 april 2016 om 10:03

Geen breuken voor Viviani na motorincident

Het peloton is in Parijs-Roubaix opnieuw opgeschrikt door een incident met een motard. In het Bos van Wallers gleed een motor uit bij een poging om een andere valpartij te ontwijken en klapte daarbij op Elia Viviani. Na onderzoek in het ziekenhuis blijkt de schade bij de Sky-renner mee te vallen.

Elia Viviani stelt het goed”, aldus ploegarts Derick Macleod op de ploegsite. “Hij dacht dat hij de valpartij vermeden had, maar werd dan geraakt door de motorrijder. Onderzoeken hebben geen breuken aan het licht gebracht. Hij heeft wat kneuzingen, maar we zijn blij dat hij geen al te grote blessures heeft. We hopen dat hij er snel weer bij zal zijn.”

Viviani zelf houdt dubbele gevoelens over aan de valpartij. “Ik heb pech, maar eigenlijk ook heel veel geluk gehad”, schreef hij op Twitter.

RIDE Magazine
14 Reacties
11-04-2016 10:36
Gelukkig maar, hopelijk worden in de toekomst dit soort motormuizen geweerd uit de koers, en moeten ze een bepaalt certificaat halen voor het volgen van koersen.. Niet elke motorrijder heeft het meteen in zich om een koers te begeleiden
11-04-2016 11:47
Inderdaad, de motor moet op dit punt een behoorlijke afstand houden of er al voor zitten: op de kasseien kan je toch nooit inhalen: Inschattingsfout van de motard.
11-04-2016 11:55
En niet elke wielrenner weet hoe verdomde lastig het is om over kasseien en het peleton te filmen en nog eens verantwoord een noodstop te maken. Tis schattig hoor zo een certificaat voorstel, maar het gaat dit niet voorkomen.

wil je meer afstand? dan wil je of dus iets van telelenzen (shaky beeld) of kleine figuurtjes op je scherm. Veiligheid voorop, maar die motorrrijder zo afbranden, nee, daar ben ik het hier niet mee eens.
11-04-2016 12:43
Het motorbashen lijkt niet meer te stoppen....als alle huilende wolven gelijk krijgen dan gaan we binnenkort het koersverslag een dag later in de krant moeten lezen✌
11-04-2016 12:49
De renners moeten zich goed beseffen dat ze überhaupt betaald kunnen hard fietsen omdat dit hele circus er omheen zit, eens met Polleke en Sepiroth
11-04-2016 14:56
Desondanks dient deze motard hier afstand te houden, en helemaal als het een motard zonder camera is. (zijn we Mijngheer al vergeten?) Die zware motoren zijn een potentieel moordwapen als die bovenop je vallen.
Op asphalt en brede wegen was er hier niets aan de hand geweest maar in deze smalle corridor zat de motard er echt veel te dicht op.
(maar ook de organisatie valt hier te verwijten want op volle snelheid arenberg oprijden is al bijna hetzelfde als zelfmoord plegen zo glad als het is - de koers directeur moet hier alle volgwagens en motoren tot extra afstand dwingen.)
Lichtere (cross motoren) zijn misschien ook een oplossing - ze hoeven toch geen 120 te kunnen rijden hier.
11-04-2016 15:23
@ Knightbiker: Wat heeft Mijngheer hier mee te maken? Crossmotoren? Ga jij dan op het achterwiel zitten als cameraman? Potentieel moordwapen?

Voel jij je wel lekker?
12-04-2016 00:30
"Hey asshole, why do you stay so close?" Devolder heeft gelijk. Welke idioot gaat er nu vlak achter de groep rijden in het bos van Wallers. Er is best ruimte voor motoren, alleen rijden er teveel debielen mee zonder enig koersinzicht.
12-04-2016 09:20
En toch kan ik als zowel wielrenner als motorrijder wel lachen om de naiviteit van sommigen hier. Niet alles kan met een motor, noodstoppen vragen afstand, en die remweg wordt niet veel korter met 40kg minder (kleinere motor). Dus wat die vergelijking van 160kg of 200kg motoren betreft... het maakt weinig uit (qua pijn), behalve dat op die lichte 250cctjes van 160kg er niet nog een bijrijder bij kan :) Oh en daarnaast: Crossmotoren hebben gemiddeld een langer remweg :D en daar kan je alleen solo goed mee ontwijken/off the road. Dus dan kom je op het volgende als je van dit soort dingen af wil:

GPS trackers op de fietsen van renners zelf, on-board camera met directe verbinding met een auto (als zendstation) binnen 300m, drones naast/achter het peleton (niet erboven of ervoor) met film en foto cameras. En een jury die dan vervolgens afstand houd. Zolang je directe tijdsindicaties, beeld en fotos wil blijf je dit risico houden. bos van Wallers is natuurlijk een mooie strook, met kans op actie, dus dan wil je juist minder afstand houden, niet dan?

@jose maria: Debielen zonder koersinzicht? dit heeft 0 met koersinzicht te maken. Opdracht van de jury eerder en reactietijd. Want of er twee autos voor je op elkaar knallen of een berg wielrenners een noodstop maakt, je moet reageren en remmen. Op een lastige ondergrond dus.
12-04-2016 10:44
@ tomvd
Wat Mijngheer hier mee te maken heeft? - vergelijkbare situatie: een motard die de controle verliest omdat hij er te dicht opzit en dus niet meer de ruimte heeft om te anticiperen.
(voor bumperkleven in het verkeer kan je ook een boete krijgen, en dat is niet voor niets.)

verder klopt het dat ik weinig weet van motoren ansich, lichtere motoren was een proefballonetje, maar er zit wellicht iets in...

@sepiroth: je 2e aline snijd hout wat mij betreft, technologie kan een hoop helpen, idem gezond verstand (net als in het verkeer - voldoende afstand houden)
12-04-2016 11:50
Geen probleem met je proefballonetje hoor KnightBiker, alleen deze keer zei het ballonetje snel plop ;-)
12-04-2016 13:18
@ KnightBiker: Daan Mijngheer is overleden nadat hij een hartaanval kreeg in koers en vervolgens te maken kreeg met orgaanfalen. Heeft niets met een motor te maken. Ik vermoed dat jij eerder doelde op het overlijden van Demoitié. Daar was wel een motor betrokken, maar wat ik begrepen heb was dat echt een tragisch ongeluk dat moeilijk te vermijden was.
12-04-2016 13:24
@tomvd
oeps - ja die bedoel ik...
dat laatste las ik ook, blijft staan dat als de motor op meer afstand had gezeten dat niet gebeurt was. maar hoeveel afstand is redelijk?
12-04-2016 13:31
@Tomvd
Als je voldoende afstand houdt EN oplettend/anticiperend rijdt, is veel te voorkomen. Het geval Viviani: men stond 'en groupe' al een hele poos stil. Secondenlang. Ervan uitgaande dat de motor met een gangetje van zo'n 50 km/u reed, legde hij 14 meter per seconde af. De afstand lijkt dus OK, want dan zat hij er toch zo'n 45 meter achter. Maar vanzelfsprekend heb je die meters ook nodig als remweg, zeker op een glibberige hobbelweg. Als je dan niet meteen bij de pinken bent, kan het misgaan.

Ergo: hij zat te slapen op zijn motorfiets/was afgeleid door iets

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

RIDE Magazine