Geen breuken voor Viviani na motorincident
Het peloton is in Parijs-Roubaix opnieuw opgeschrikt door een incident met een motard. In het Bos van Wallers gleed een motor uit bij een poging om een andere valpartij te ontwijken en klapte daarbij op Elia Viviani. Na onderzoek in het ziekenhuis blijkt de schade bij de Sky-renner mee te vallen.
Viviani zelf houdt dubbele gevoelens over aan de valpartij. “Ik heb pech, maar eigenlijk ook heel veel geluk gehad”, schreef hij op Twitter.
Today I was unlucky but at the same time the most lucky of the world!A big Chest trauma and two cut (chest and hip) pic.twitter.com/7UVCA646mq
— ELIA VIVIANI (@eliaviviani) 10 april 2016
I’ve just filmed this shocking incident of the motorbike rider careering in Viviani at #ParisRoubaix @TeamSky pic.twitter.com/pGPFmRfFvf
— Guy W (@r8uge) 10 april 2016
wil je meer afstand? dan wil je of dus iets van telelenzen (shaky beeld) of kleine figuurtjes op je scherm. Veiligheid voorop, maar die motorrrijder zo afbranden, nee, daar ben ik het hier niet mee eens.
Op asphalt en brede wegen was er hier niets aan de hand geweest maar in deze smalle corridor zat de motard er echt veel te dicht op.
(maar ook de organisatie valt hier te verwijten want op volle snelheid arenberg oprijden is al bijna hetzelfde als zelfmoord plegen zo glad als het is - de koers directeur moet hier alle volgwagens en motoren tot extra afstand dwingen.)
Lichtere (cross motoren) zijn misschien ook een oplossing - ze hoeven toch geen 120 te kunnen rijden hier.
Voel jij je wel lekker?
GPS trackers op de fietsen van renners zelf, on-board camera met directe verbinding met een auto (als zendstation) binnen 300m, drones naast/achter het peleton (niet erboven of ervoor) met film en foto cameras. En een jury die dan vervolgens afstand houd. Zolang je directe tijdsindicaties, beeld en fotos wil blijf je dit risico houden. bos van Wallers is natuurlijk een mooie strook, met kans op actie, dus dan wil je juist minder afstand houden, niet dan?
@jose maria: Debielen zonder koersinzicht? dit heeft 0 met koersinzicht te maken. Opdracht van de jury eerder en reactietijd. Want of er twee autos voor je op elkaar knallen of een berg wielrenners een noodstop maakt, je moet reageren en remmen. Op een lastige ondergrond dus.
Wat Mijngheer hier mee te maken heeft? - vergelijkbare situatie: een motard die de controle verliest omdat hij er te dicht opzit en dus niet meer de ruimte heeft om te anticiperen.
(voor bumperkleven in het verkeer kan je ook een boete krijgen, en dat is niet voor niets.)
verder klopt het dat ik weinig weet van motoren ansich, lichtere motoren was een proefballonetje, maar er zit wellicht iets in...
@sepiroth: je 2e aline snijd hout wat mij betreft, technologie kan een hoop helpen, idem gezond verstand (net als in het verkeer - voldoende afstand houden)
oeps - ja die bedoel ik...
dat laatste las ik ook, blijft staan dat als de motor op meer afstand had gezeten dat niet gebeurt was. maar hoeveel afstand is redelijk?
Als je voldoende afstand houdt EN oplettend/anticiperend rijdt, is veel te voorkomen. Het geval Viviani: men stond 'en groupe' al een hele poos stil. Secondenlang. Ervan uitgaande dat de motor met een gangetje van zo'n 50 km/u reed, legde hij 14 meter per seconde af. De afstand lijkt dus OK, want dan zat hij er toch zo'n 45 meter achter. Maar vanzelfsprekend heb je die meters ook nodig als remweg, zeker op een glibberige hobbelweg. Als je dan niet meteen bij de pinken bent, kan het misgaan.
Ergo: hij zat te slapen op zijn motorfiets/was afgeleid door iets