Geen maat op Van der Poel in eerste Vestingscross
Foto: Marcel Koch
zondag 12 februari 2017 om 15:59

Geen maat op Van der Poel in eerste Vestingscross

Mathieu van der Poel heeft de eerste editie van de Vestingscross naar zijn hand gezet. De 22-jarige Nederlander toonde zich met voorsprong de sterkste. Lars van der Haar was een knappe tweede op een halve minuut, wereldkampioen Wout van Aert kwam er als derde niet aan te pas.

Een must have voor alle wielerfans! Met de Black Friday deal van RIDE Magazine haal je het ideale cadeautje voor de feestdagen in huis. Voor slechts € 13,95 ontvang je de najaars- en de winter-editie in jouw brievenbus. Dat betekent meer dan 300 pagina’s aan schitterende wielerverhalen. Wacht niet te lang, want OP=OP. Bestel nu jouw magazines en verzeker je van uren leesplezier.

Mathieu van der Poel kon zich wederom niet inhouden om al in het begin het tempo enorm hoog te leggen. Uiteraard was Van Aert er als de kippen bij om mee te gaan en ook Telenet-Fidea-renners Tom Meeusen en Lars van der Haar bleven nog in het wiel. Ex-prof Vincent Baestaens was de knappe vijfde in de kopgroep.

In ronde twee dreef Tom Meeusen het tempo nog wat meer op. Opvallend slachtoffer was Wout van Aert, die net als Baestaens een gaatje moest laten. Dat liet Van der Poel zich uiteraard geen twee keer zeggen. Hij nam van Meeusen over en zette hem in een paar bochten tijd op een afstand. Ook Van der Haar was niet meteen in staat om het wiel van de Nederlands kampioen vast te houden.

Van der Haar zou wel de hele wedstrijd lang de eerste achtervolger blijven. Zijn vijftien seconden achterstand werden halfweg een halve minuut. Dat zou ook aan de aankomst in Hulst het verschil zijn.

Vestingscross Hulst 2016
1. flag-nl Mathieu van der Poel (Beobank-Corendon)
2. flag-nl Lars van der Haar (Telenet-Fidea)
3. flag-be Wout van Aert (Crelan-Charles)
4. flag-be Tom Meeusen (Telenet-Fidea)
5. flag-be Michael Vanthourenhout (Marlux-Napoleon Games)
6. flag-nl Corné van Kessel (Telenet-Fidea)
7. flag-de Philipp Walsleben (Beobank-Corendon)
8. flag-be Gianni Vermeersch (Steylaerts-Verona)
9. flag-be Kevin Pauwels (Marlux-Napoleon Games)
10. flag-nl David van der Poel (Beobank-Corendon)

RIDE Magazine
90 Reacties
12-02-2017 22:12
Wat is je punt oscarito? Hier worden Belgische supporters wel eens marginaal genoemd of wordt er op neergekeken als een bende zuipers (wat voor een klein gedeelte ook klopt). Maar blijkt dus dat de nl'ers geen haar beter zijn.
12-02-2017 22:13
Max1
Zonder die balken was hij waarschijnlijk nog wel tweede geworden
En met een betere conditie eerste
12-02-2017 22:32
@poeske
Sanne Cant bewijst in ieder geval dat er op die trui geen vloek rust.
12-02-2017 22:40
Waarom vit iedereen eigenlijk op Max1? Wat hij telkens aanhaalt als zijnde 'excuses' in jullie ogen is de naakte waarheid.
Hij heeft gewoon gelijk.
Neemt niet weg dat VdP de betere technicus is en explosiever is en daardoor meer troeven heeft.
Ik ben overigens hopeloos verzot op VdP. Wat een genot om naar te kijken. Van Aert zit er duidelijk door en het WK was zijn laatste stuiptrekking - met de nodige meeval.
Ik heb hem maar 1 moment oppermachtig gezien en dat was de eerste 1/3de van het seizoen. Toen VdP er bij kwam waren ze met z'n tweeën oppermachtig. Die laatste is dan wel steevast de bovenhand blijven halen.
Maar het wordt wel meer en meer duidelijk wie de echte wereldkampioen is... De onderlinge uitslagen liegen er ook niet om. En die maand verschil... VdP's basis is minder en draait nu nog lekker rond. 1 maand geleden was Wout er ook telkens al aan voor de moeite.
Ik zie hem gewoon niet graag rondrijden...dat poweren en maar buffelen is echt wegwerk...verder niks tegen die gast. Hij is top, correct en doet alles top. Alleen opletten dat hij niet té veel Albert-invloeden krijgt.
12-02-2017 22:58
Het is gewoon op bij Van Aert. Zowel mentaal als fysiek. Wereldtitel is binnen en daarmee ook het seizoen voorbij. Voor echte duels met Van der Poel is het wachten tot November.
12-02-2017 23:11
De wereldbeker begint al weer in september en de superprestige begin oktober, dus dat valt dan weer mee.

Boegeroep is voor kneuzen.
12-02-2017 23:33
Was er hier niet sprake van een 'getergde' mvdp?
12-02-2017 23:45
Vanaf het WK hebben we niks meer gehoord over de knieblessure van Van Aert. "Jankert" Albert wilde ons laten geloven dat Van Aert in Hoogerheide niet kon starten, maar daarna reed hij alle kleine en grote crossen . Conclusie: Albert heeft na het gekissebis over het WK-parkoers Adri van der Poel een hak willen zetten door vier dagen vóór de GP Adri van der Poel aan iedereen die het horen wilde, laten weten dat Van Aert niet zou rijden in Hoogerheide. Gevolg: honderden Belgische supporters bleven thuis en daarmee trof hij de organisatie (lees: Van der Poel) rechtstreeks in de portemonnee. Je zult maar voor zo'n coach moeten rijden: achterbaks, komediant, jankert en ook nog eens erg onsportief en een slechte verliezer.
13-02-2017 00:26
@sooike:
Volgens mij ben jij meer van de complottheorieën. Al geloof ik er niets van dat van Aert erg veel knieproblemen had! Maar wat jij ervan maakt is wel het andere uiterste,

Ik denk zelf aan het motortje, maar ja, daar wordt op gecontroleerd zegt men. Verbazingwekkend blijft het dat een wiel vanuit weerstand ineens kan versnellen zonder dat de trappers worden bewogen! Dat blijft mij bezig houden!
13-02-2017 07:02
Raleigh
Mee eens, een wiel dat vanuit weerstand door blijft draaien is onmogelijk. Maar kennelijk mag je dat hier niet zeggen van sommige
13-02-2017 08:18
Dat blijft mij ook bezig houden. En wat jan jansen zegt klopt. het is onmogelijk. Het komt er nog wel eens uit. Let maar op. Het valt me ook gewoon op dat het na al die filmpjes in 1 keer op is met hem. En wel alleen maar excuses zoeken. Lees de interviews maar. Ik ben niet meer gemotiveerd? Wat ben je dan voor wereldkampioen? Een sportman gaat altijd voor de overwinning. Ook al heb je je doelen behaald. Het is gewoon zo. Van Aert zonder motertje is hetzelfde als thomas dekker zonder doping.
13-02-2017 08:33
Ongelofelijk. Raleigh en compagnie, er zijn al genoeg replieken geweest op jullie zielige verdachtmakingen. De trappers bewogen WEL.

Enkele maanden geleden werd de gemiddelde leeftijd van de wielerflitsers bekend gemaakt. Er is me toen veel duidelijk geworden. Velen hebben met het bereiken van een gezegende leeftijd duidelijk een bezoek aan de opticien nodig.
13-02-2017 09:02
Van Aert is gewoon wat minder dan Van der Poel. Bijna het hele seizoen al. Om dan nu over motortjes te gaan zeuren zegt eigenlijk dat je het veldrijden niet zo hebt gevolgd.

Ja, Van Aert en met name z'n omgeving zijn een stel onverbeterlijke zeikerds, maar laat dat complotdenken lekker achterwege.
13-02-2017 09:03
Armstrong gebruikte ook geen doping? Steek je kop maar in het zand. Zulke dingen komen er altijd pas later uit.
13-02-2017 09:17
Wout Van Aert won op 25 mei de proloog van de ronde van België meteen zijn tweede overwinning op de weg van 2016, en op 28 augustus won hij de Schaal Sels. Tussen door nog ruim 20 wedstrijden waar hij aardig mee deed. En dan het volledige veldrit seizoen, met de jetlag van de wereld beker wedstrijden er nog bovenop. Mathieu miste door zijn val in Loenhout, Bredene en Baal. Gaf forfait voor Fiuggi en reed Hoogerheide als een toerist na een ideale voorbereiding in het buitenland op het WK en seizoen einde.
13-02-2017 09:25
Hilarisch dat er zo gefocust wordt op een motortje bij Wout, terwijl Mat hem er al een heel jaar op legt, maar dat zou dan niet verdacht zijn.

Over kop in het zand steken gesproken.
13-02-2017 09:25
@mark vv Armstrong gebruikte wel doping, Van Aert heb ik nog nergens op kunnen betrappen. Die filmpjes zijn lachwekkend en tonen geheel niets dat duidt op gebruik van een motortje.
13-02-2017 10:17
De verhoudingen zijn toch duidelijk en het discussieren niet waard. Van der Poel in vorm is de betere en completere crosser dan Van Aert in vorm. Simpel as that.
Verder heb ik het al eerder aangehaald: Wout moet weg bij Albert. Een coach die handelt op basis van woede, frustratie, het zaaien van tweespalt en trucjes werkt niet bij een onzekere atleet. Je kunt iemand niet blijven oppeppen op basis van wat "die ander" al dan niet doet. Al helemaal niet als het overduidelijk is dat "die ander" je op alle vlakken overklast. Er is niet meer zoiets als een "van aert parcours", omdat VDP daar ook gewoon de overhand heeft. In oktober hoorden we niks over bochtjes etc van Wout, terwijl de USA crossen daar ook aardig mee vol liggen.

Ze moeten terug naar de tekentafel om Wout technisch beter te maken en 'm leren uitgaan van wat ie zelf kán, ipv wat Mathieu níet kan.
13-02-2017 10:17
@Raleigh
Nee, dat gezeur over dat motortje is zeker de realiteit. Laat mij dan maar van de complottheorieën zijn, dat is nog altijd beter dan al dat motorisch geleuter !

@Geraint
Wil je nader ingaan wat je duidelijk is geworden nadat je de gemiddelde leeftijd hier hebt bestudeerd? laat ik er dit van zeggen: ik ben inmiddels gezegd met een mooie leeftijd, heb zelf gefietst, heb ooit meer dan 300 wedstrijden van erg dichtbij gevolgd en ben nu regelmatige bezoeker van op zijn minst 100 koersen per jaar. Dat is het gevolg van die gezegende leeftijd! Waarmee ik wil zeggen dat mensen die wat ouder zijn dan jij misschien ook wat meer ervaring hebben met het volgen van deze prachtige sport !
13-02-2017 10:19
Zijn er echt mensen die denken dat Mathieu achterlijk is, dat hij niet zou merken wanneer Wout een motortje gebruikt????
13-02-2017 10:40
@sooike,

Ik wil daarmee zeggen dat wanneer je op filmpjes niet ziet dat het wiel van Wout terug op gang komt door een pedaalslag, je waarschijnlijk een lazerbehandeling tegen cataract nodig hebt. Meestal komt dat door de leeftijd.
13-02-2017 11:08
Als je weleens cross kijkt dan weet je dat er elke cross bij alle categorieën bij alle renners op motortjes wordt gecontroleerd.
13-02-2017 12:44
@har77
Kan me best vinden in jouw analyse, behalve dan dat je je heel erg blind staart op de (uiteraard indrukwekkende) reeks die Mathieu heeft neergezet na het WK. Wout zit duidelijk op zijn tandvlees en is absoluut niet super.

Wat we nu zien, zijn niet de 'normale' verhoudingen tussen de twee. Er waren genoeg wedstrijden waarin het verschil tussen beide veel en veel kleiner was.
13-02-2017 13:09
Sooike je hebt helemaal gelijk. De realiteit is gewoon hard en voor sommige moeilijk te bevatten. Sommige vinden de filmpjes lachwekkend ik vind ze eerder zorgwekkend. Voor de mensen die denken dat ik er niks van af weet. Ik heb zelf 5 jaar bij de elite/ belofte gefiets op de weg. Ik weet ondertussen wel wat er allemaal kan in de wielrennij.
13-02-2017 13:23
Delgado: dat is van jouw kant wishfull thinking. De verandering in de verhouding zit 'm in het feit dat de component 'vermogen' bij Mathieu nu op gelijk niveau is en Wout op geen enkel vlak de overhand meer heeft. Daar is niks mis mee, maar het lijkt me wel duidelijk wie overall de beste crosser is.
Ik geef wel toe dat Van Aert, hoe men in zn kamp ook het tegendeel beweert, door dat besef nu mentaal geknakt is. Lichaamstaal liegt niet. Hij snapt donders goed dat hij die trui heeft door een trucje van Albert, en ik heb zo'n vermoeden dat ie deze liever echt 'gewonnen' had, zoals winnen bedoeld is.
Sterker nog: een verlies in een rechtstreeks duel op dat WK had nu ws een betere Van Aert opgeleverd tov de versie die nu rondrijdt. Vandaar ook mijn persoonlijke mening dat ie weg zou moeten gaan bij Albert: men is niet in staat positief te coachen vanuit perspectief van de eigen renner. Dat is hetgene dat nu bij Wout doorweegt.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.