Geen Ster ZLM Toer in 2018 door afgehaakte etappeplaatsen
De Ster ZLM Toer gaat dit jaar niet door. Dat heeft de organisatie van de Nederlandse meerdaagse wedstrijd vanmorgen bevestigd aan WielerFlits. De rittenkoers stond voor dit jaar op de wielerkalender van 13 tot en met 17 juni. De organisatie legt de focus nu op 2019. “Dan willen we sterker dan ooit terugkomen!”
De organisatie wilde niet langer wachten op andere mogelijkheden en besloot de knoop door te hakken. “Ook omdat we ploegen in de gelegenheid willen stellen om een alternatief te zoeken voor onze wedstrijd.” Dit is echter geen definitief einde van de koers, benadrukt de organisatie. “Dit geeft ons nu ook de ruimte om onze focus op 2019 te leggen. Dan willen we sterker dan ooit terugkomen!”
Belangrijke voorbereidingskoers
De Ster ZLM Toer is in zijn nog korte geschiedenis onder verschillende namen verreden. De wedstrijd ontstond uit de Omloop van Schijndel-Bosweg en vond in 1987 onder de naam Driedaagse van Schijndel voor het eerst als meerdaagse koers plaats. In 1990 ging de wedstrijd verder als een vierdaagse. John den Braber werd de eerste winnaar van de tot Teleflex Toer omgedoopte koers. Na drie jaar als Ster der Beloften kreeg het in 2001 na de intrede van Van Heeswijk Elektrotechniek de naam Ster ElektroTour. In 2011 werd verzekeraar ZLM de nieuwe hoofdsponsor waarna de wedstrijd zijn huidige naam kreeg.
De Ster ZLM Toer vestigde zich de afgelopen jaren als belangrijke voorbereidingskoers op de nationale kampioenschappen en de Tour de France. José Gonçalves is de meest recente winnaar van de rittenkoers. De Portugees won vorig jaar de Ardennenrit naar La Gileppe en veroverde daarmee de leiderstrui. De koppositie gaf hij een dag later tijdens de slotrit niet meer af.
Ben overigens benieuwd waar de sprinters zich nu gaan voorbereiden gezien Dauphiné en in iets mindere mate Zwitserland amper kansen voor hen bieden. Kittel, Cavendish, Gaviria en Groenewegen allemaal naar Route du Sud of Ronde van Slovenië?
Misschien moet de organisatie eens wat verder kijken dan hun neus lang is. Na de giro was er juist in Arnhem en Nijmegen juist animo om voort te borduren op het wielersucces. Als ze nu eens wat verder kijken dan Limburg, Brabant en Zeeland hadden ze misschien wel een koers gehad. Maar je moet niet verwachten dat zulke steden naar jou als organisatie komen.
Juist voor dit soort koersen in Nederland is het ook van groot belang dat er een goede geldschieter aan verbonden is. ZLM Verzekeringen is alleen actief in Zeeland en Brabant en zal dus stoppen als hoofdsponsor als de koers niet in ieder geval een paar dagen in deze regio wordt verreden. Lastige keuze voor de organisatie...
Ik denk dat je eigen reactie ook redelijk onder de categorie kortzichtig valt.
Ten eerste is er geen manier om vast te stellen dat de ZLM tour deze gemeenten niet benaderd hebben. Ze hebben neem ik aan echt wel geprobeerd om andere startplaatsen te regelen maar hier komt gewoon veel bij kijken.
Ten tweede noem je dat deze startplaatsen vaak kleinere gemeenten zijn(dorpen). Vervolgens noem je Arnhem en Nijmegen als mogelijke opties.
Ten derde is de focus van de ZLM tour of de sponsor misschien wel Brabant, Limburg, Zeeland en valt er in hun ogen niets te halen in andere provincies. Daarnaast is in Limburg, Brabant en Zeeland wielrennen vrij populair, dus als ze het daar niet rond krijgen verwacht ik niet dat andere provincies meer opties bieden.
Niet verkeerd bedoeld hoor, maar als je andere mensen hun reacties bekrompen en kortzichtig gaat noemen(waar ik het niet eens mee eens ben) moet je wel je eigen verhaal een beetje goed onderbouwen.
@Moosje zoals al aangegeven de Gelderse steden wilden voortborduren op Giro succes. Dan moet je de handen ineenslaan en Nijmegen ligt toch een stuk dichter bij Brabant dan Verviers volgens mij. Ik denk dat de grote ronde starts hier geen fluit mee te maken hebben, maar het voornamelijk richten op elk jaar dezelfde etappeplaatsen en dat daar de budgetten een keer op zijn. Hoe vaak zijn de afgelopen jaren buchten, goes en boxtel etappeplaats geweest?
Je gebruikt Bedenkelijke termen: "kortzichtig en bekrompen". Maar je eigen reactie kun je ook als zodanig beschouwen. Ieder evenement of koers, of het nu een rondje rond de kerk is of een etappekoers, staat of valt met de bereidwilligheid van sponsors. ZLM is inderdaad een zuidelijke maatschappij, die bereid was een flink bedrag te investeren in een etappewedstrijd, die dankzij sponsorbijdragen uit België ook dat land aandeed en daarmee de aantrekkelijkheid van de wedstrijd aanzienlijk vergrootte. Maar ondanks het aantrekken van de economie hebben veel gemeenten de grootste moeite om de financiële touwtjes aan elkaar te knopen. Dis behalve de voorzichtige houding van het bedrijfsleven komt daar nog eens de angst van gemeenten bij om een kostbaar evenement binnen de grenzen te halen. Ik ben zelf meerdere keren bij start en finish van etappes van deze wedstrijd geweest en vooral de start is vaqak een snelle en vrij troosteloze bedoeling. De meeste supporters zijn immers gewoon aan het werk. Alleen de tijdrit levert wat omzet voor de winkeliers op, de rest is niet zo interessant, ook niet voor de naamsbekendheid van gemeenten. Dus het is allemaal niet zo simpel als je denkt. Popfestivals sneuvelen, markten gaan niet door, allemaal omdat het bedrijfsleven druk bezig is op te krabbelen uit het dal. Volgend jaar beter !
Benieuwd waar de sprinters nu als voorbereiding op de tour gaan rijden, zijn toch vooral klimkoersen voor de tour.
voorbeeld. driedaagse van de deltawerken:
etappe 1: ploegentijdrit op de afsluitdijk
etappe 2: Rondje ijsselmeer. alle toeristische trekpleisters aandoen, zeg bv van Makkum naar Volendam/Hoorn/Monnickendam over die dijk bij het Markermeer.
etappe 3: vanaf ... naar Zeeland waarbij de Brouwersdam, Oosterscheldekering, en mogelijk de Zeelandbrug aangedaan worden.
Speelt leuk in op nationalistische tendens van laatste jaren, mooie helicopter beelden. Daarnaast kans op waaiers, zo niet, heeft Nederland inmiddels weer genoeg goede sprinters die ook kans maken.
Ik heb die piste rond het Ijsselmeer al wel eens uitgewerkt en daar kan je aan een lekkere 225 met finish en start te Makkum uitkomen waarbij je 95% vd koers naast het open water en dus in de volle wind rijdt. Zeeland is esthetisch nog veel mooier en ook daar kom je met passen en meten een een gelijkaardig parcours. Wel is het ontzettend belangrijk om de finale van ZW naar NO te leggen de meest voorkomende windrichting in acht genomen mbt het selectieve aspect.
Onderbrengen als 'Weekend van de wind' met eerst 'Rondom de Mosselen' (dat Tacx ding ombouwen) en de dag erop Makkum-Makkum. Heeeeeer-lijk (een windrijder)
Volgens mij valt er ook los te sponsoren op de beide koersen dan.
Overigens blijkt uit de reactie van afvaller Oss dat een mogelijke grote ronde ook helemaal niet meespeelt in de afwegingen. 50.000 voor een aankomst is een pittig bedrag, dat wel, maar als je ziet dat Olympia's Tour al 30.000 kost dan wist ik het als gemeente wel. Dan legde ik toch die 20 k extra neer om de wereldtop in de sprint in je gemeente te krijgen.