Geen Tirreno voor Robert Gesink
donderdag 5 maart 2015 om 10:32

Geen Tirreno voor Robert Gesink

Robert Gesink zal definitief niet starten in de Tirreno-Adriatico. Gesink verliet eerder dit seizoen de Ronde van Algarve vanwege prive-omstandigheden. Vanwege diezelfde reden kiest hij er nu voor om de Tirreno links te laten liggen: “Afgelopen tijd stond volledig in het teken van mijn familie. Mijn zoontje Bram heeft vandaag het ziekenhuis verlaten, dus nu hoef ik mij minder zorgen te maken en ga ik mij weer volledig focussen op het fietsen.” Voor LottoNL-Jumbo betekent dit dat ze de Italiaanse rittenkoers zullen ingaan zonder klassementsambities.

Gesink richt zich nu op de Ronde van het Baskenland. LottoNL-Jumbo gaat door het afhaken van Gesink zonder uitgesproken kopman van start in de Tirreno. “Sep Vanmarcke moet fit blijven en zich zo goed mogelijk voorbereiden op de klassiekers. Voor Laurens ten Dam en Kevin De Weert is het belangrijk dat zij de laatste dag beter zijn dan de eerste. Rick Flens, Tom Leezer en Robert Wagner kunnen Tom helpen in de sprint. Voor Paul Martens zijn er een paar aankomsten waar hij zijn eigen plan kan trekken”, aldus ploegleider Erik Dekker.

Selectie LottoNL-Jumbo voor Tirreno-Adriatico
flag-nl Laurens ten Dam
flag-be Kevin De Weert
flag-nl Rick Flens
flag-nl Tom Leezer
flag-de Paul Martens
flag-be Tom Van Asbroeck
flag-be Sep Vanmarcke
flag-de Robert Wagner

RIDE Magazine
87 Reacties
05-03-2015 12:23
Vervelend voor zijn voorbereidingen, maar volkomen loginsch.
Als het met mijn zoon slecht gaat, zou ik ook thuis blijven om paraat te staan voor vrouw en kind. Tevens kun je thuis ook tacxen of lokale rondjes rijden. Is niet de beste voorbereiding en geen wedstrijdritme, maar wel training.

Misschien krijgt hij er in de vuelta wel veel voor terug. Vorig jaar ging het ook best goed in de vuelta.
05-03-2015 12:23
Misschien heeft ook dit nadeel wel een voordeel, was het niet zo de afgelopen jaren dat de Tourwinnaars minder koersdagen in de benen hadden dan de andere toppers??

Natuurlijk suggereer ik nu niet dat Gesink wel even de Tour zal gaan winnen.

Maar misschien komt hij op deze manier wel frisser aan de start dan menig ander top tien kandidaat en dat zou in zijn voordeel kunnen gaan werken
05-03-2015 12:24
Elke keer als er een bericht over Gesink is lees ik een beetje dezelfde reacties: Het houdt ook nooit op voor Gesink / Een normaal mens had al lang opgegeven / Hij heeft echt uitzonderlijk veel pech enz, enz.
Begrijp me niet verkeerd, ook ik heb respect voor Gesink en zijn doorzettingsvermogen. Maar er wordt gedaan alsof hij uniek is qua doorzettingsvermogen, en daar ben ik het niet mee eens. Ik ben er van overtuigd dat er een behoorlijk aantal renners meer zijn die ook niet veel bespaard blijft, alleen daar horen we weinig over omdat daar ook veel buitenlandse renner tussen zitten. Vergeet niet dat die jongen net zoals alle topsporters een hele bak talent in zijn schoot geworpen heeft gekregen. Zo slecht heeft die man het niet.
05-03-2015 12:30
Fijn dat het weer beter gaat met zijn zoontje. En Gesink is een renner die met weinig koersen en veel trainen een hoog niveau kan halen. Dus er lijkt me nog niks verloren voor dit jaar….
05-03-2015 12:35
@r525
Misschien zijn er wel vergelijkbare gevallen, maar die rijden volgens mij niet op dat niveau rond. Zelfs in het buitenland valt Gesink op als de pechvogel.

Een geval wat m.i. nog het meest in de buurt komt rijdt rond in eigen land, namelijk Wout Poels.
05-03-2015 12:38
Nouja zijn voorjaar is nu natuurlijk wel weg waarschijnlijk, voordeel is dan wel dat hij frisser is verderop in het seizoen dan andere renners. Het zal mij in ieder geval verbazen mocht hij wel tot goede klasseringen komen in de maand april en dan doe ik m'n petje af voor Gesink.
05-03-2015 12:41
@Guushovd
Hij heeft ook gewoon getraind terwijl zijn zoontje in het ziekenhuis lag, zowel op de rollen als op de weg. Dus je opmerking slaat nergens op.
Een wedstrijd rijden een paar duizend km verderop is natuurlijk een ander verhaal en een training is niet te vergelijken met een wedstrijd. Dat hij wedstrijdritme mist is ook niet meer dan logisch gezien zijn afstappen in Algarve.
05-03-2015 12:42
@tendam
Die is qua blessures inderdaad vergelijkbaar.
Maar zeker qua privé omstandigheden ben ik ervan overtuigd dat er bij meerdere renners dezelfde problemen zullen zijn. Maar wellicht gaan die daar anders mee om en besteedt de media er daardoor ook weinig of geen aandacht aan. Overigens zou ik niet direct voorbeelden kunnen noemen, maar mijn gevoel zegt dat hij echt niet de enige is. Als ik kijk naar zijn privé omstandigheden (plotseling overlijden van zijn vader en problemen bij de geboorte/zwangerschap voor vrouw en kind) vind ik het bijzonder vervelend voor hem maar niet bijzonder speciaal. Elk mens maakt wat mee in zijn leven.
05-03-2015 13:19
Kinderen zijn funest voor je carriere. Voigt is de uitzondering op die regel.
05-03-2015 13:26
@Zjoske
Ik had kunnen weten dat ik opmerkingen als 'slaat nergens op', vreemde redenatie enzo zou uitlokken door ook maar een beetje kritisch te zijn.

Ik denk dat het allemaal wel meevalt met de mate waarin ik onzin uitkraam. Het gaat er meer om dat ik hier geen kritiek op mag hebben, terwijl ik dat niet eens echt heb, ik heb er hoogstens vraagtekens bij.

Laten we het erop houden dat iedereen die er duidelijk voor is dat Gesink niet rijdt in de Tirreno gelijk heeft en dat iedereen die daar vraagtekens bij zet een associale onmenselijke opvattingen op na houdt.

Ik heb er begrip voor dat Gesink afstapte in de Algarve en ik heb er begrip voor dat zijn vorm door deze zeer vervelende situatie slechter is. En toch vraag ik me af of hij niet beter wel had kunnen starten in de Tirreno. Dat anderen het daarmee oneens zijn respecteer ik, de manier waarop ze het met mij oneens zijn iets minder.
05-03-2015 13:40
Ik denk dat Robert niet aan kinderen had moeten beginnen. Hij kan zijn eigen broek nog niets eens ophouden, dan moet je nog helemaal niet aan die gekkigheid beginnen.
05-03-2015 13:48
Guushov en r525, jullie zeggen geen gekke dingen. Op menselijk vlak begeef je je op glad ijs. Maar op sportief vlak ben je nog lief.
05-03-2015 13:49
Onlangs moest mijn eigen, iets oudere zoon, met spoed naar het ziekenhuis. Hij belde mij op het werk en ik vroeg of hij wilde dat ik naar het ZH kwam. Antwoord was ja. Uiteraard heb ik alles uit mijn handen laten vallen en ben direct naar Z-H gegaan. Is dat bijzonder? Nee. Ik kan me voorstellen dat mw gesink hetzelfde heeft aangegeven.
Alleen mensen zonder kinderen reageren zoals sommige wielerflitsers.

Dat hij nu door trainingsachterstand geen TA rijdt is logisch. Dat haalt hij nog wel in. Alle vertrouwen in mooie prestaties dit jaar van Gesink.
05-03-2015 13:53
@Katerkop
Dat hij de koers verlaten heeft snap ik wel, en dat is zijn goed recht. Maar waarom heeft hij niet gewoon door kunnen trainen? Dat lijkt me toch wel iets wat je aan je werkgever verplicht bent. Dat betekent niet dat je er niet voor je zoon bent, alleen moet het er omheen gepland worden.
05-03-2015 13:54
Ik distantieer me van de laatste opmerking van Wasabi, maar ben het toch wel voor een flink deel eens met de mensen die wat vraagtekens zetten achter Robert Gesink. In het bedrijfsleven en ook in de topsport wordt van "leiders" meer geëist en ook verwacht dan van (generaliserend) "voetvolk". Gesink beschouwt zichzelf als een topsporter. Zo wordt hij ook betaald en daarom mag een werkgever van hem meer inzet, motivatie, betrokkenheid en prestaties verwachten dan van zijn "knechten". Ik was zelf ooit teamleider, had een best wel turbulent privéleven met veel ups en downs, en heb geregeld de keuze moeten maken tussen privé of mijn werk op de eerste plaats toelaten. Niet omdat ik niet van mijn kinderen zou houden, maar wel omdat ik vond dat bij een bepaalde functie ook verantwoordelijkheden horen, waardoor het privéleven soms in het gedrang kan komen. Noem het verantwoordelijkheidsgevoel, plichtsbesef of overdreven dienstijver; geef het beestje maar een naam. Feit is wel dat soms mijn privéleven op de tweede plaats kwam.
Ik verwijt Gesink niets; wel constateer ik dat hij als topsport zijn privéleven wel erg van invloed laat zijn op zijn loopbaan. Ik denk dat hij, inmiddels helaas door ervaring wijs geworden, een keuze moet maken: of rijden op het tweede plan en meer thuis zijn, of de consequenties van het bedrijven van topsport en het hebben van een leidende functie meer moet laten prevaleren boven zijn gezin. Een moeilijke keuze, maar in het geval van Gesink lijkt me die keuze onvermijdelijk.
05-03-2015 13:55
Ja @Reusjen. Dat kan Robert blijkbaar niet. Vraag me ook af of het niet een beetje een gebrek aan passie voor de sport is. Dat zie je meer bij een jongen als Thomas Dekker, naar mijn mening. Die heeft bijvoorbeeld ook de Tireno ooit gewonnen.
05-03-2015 14:02
@ Sooike:
daar ben ik het dan niet mee eens. je zit slap te lullen over jezelf en ik zal het dan maar voor kennisgeving aannemen dat jij je werk belangrijker vind dan je zieke kind van 2 maanden oud. maar dat wil niet zeggen dat dat ook maar voor Gesink zou moeten gelden.
05-03-2015 14:02
Sommige mensen doen echt alsof Gesink een wedstrijd afzegt om het eerste woordje, tandje of stapje mee te maken van zn kinderen. Als je zwangere vrouw of zoontje van nog geen half jaar oud wordt opgenomen in het ziekenhuis mag een mens toch zeker wel voor zichzelf kiezen ipv de sponsor. Ik kan me niet voorstellen, ondanks het bedroevende empathische vermogen dat sommige mensen hier hebben, dat er iemand hier is die een andere keuze zou maken.

Gesink, sterkte en ik kijk uit naar je volgende topprestatie!
05-03-2015 14:03
@sooike, en als je het goed volgt dan levert gesink meer betrokkenheid, inzet, motivatie en prestaties. Dat laatste lukte alleen in 2014 door omstandigheden niet.
Verder is ook in het bedrijfsleven een manager ook gewoon mens. In het bedrijf waar ik werk (met 5000 medewerkers) in ieder geval wel. Daar gaat soms privé-ellende voor de zaak. Misschien heb jij wel de verkeerde keuzes gemaakt.
05-03-2015 14:06
@Katerkop welk bedrijf werk jij dan want daar wil ik ook wel aan de slag dan. Gewoon thuisblijven wanneer je 'privé-ellende' hebt. Haha.
05-03-2015 14:10
@ wasabi, gezien je reactie zul je wel niet begrijpen dat wanneer de organisatie jou ondersteunt in moeilijke tijden jij zelf vervolgens nog een stapje harder voor de organisatie loopt.
05-03-2015 14:12
Hardlopen voor 'de organisatie'... Ontwijkend antwoord.... Volgens mij ben jij een inbreker Katerkop!
05-03-2015 14:12
@reusjes, er staat ook nergens dat hij niet heeft getraind. Mijn invulling is dat hij minder heeft getraind en daardoor niet klaar is voor TA. Gekozen is voor een ander programma waarschijnlijk omdat TA nu te vroeg komt
05-03-2015 14:13
@wasabi
Wat ik al dacht. Je begrijpt het dus idd niet
05-03-2015 14:16
Kun je het uitleggen? Soms snap ik dingen niet en dan wil ik het toch wel graag weten uiteindelijk alleen zegt mama dan vaak dat ik niet zo veel moet vragen en dan krijg ik een tik op mijn achterhoofd en roep ik 'tuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuut' want dat moet van haar want dat vind zij lachen. Ik heb wel een keer de kindertelefoon chat gebruikt maar die ging ook niet zo goed omdat ze het allemaal niet begrepen zoals het ging. Help me.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.