Lars Boom onzeker voor Tour de France door te lage cortisolwaarde
foto: Sirotti
vrijdag 3 juli 2015 om 22:21

Lars Boom onzeker voor Tour de France door te lage cortisolwaarde

Lars Boom moet waarschijnlijk de Tour de France aan zich voorbij laten gaan. Bij de gezondheidskeuring voorafgaande aan de wedstrijd is een te lage cortisolwaarde gemeten bij de Nederlander van Astana. Dit nieuws kwam naar buiten via de Franse sportkrant l’Equipe.

De MPCC, de vereniging voor een geloofwaardig wielrennen, heeft Astana gevraagd de 29-jarige Nederlander uit de wedstrijd te houden. De organisatie, waarvan Astana lid is, doet dit om de gezondheid van wielrenners te waarborgen, niet vanwege dopingverdenkingen, schrijven ze in hun persbericht. In de regels van de MPCC staat dat een renner met te lage cortisolwaarden acht dagen aan de kant moet blijven, omdat dit kan duiden op een verminderde gezondheid. Van de UCI zou Boom mogen starten.

Ploegmanager Alexandre Vinokourov zou geweigerd hebben om Boom uit de Tour te halen. “Of de UCI staat ons toe een vervanger op te roepen of Boom gaat gewoon van start”, zou hij volgens de Franse krant hebben gezegd.

Bennett voor de Giro
Eerder dit jaar mocht George Bennett (LottoNL-Jumbo) vanwege dezelfde reden niet starten in de Giro d’Italia. Dit voorval was voor de Nederlandse ploeg reden om uit de MPCC te stappen.

RIDE Magazine
138 Reacties
03-07-2015 23:12
Voor het MPCC hoef je inderdaad niet bang te zijn. Echter, het MPCC heeft een aantal regels in samenspraak met oa. de ASO (voorrang op wildcards voor MPCC-leden enzo). En da's wel een spierballenorganisatie... En die hebben op dit moment een kleine fittie met de UCI (zoals haast gebruikelijk). Dus als ze willen laten zien dat de ASO bepaalt hoe en wat er gebeurd, dan is dit een uitgesproken gelegenheid...
03-07-2015 23:14
Ik heb net nog even gekeken in de bidon die ik Astana heb weten te ontfutselen... de inhoud bevat zeer hoge concentraties diwaterstofmonooxyde. Bij enorme inname van deze stof is het gevolg een veelvuldig bezoek aan het toilet, hoewel zich ook soortgelijke symptomen zich acuut voor kunnen doen waarbij strafbaar gedrag wordt vertoond. Zou het hierdoor komen?
03-07-2015 23:15
@west
Op de achtergrond zou de ASO een betrokken partij kunnen zijn, maar niet meer dan dat. WT-ploegen hebben startrecht in de Tour. En Astana heeft een WT-licentie.

Ondertussen gaat de MPCC in de aanval door hardop te stellen dat Lars over 8 dagen de competitie mag hervatten, om gezondheidsredenen.
03-07-2015 23:21
Tja. Als de UCI het had toegestaan, gaat Lotto Jumbo klagen en willen ze schadevergoeding vanwege Bennett in de Giro. Logisch dus.
03-07-2015 23:21
@xistnc
Klopt, maar als er iemand bij de UCI kan benadrukken dat het "verscherpde toezicht" van Astana stante pede nageleefd moet worden, dan is het de ASO.

EDIT/OFF: Ik hoorde in de Studentenkringen van Utrecht dat Astanarenners langs de hele route op boegeroep konden rekenen. Althans, daar werd afgelopen week een plan voor gemaakt. Ik denk dat dit niet meehelpt...
03-07-2015 23:23
Nog niet zo lang geleden wilde bijna iedereen hier dat astana uit de world tour gewipt werd vanwege hun slechte reputatie. Nu is er wat mis met Boom en plots gelden andere waarden. Dat vind ik hypocriet. Zowel rabo als astana zijn erkende doperts gebleken. Nu publiekslieveling Lars afwijkende waardes toont is dat eerder extra verdacht dan slachtofferschap. Ik weet dat het een groot talent is maar ik ben geen fan van Boom. Haalt veel te weinig uit dat talent. Geef mij maar knokker tot t einde Terpstra. Die geeft nooit op en traint zich uit de naad. Als die ooit vetdacht blijkt, geloof ik de wielersport niet meer.
03-07-2015 23:28
@pollentier voor mensen die voor Lefevre rijden zou ik mijn hand niet in het vuur steken....
03-07-2015 23:31
@ pollentier
Zit je bij ze op de bagagedrager als ze aan het trainen zijn ? En verder wat Alcala zegt. Kijk naar de prestatiecurve van Niki, en vergelijk zijn tijd voordat hij bij EQS kwam met de tijd dat hij bij EQS zit.
03-07-2015 23:31
@Michel pollentier levevre en Etixx clubke zijn zou betrouwbaar als wat.... Enfin. Boom moet lekker thuis blijven. Net als bennet en die Italiaan. Helaas pindakaas.
03-07-2015 23:32
Dus eigenlijk geeft deze test aan dat Boom waarschijnlijk oververmoeid is en rust moet houden om te voorkomen dat hij ziek wordt. Als dat klopt dan zou hij de komende dagen waarschijnlijk niet heel goed presteren. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of dat ook zo zal zijn.

MPCC verlaten kan per direct (volgens mij deed Bardiani dat toch vlak voor de Giro); maar dan is Astana wel zijn geloofwaardigheid kwijt; maar het lijkt mij niet dat ze daar wakker van liggen. Maar voor de langere termijn komt het de ploeg slecht uit. Waarschijnlijk heeft Astana bij de UCI-licentiecommissie aangegeven dat ze lid worden van de MPCC en is dat één van de redenen geweest om die licentie te verstrekken. Als ze uit de MPCC stappen kan de UCI daar nu niks tegen doen. Want er is geen enkele officiële verplichting die Astana aan de MPCC bindt. Maar het kan Astana slecht uitkomen voor een licentie voor volgend jaar. De regels naleven (Boom thuislaten) en dan met dezelfde beweegredenen als Lotto-Jumbo uit de MPCC stappen zou wel kunnen.
03-07-2015 23:37
Ook Cyclingnews geeft aan dat Astana wellicht niet zo maar uit de MPCC kan stappen. Die gaan daar natuurlijk niet over, maar zijn in het algemeen goed geïnformeerd.

Quote van CN:
Astana might not have such luxury (i.e. withdraw from MPCC), after falling under intense scrutiny by the UCI because of two EPO doping cases in 2014. The team narrowly averted losing their WorldTour licence, only keeping themselves in the peloton by agreeing to strict conditions for the remainder of the season.
03-07-2015 23:37
@pollentier: +1:
Daarnaast: Boom is een boefje, Vino is een boef.
Als hij start tegen gezondheidsregels in, heeft hij voor mij afgedaan.
Kritiek op die cortisolwaarden mogelijk? Zal wel, maar sinds dat knelbandje van Erik Dekker koes ik het zekere voor het onzekere: bij twijfel is een wielrenners fout, dat hebben ze over zichzelf afgeroepen.


Trouwens: what's the big deal? Boom lekker thuislaten, met 8 man starten en de Tour gaat gewoon verder.
03-07-2015 23:38
Voor Boom moet hetzelfde gelden als voor andere renners in het verleden. Als je tekent voor de regels van het mpcc moet je er niet vlak voor de tour uitstappen omdat het niet meer goed uitkomt. Voor Boom klote maar Astana hoort hem nu thuis te houden... Als het iemand anders was geweest bv een Spanjaard of een Italiaan had men hier geschreeuwd om moord en brand... Nu is het Boom. Hou het zuiver......
03-07-2015 23:38
@alcala belastingtroubles weet ik rond Lefevre en Boonen en nog wat lieden daar. Museeuw gebruikte ook, dat is bekend. Maar noch Boonen, Martin, Stybar, Kwiatkowsky, Terpsta noch Keisse zijn volgens mij ooit mey doping in verband gebracht. Boonen heeft ooit op feestjes gesnoven maar daar ga je niet harder van fietsen. Ook van Cav staan mij geen dopingdingen bij. Genoemde heren zijn fanatiekelingen en willen winnen maar zoals gezegd ik geloof en hoop dat t talent en arbeid is dat ze doet winnen.
03-07-2015 23:39
@Xistnc
Dan hoop ik dat als Boom start, de UCI heel Astana uit de koers gaat nemen, onder de noemer dat ze zich niet aan de gemaakte afspraken houden.
03-07-2015 23:42
Misschien laten ze hem nu uit medelijden dé Acht van Chaam wel winnen......
03-07-2015 23:42
Lekker stemmingmakende titel... Die rijdt gewoon
03-07-2015 23:43
@Pollentier
Ze starten morgen wel met Trentin...
03-07-2015 23:45
@Meneer v/d Peer
Misschien toch nog even een keer in wat achtergronden verdiepen van een aantal hoofdrolspelers?
03-07-2015 23:46
Ach ja en daarom is tlj geen lid meer van de mpcc

Ik maak me meer zorgen om @studiotour, ik mis de mart vive le velo
03-07-2015 23:48
Ik denk dat Boom in ieder geval niet de proloog zal winnen.
Nog een vraagje: gaat van al dit gedoe zijn cortisolwaarde niet vanzelf weer omhoog?
03-07-2015 23:52
@Lombarda.
Inderdaad. En dat zei Dumoulin al, omdat ie energie verspilde door met zijn kind te spelen. Volgens mij kan Dumoulin niet alleen hard fietsen, maar heeft hij ook voorspellende gaven.
03-07-2015 23:57
Waarom ligt de naam van Boom nu wel op straat en de naam van de renner van Bardiani is niet bekend gemaakt ? Daar zit toch ook een luchtje aan... De Franse pers is hun hetze al weer begonnen ?
03-07-2015 23:59
@Nickdt
Wat zei Dumoulin wanneer? Ben je ff kwijt.
03-07-2015 23:59
Ik vind het vooral raar van de mpcc dat ze de uitslag van die test steeds net na de ploegenpresentatie geven. Een dagje verschil zou toch niet moeten uitmaken, en nu maak je het onmogelijk om een vervanger op te roepen. Zo zet je ploegen wel heel erg voor het blok, wat de mpcc ook niet ten goede komt.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.