Geen zorgen om veiligheid Giro-start: “Israël juist zeer geschikt voor zulke evenementen”
In de aanloop naar de Giro d’Italia vraagt menig wielervolger zich af of het wel veilig is om een groot sportevenement als de Giro in een conflictgebied als Israël te organiseren. Namens de NOS neemt correspondent Arlene Gelderblom deze twijfels weg. “Volgens het bedrijf dat de hele logistieke operatie regelt, is alles tot in de puntjes geregeld en beveiligd.”
Zulke strenge beveiliging is niet nieuw voor Israël. “Veiligheidsexperts stellen ook dat Israël juist geschikt is voor dit soort evenementen, omdat het al een zwaarbeveiligd land is met een zeer uitgebreide inlichtingendienst”, weet Gelderblom te melden. “Volgens het bedrijf dat de hele logistieke operatie regelt, is alles tot in de puntjes geregeld en beveiligd.”
Het gekozen parcours is zoveel mogelijk afgestemd op het vermijden van conflictgebieden. “De ronde gaat het hele land door, maar de Palestijnse gebieden worden duidelijk gemeden. Ze komen niet langs de Westelijke Jordaanoever of in de buurt van de Gazastrook. Ook komen de wielrenners niet in de buurt van Oost-Jeruzalem.”
a) nooit goed hebben verdiept in de geschiedenis van het Israelisch-Palestijns conflict (wat veel genuanceerder ligt dan velen doen voorkomen)
b) nooit in Israel zijn geweest en hebben geproefd aan de veiligheid. (kunnen wij een voorbeeld aan nemen)
c) Zich niet hebben verdiept in de kritiek rondom de verplaatsing. Jeruzalem-Catania is dezelfde afstand als Apeldoorn-Rome!
Zo kennen we er inderdaad nog wel een paar.
Geen mens is illegaal!
Vrouwenrechten zijn mensenrechten!
Mijn lichaam, mijn keus!
We zijn allemaal migranten!
Wetenschap is belangrijk!
Weg met kernwapens!
Ik neem aan dat niet de complete karavaan in Israël aanwezig zal zijn, alle ploegleiders auto's etc.
Of zou men die toch allemaal op vliegtuig transport zetten?
Het zal niet...
Maar ik blijf erbij dat de ronde van Italië bij voorkeur in Italië plaats zou moeten vinden, hooguit in een buurland zou mogen starten. Dus geen Giro, Tour of Vuelta in NL. De enige reden waarom ze dat doen is geld, en daarmee wordt het voor Italiaanse steden dus ook steeds duurder om de Giro langs te krijgen.