Gent-Wevelgem herdenkt Demoitié met minuut stilte
Foto: Sirotti
woensdag 8 maart 2017 om 14:52

Gent-Wevelgem herdenkt Demoitié met minuut stilte

Gent-Wevelgem staat dit jaar stil bij de dood van Antoine Demoitié. Dat meldt Het Laatste Nieuws. De renner van Wanty-Groupe Gobert verongelukte vorig jaar tijdens de Belgische eendagsklassieker.

Bij de start wordt een minuut stilte gehouden. Daarnaast wordt rugnummer 192 (het nummer waar Demoitié vorig jaar mee reed) niet uitgereikt en staat er een boog bij kilometer 192.

Plugstreets
Gent-Wevelgem gaat dit jaar enkele kilometers over onverharde wegen. Tussen de twee beklimmingen van de Kemmelberg door, rijdt het 4 kilometer over zogenaamde ‘Plugstreets’. Op deze manier wil men een eerbetoon brengen aan de slachtoffers tijdens de Eerste Wereldoorlog.

RIDE Magazine
25 Reacties
08-03-2017 14:58
Het bewuste rugnummer niet meer uitreiken, vind ik een stil en heel mooi eerbetoon. Top
08-03-2017 15:13
Stilstaan bij dit tragische moment is niet meer dan logisch ...maar daarna het peloton over karrepaden sturen om, in hun woorden, "zenuwachtigheid" te creeren... een schande...
08-03-2017 15:34
@polleke
hoezo? wil je alleen maar rechtdoor over 4 baanswegen? Dan kan je net zo goed de wielersport opheffen.
08-03-2017 15:36
@Polleke
Uiteraard ben ik het met je eerste uitspraak eens. Of de onverharde wegen echt onverantwoord zijn hangt wat mij betreft af van het moment in de koers.
08-03-2017 16:18
Ik vind die onverharde wegen dat ze er nu in gaan steken volkomen onnodig, maar dat is een andere discussie.
08-03-2017 16:19
@ reusjen... GW gaat al over een redelijk gevarieerd parcours, het inlassen van onverharde stroken is een modegrill met maar 1 doel : chaos en sensatie zoeken...
08-03-2017 19:16
Ik woon wel een eindje weg, maar toch heb ik het er voor over om af en toe naar Ploegsteert te gaan wandelen. Nergens kom ik zo tot rust om daar op te boere wat rond te dwalen. Deze plek aan het grote publiek voorstellen vindt ik een heel mooi initiatief, maar ook heel gevaarlijk. Ik weet niet over welke paden ze zullen fietsen, maar de meeste liggen er, zeker op regenachtige dagen, heel slecht bij.
08-03-2017 20:16
@Tokstar: Waarom vindt jij dat onnodig dat er onverharde wegen in het parcours zitten tijdens Gent-Wevelgem? Weet je de reden van die onverharde wegen?
08-03-2017 21:14
Ja, zullen we anders ook meteen een petitie tekenen om skiën, parachute springen en motorsport te verbieden? Bij sport worden risico's opgezocht, en ja, moedwillig.
08-03-2017 21:49
@DeLuiaardVanLimburg: Die onverharde wegen rond Ploegsteert hebben te maken met de 1ste Wereldoorlog en ik vindt dat een hele mooi en goed initiatief van de wedstrijdorganistatie. Het is iets dat nog steeds enorm leeft in de Westhoek en dat moet zo blijven.
08-03-2017 21:53
@Polleke: Je zit er volledig naast. Die onverharde wegen hebben te maken met de 1ste Wereldoorlog.
08-03-2017 21:58
Kun je de eerste wereldoorlog niet gedenken zonder die onverharde wegen? Volgens mij doen ze dat in Gent-Wevelgem namelijk al jaren en zijn die onverharde wegen nieuw. Vraagtekens bij de toegevoegde waarde van die nieuwigheid kunnen daarom best gesteld worden toch?
09-03-2017 07:39
Onverharde wegen zijn in de mode binnen het wielrennen!
09-03-2017 20:33
@vlek: Nee, want ik ga het nog één keer zeggen. WO1 leeft nog altijd serieus in de Westhoek en ik vindt het juist wel een toegevoegde waarde. Die onverharde wegen zijn een herdenking aan de oorlog en dat moet je maar respecteren.
09-03-2017 20:48
@Gio
Kun je uitleggen wáárom die onverharde wegen een herdenking zijn aan de oorlog?
09-03-2017 20:57
Quote:
Nee, want ik ga het nog één keer zeggen. WO1 leeft nog altijd serieus in de Westhoek

Waarom 'Nee'? Wat mij betreft wordt zonder die stroken nu namelijk ook altijd een mooie verbinding gemaakt. Volgens jou kan dat dus niet? Vreemd.

Quote:
Die onverharde wegen zijn een herdenking aan de oorlog en dat moet je maar respecteren.

Twijfelen aan de toegevoegde waarde met betrekking tot het herdenken heeft niets met een gebrek aan respect te maken. Zoals je kunt lezen heeft die herdenking voor mij dus al een mooie plaats tijdens deze koers. Jij vindt blijkbaar die stroken om de aangevoerde reden nodig. Respecteer jij de wijze waarop ze het nu deden dan niet? Tijdens momenten in de koers dat alle aandacht daar naartoe kan gaan en niet iedereen volledig gefocust is op het koersverloop. Want laten we eerlijk zijn; niemand gaat op dat moment oog hebben voor dat gedenkteken bij de derde strook.

Ik vind die stroken dan ook uitstekend als toegevoegde waarde voor het koersverloop en het creëren van chaos tussen de Kemmel passages. Ik denk eerlijk gezegd ook dat dat de voornaamste reden is om ze op te nemen; daar wordt tenslotte in de berichtgeving ook meer over gesproken.
09-03-2017 20:57
@peter
Alloo, Alloo lissen verrie kerfoelie, wo1 is allang verjaard, de huidige nutteloze oorlogen hebben meer prioriteit en coureurs hebben niks met histeorie, meer zeg ik niet.
10-03-2017 09:29
@schipperaar: Ten eerste woon jij niet in de Westhoek en ten tweede is die historie wel belangrijk in de streek want nog alle dagen komen toeristen vooral uit de Angelsaksische landen. Dit is mijn mening hierover en ik blijf er bij.
@xistnc: Omdat er op die onverharde wegen in en rond Ploegsteert zwaar werd gevochten tijdens de eerste wereldoorlog. De renners gaan tijdens de koers niet met de oorlog bezig zijn maar de commentatoren op tv tijdens de koers gaan er wel over spreken en terecht. Nogmaals, ik vindt het een heel mooi initiatief van Gent-Wevelgem.
10-03-2017 11:08
@peter
Wat bedoel je met zwaar gevochten, opoffering van onschuldige burgers die kansloos voor de leeuwen werden gegooid en waar nu commentatoren sier mee maken , hou toch op en toevallig kom ik uit het Westland, zoek maar op.
10-03-2017 11:32
@schipperaar: Dus de grote Oorlog van 14-18 moet niet herdenkt worden volgens jou tijdens Gent-Wevelgem? Duizende soldaten tussen 18 en 21 à 22 jaar gevochten in de grote oorlog gevochten hebben voor hun vaderland is niet belangrijk volgens jou? Wel, nu neem ik al helemaal meer niet serieus want ik trouwens daarvoor ook al niet deed. Ik heb hier niks meer op te zeggen.
10-03-2017 11:45
@peter
Voor herdenkingen zijn andere gelegenheden, zo goedkoop om over de rug van slachtoffers proberen zieltjes te winnen en er ook nog geld proberen uit te slaan, luister eens naar meneer de president van Boudewijn de Grote.
Probeer trouwens een beetje serieus aan je taal te werken want t barst vd fouten.
10-03-2017 12:52
@schipperaar: Dat is helemaal niet goedkoop zieltjes te winnen over de rug van de slachtoffers en proberen geld uit te slaan. À propot, ik neem jou helemaal niet serieus als zogezegde 'wielerkenner' en veeg eerst voor je eigen deur voordat je over iemand anders begint. Einde discussie.
10-03-2017 13:08
Drammen en je mening zonder argumenten doordrijven, dat is geen discussiëren.
10-03-2017 14:44
@peter
Wat vinden de renners er eigenlijk van? Weet jij dat?
10-03-2017 18:49
@Jacco van Stierop: Ze hebben een tijdje geleden een videotje uitgezonden op de site van het nieuwsblad en de renners vonden het een mooi initiatief van de organisatie.
@klootje kriekeljon: Ik dram helemaal niet en drijf niet door zonder argumenten maar dat is mijn mening zoals ik erover denk. Er zijn hier mensen die denken iets van de koers te kennen maar dat helemaal niet zijn. Met zulke mensen kan ik geen discussie opstarten. Ik ga daar geen energie meer in steken.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.