Gesink ambitieus voor de Tour: “Ik ben lichamelijk in orde”
vrijdag 19 juni 2015 om 09:18

Gesink ambitieus voor de Tour: “Ik ben lichamelijk in orde”

Na een periode die op zowel sportief als persoonlijk vlak bepaald niet gemakkelijk was, rijdt Robert Gesink momenteel de Ronde van Zwitserland. Het is nog moeilijk om aan te geven hoe goed de vorm zal zijn voor de Tour de France, maar de ambities zijn er.

De beklimming van de Rettenbachgletsjer was een pittige test voor Gesink, die er twee minuten en 27 seconden verloor op ritwinnaar Thibaut Pinot. “Zo’n klim liegt natuurlijk niet”, zei Gesink tegenover de NOS. “Het is bijna drie kwartier volle bak, van onder tot boven. Aan het begin ging het wat hard en daar had ik wat moeite mee. Later vond ik mijn tempo heel goed.”

Of Gesink nu goed in vorm zal zijn voor de Tour, durft hij niet te zeggen. “Het zegt veel over deze klim, maar verder heel weinig.” Gesink zou graag willen gaan voor een notering in de top tien tijdens de Tour. “Ik ben al eens vierde geworden in de Tour en nu lichamelijk in orde”, zei hij. “Ik voel me fit en als je niet ambitieus aan een grote ronde begint, wordt het moeilijk om überhaupt een resultaat neer te zetten.”

RIDE Magazine
162 Reacties
19-06-2015 10:09
Ik geloof niet in zijn kansen. Misschien dat hij me weet te verrassen. Sinds de terugkeer - na zijn fysieke malheur - denk ik dat hij zich beter kan richten op etappekoersen van een week en eendagskoersen in het najaar.
19-06-2015 10:09
@Vinyakke
Je moet voor TLJ op pagina 2 kijken (in ieder geval op CQ ranking). Tot nu toe 1 zege behaald door Hofland in Engeland.
19-06-2015 10:10
Ik heb in alle geval veel vertrouwen in Gesink. Alleen is de top zo breed dit jaar. Niet 2 maar 4 superfavorieten en daaronder nog wat Fransen, Van Garderen,... De top-10 plaatsjes zullen duur zijn..!!!
19-06-2015 10:12
Simpelweg alles maar op de hoop 'Gesink-bashers' gooien dekt natuurlijk de lading niet. Er zijn een paar échte zeikerds maar het leeuwendeel beoordeelt situatie per situatie. Ik vind Gesink een prima renner, ongelofelijke pechvogel en wat neurotische doch sympathieke persoonlijkheid die ik zeker mooi succes (liefst in 'zijn' vuelta!) gun. Wanneer je echter achteraf geschrapte renners gebruikt om je eigen presteren 'op te leuken' vind ik dat niet best en zeg ik dat ook.
19-06-2015 10:13
@obikliki Doping en motortjes is wat mij betreft een scheve vergelijking. Met doping komt de kracht nog steeds vanuit het lichaam, bij ingebouwde motors niet. Achteraf aanpassen van uitslagen vind ik de wereld op zijn kop. Daarom houd ik persoonlijk altijd de uitslagen aan die ik met mijn eigen ogen tot stand heb zien komen. Andere houden blijkbaar meer van uitslagen die tot stand komen op een kantoor.
19-06-2015 10:13
Kom op mensen, dit is een van onze beste renners! Gewoon zuid-Europees supporten die hap, in plaats van dat cynische Nederladse gezeik de hele tijd.
19-06-2015 10:14
We mogen ook gewoon kritisch zijn. Kijk naar het presteren van Lotto-Jumbo dit jaar... dat is gewoon onder de maat. Kijk wat ze doen in ploegenklassementen. Kijk naar de topklasseringen. Men slaagt er niet in de potentie van de renners te realiseren. En ook bij Gesink is dat al enige jaren het geval. Ik mis de echte ambitie bij hem om weer op het niveau van 2009 te acteren en renners als Valverde e.d. bergop het leven zuur te maken. Als je hebt laten zien dat je dat niveau in de benen hebt, dan ga je toch geen genoegen nemen met meerijden en aanklampen, en zestiende worden in een bergrit in Zwitserland, terwijl je qua naam bij de top 5 zou horen te staan. Alle begrip voor wat hij heeft meegemaakt. Ik ben groot fan van die jongen. Juist daarom zou ik meer ambitie bij hem willen zien!
19-06-2015 10:15
@ Romāns Vainšteins
Sluit ik me volledig bij aan!!

Wat ik wel zie gebeuren dit jaar in de TDF:
Gesink & Kelderman zoals Bau & Lau vorig jaar rond de 10e plaats. En in de bergen een erg attractieve Ten Dam & Kruiswijk. Dan kom je automatisch in de top van de teamranking terecht. Ik zie ze dat wel winnen als ze allen goed zijn. Toch een mooie prijs, niet?
19-06-2015 10:17
Gezien zijn vorm lijkt het mij stug dat hij top tien gaat rijden. Er is te veel concurrentie om in mindere doen de top tien te halen. Ik ben het trouwens wel mee eens dat hij het over een vierde plaats heeft. Valsspelers moeten worden verwijderd uit de uitslag en dam schuift hij op. Niemand heeft er wat aan maar toch. Belangrijk is dat die ex-dopeurs de tour niet winnen anders krijgen we over elk jaar deze discussie! Dus iedereen mag winnen behalve contador of team astana!!
19-06-2015 10:18
@JamesEvans2014, jij begrijpt de werking van doping dan niet helemaal
19-06-2015 10:22
@JamesEvans2014, iedereen snapt toch dat het oneerlijk is. Iedereen begrijpt toch dat ze niet van tevoren op doping of mechanische doping kunnen betrappen. Dan snapt toch ook iedereen dat ze die mensen achteraf uit de uitslag halen. Iedereen in Nederland begrijpt toch dat we niet een oneerlijke sport willen bekijken.
Iedereen begrijpt dat het gebruik van doping wel uit het lichaam komt, maar absoluut verwerpelijk is. Iedereen ziet dat en begrijpt dat.
19-06-2015 10:23
@JamesEvans

Bij motortjes komt de kracht ook nog steeds uit het lichaam hoor... het is geen Tesla ide in het frame is gebouwd die zo maar even 400W te voorschijn tovert en waarbij de renner zelf alleen voor de show zit mee te trappen. Wat mij betreft gaat de vergelijking dus wel degelijk op
19-06-2015 10:23
@slice Vertel me wat ik niet begrijp? De kracht die uit doping voortkomt wordt via het lichaam vertaald naar de benen. Ik snap ook wel dat deze kracht alleen in het lichaam tot stand komt, wegens het gebruik van doping.
19-06-2015 10:28
@iLLan De ironie dat je mij betweterigheid verwijt en vervolgens zo'n betoog afsteekt. Ik denk er niet zo over, maar dat was al duidelijk overgekomen . Edend heeft wel een goed punt, al vind ik mechanische ondersteuning toch wat anders dan lichamelijke.
19-06-2015 10:30
Gesink klinkt ieder geval wel blij en enthousiast, alsof hij weer zijn passie voor het wielrennen heeft teruggevonden. Ik vind het lastig om te zeggen of hij nog een stap gaat zetten richting de Tour maar de ambitie is er in ieder geval.
19-06-2015 10:35
Het effect van EPO. Ik begrijp niet dat je zegt dat mechanische doping niet vergeleken kan worden met doping, terwijl (in dit onderzoek) bij ongetrainde testpersonen met EPO een 54% prestatieverbetering gemeten wordt. Oftewel, die zogenaamde lichamelijke kracht is gewoon kunstmatig opgewekt. Waarom vind je dat acceptabeler?
19-06-2015 10:36
Voor degenen die willen weten hoe het als topsporter voelt om genaaid te worden door je concurrenten en zo olympisch goud mis te lopen, lees het verhaal van Enith Brigita in de Volkskrant van vanochtend.

Natuurlijk heeft Gesink het recht om te zeggen dat hij 4e is geworden in die tour.

Wat betreft de komende Tour, ik hoop dat hij voldoende diepgang en "ausdauer voor 3 weken " heeft na een waardeloze winter en voorjaar qua trainingsarbeid. Misschien beter om voor een etappe te gaan.
19-06-2015 10:39
@geurt harm heb jij enig idee waarom Gesink zo weinig koersdagen heeft gemaakt. De man heeft bijna zijn vrouw en kind(bijna 2x) verloren. De man wil niets liever dan vlammen, maar had even andere dingen aan zijn hoofd. Alsjeblieft als je de historie niet kent echt niet zo makkelijk oordelen. Daarna ook nog ontsteking aan zijn knie en we mogen blij zijn dat hij weer meerijdt in de top 20. Zijn doel hier was volgens mij top10 dus hij ligt nog op schema voor zijn doelstelling. Zoveel mogelijk in rood rijden in de finales en gaan. Je ziet op strava duidelijk dat hij dit nog mist. Rood trainen is ook ontzettend moeilijk buiten koersen om. Ik verwacht eigenlijk dat hij nog flinke stap kan maken naar de Tour. Ben vooral benieuwd naar zijn tijdrit. Nieuwe fiets en daaruit kan je goed opmaken hoe herstelvermogen is na week TdS.
19-06-2015 10:40
@slice omdat het kunstmatige nog wel via de renner zelf naar de pedalen wordt omgezet, in tegenstelling tot mechanische doping. Het liefst zie ik ook geen doping, maar het hoort er helaas bij. Ik erger me niet, omdat ik zo van de sport geniet.
19-06-2015 10:42
Als ik kijk naar de favorieten voor de tour en Gesink dan valt mij 1 ding op en dat is gewicht. Contador,Froome,Quintana,Nibali,Rodriquez,Valverde,Pinot zitten qua gewicht rond de 62/63 kg en sommigen zelfs nog lager. Gesink is een stuk zwaarder en ik denk dat het vandaag de dag een enorm verschil maakt bergop. Gesink heeft een goed duurvermogen en zijn tijdritten zijn ook gewoon degelijk. Ik denk echt dat zulke dingen vandaag de dag het verschil maken tussen top en subtop.
19-06-2015 10:42
Dat laatste ben ik helemaal met je eens! Het eeuwige speculeren is ook gewoon niet leuk meer, niet betrapt is niet betrapt. Maar over de vergelijking tussen doping en mechanische doping blijven we het oneens ;)
19-06-2015 10:43
Wat een geblaat zeg. Neem het nou eens wat positiever allemaal. Tuurlijk hopen we allemaal op een renner die top rijd in de tour. Gesink leek die potentie te hebben en daarom hopen we ieder jaar stiekum allemaal dat ie een stap maakt. De teleurstelling dat dat niet lukt vertalen naar vingerwijzen naar die jongen zelf is een beetje sneu. Geloof nooit dat ie er zelf ook niet het beste uit wil halen. Zijn historie kennende zou het belachelijk zijn als je niet zou proberen het maximale er uit te halen in de tour. Al het geleuter terzijde en wanneer dingen mee zitten en hij een niveau haalt wat er toch ergens in zou moeten zitten heeft ie gewoon een reële kans om top tien te rijden in de tour de france. Da's misschien maximaal en geen winst, maar zeker een beste prestatie.

Daar moet je dan ook gewoon vol voor gaan, ieder jaar weer, en ooit valt wellicht wel alles op zijn plaats. Zie Cadel Evans bijvoorbeeld. Die jongen verdient gewoon support, steun, toejuichingen en enthousiasme. Misschien dat ie daar zelfs nog een procentje mee wint. Dat eindeloze gezeik gaat zeker niet helpen.
19-06-2015 10:44
Vreemd dat hij zelf van mening is dat hij 4de in de tour is geworden. Menchov was een ploegmaat van hem. Ik denk dat deze beste jongen wat voorzichtiger is geworden nadat Menchov verdacht werd van doping op basis van onregelmatigheden in zijn bloedpaspoort. Wellicht komt het daardoor dat deze lieve jongen niet meer zo goed presteert als voorheen?

En dan ook nog met droge ogen durven zeggen dat je eigenlijk vierde bent geworden. Beetje net zoals Armstrong jarenlang alles zo hard ontkende dat hij zelf ging geloven dat hij schoon reed (maar dan in het klein).
19-06-2015 10:45
Dit vind ik niet zo'n verstandige uitspraak van hem. Ik denk dat hij beter kan zeggen dat hij aankijkt hoe het gaat en na de eerste bergetappe oid zo'n uitspraak doet. Nu gaat hij hier telkens mee geconfronteerd worden, als hij ergens tijd verliest al dan niet door een val of in de kasseienrit bijvoorbeeld
19-06-2015 10:45
@fietsie goeie tekst! Sluit ik me volledig bij aan.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.