Gesink ambitieus voor de Tour: “Ik ben lichamelijk in orde”
vrijdag 19 juni 2015 om 09:18

Gesink ambitieus voor de Tour: “Ik ben lichamelijk in orde”

Na een periode die op zowel sportief als persoonlijk vlak bepaald niet gemakkelijk was, rijdt Robert Gesink momenteel de Ronde van Zwitserland. Het is nog moeilijk om aan te geven hoe goed de vorm zal zijn voor de Tour de France, maar de ambities zijn er.

De beklimming van de Rettenbachgletsjer was een pittige test voor Gesink, die er twee minuten en 27 seconden verloor op ritwinnaar Thibaut Pinot. “Zo’n klim liegt natuurlijk niet”, zei Gesink tegenover de NOS. “Het is bijna drie kwartier volle bak, van onder tot boven. Aan het begin ging het wat hard en daar had ik wat moeite mee. Later vond ik mijn tempo heel goed.”

Of Gesink nu goed in vorm zal zijn voor de Tour, durft hij niet te zeggen. “Het zegt veel over deze klim, maar verder heel weinig.” Gesink zou graag willen gaan voor een notering in de top tien tijdens de Tour. “Ik ben al eens vierde geworden in de Tour en nu lichamelijk in orde”, zei hij. “Ik voel me fit en als je niet ambitieus aan een grote ronde begint, wordt het moeilijk om überhaupt een resultaat neer te zetten.”

RIDE Magazine
162 Reacties
19-06-2015 13:52
Wat een prachtleven haha ik vind het al vervelend dat de Nederlandse wielrenners weinig winnen en dan nog feyenoord.
19-06-2015 13:54
@andor
Dank voor het medeleven xD
19-06-2015 13:57
Rasmussen met gelijke middelen... Haha kom op nou Romans! Daar wist toch iedereen al wat er aan de hand was! Ik heb zelden iemand gezien die zo stijf stond van de dope! Ja, de rest gebruikte ook en dat zijn net zo grote boeven.

Jouw hele redenering van "het was legitiem valsspelen want de rest deed het ook" is waar sporten aan kapot gaan.
19-06-2015 14:01
Deze ambitie is prima, maar ik geloof er persoonlijk niet in dat hij het waar kan maken. Gesink maakt op mij bepaald geen sterke indruk dit seizoen.

Ik geloof zelfs dat als Gesink nu echt 100% in vorm is, hij alsnog echt moet vechten om überhaupt top 10 te halen. Gesink is helaas gewoon niet meer de man die 4e/5e/6e werd in de Tour. En een Vuelta is bij lange na geen Tour, in de Tour is het niveau vele malen hoger.
19-06-2015 14:06
Neen, het irreëele streven naar een dopingvrije sport is waar de 'liefhebber' aan kapot gaat. Laten we blij zijn dat het tegenwoordig een significant stuk moeilijker is geworden voor de extreme pakhazen zoals, inderdaad, Pantani, Riccò en Rasmussen om eens een leuk trio te noemen maar hierop in het verleden gaan graven en schiften is gewoon onbegonnen werk.
19-06-2015 14:06
heerlijk toch, zo'n discussie terwijl Gesink mss een minuutje wat tegen een verslaggever heeft gezegd. Ik hoop echt van harte dat Gesink een mooie prestatie weg zet in Frankrijk en wat mij betreft zou een top tien een behoorlijk bevestiging zijn, zeker gezien dit deelnemersveld. Ik heb ook sterk het idee dat bij Gesink zijn prestaties in de weken ervoor geen goede graadmeter zijn. Gesink is taai en zakt niet snel door het ijs, maar laat hem aub eens 3 weken zonder pech doorkomen. Ik denk dat we dan al echt een eind richting top tien gaan. Kom op Robert!
19-06-2015 14:09
@Barcanoord, Gesink ging slechter presteren naarmate hij meer privéproblemen had. En in 2013 won hij nog Quebec, dus dat hij alleen presteerde 'vroeger, in het dopingtijdperk', daar ben ik niet mee eens. Montreal en Quebec blijven zijn beste prestaties wat mij betreft.

En @LyndaLid, ik kan er ook niet bij komen, hoe sommigen naar sport kijken.
19-06-2015 14:20
iLLan,

Dat zijn goede prestaties inderdaad. Alleen dat zijn geen prestaties in grote rondes. Dit had ik misschien iets verder moeten benadrukken.
19-06-2015 14:21
Als iedereen over gelijke middelen beschikt is het geen valsspelen meer. Op dat moment leverden Rasmussen en Menchov topprestaties ook al gebeurde dat met doping. Je kan doping nemen wat je wilt maar er komt ook nog altijd talent en heel veel trainingsarbeid bij kijken. Armstrong won ook de tour mede doordat het een trainingsbeest was tov zijn concurrenten en met name Ullrich. Ethisch gezien heeft LyndaLid wel gelijk. Als iedereen gedrogeerd in de rondte rijdt verliest de sport wel haar geloofwaardigheid en gaat de sport er op den duur aan kapot.
19-06-2015 14:22
@ romans

Soms begrijp je volgens mij zelf niet wat je schrijft. Je zegt gewoon dat de sport eraan kapot gaat dat mensen graag een schone sport zien. Nou, koekoek, daar kan ik met mijn gezonde verstand niet bij hoor.

Bovendien zeg je in de ene post dat Rasmussen met gelijke middelen streed en dat je daarom hem nog steeds als Tourwinnaar ziet (wederom, koekoek), en een post later benoem je hem als "extreme pakhaas".. Ik word er niets wijzer van in ieder geval.

Quote:
Ethisch gezien heeft LyndaLid wel gelijk.
En wat is dat dan toch aan de wielersport dat die boven de ethiek verheven zou zijn?
19-06-2015 14:29
Laat het zien Robert.....bewijs dat je naar mijn mening nog altijd de beste ronderenner bent van Ndl bloed. Ik gun het hem meer dan wie dan ook en ik wens hem ook dat die eeuwige kritiek op hem eens een keer stopt.. 4e in de tdf en 6e Vuelta, winst in twee kleine rondes....Wie heeft diezelfde adelbrieven??????
19-06-2015 14:30
Na vandaag al twee keer n reactie te hebben geschreven en weer te hebben verwijderd heeft Omhoog73 het nu juist verwoord:
'Hij drukt zich soms een beetje knullig/onhandig uit'
Dat is gesinks probleem. Want zoals hij nu zegt dat hij een goed tempo reed op de klim zal het mij niet verbazen als hij niet tevreden was over de uiteindelijke snelheid, maar dat hij een lekker tempo had voor zijn gevoel.

Anyways, ik hoop dat 't m lukt maar ik hou er een hard hoofd in. En daarmee ben ik toch echt geen basher. Gewoon iemand die Gesinks resultaten vergelijkt met anderen. Want in de tour krijg je geen bonis als je minder hebt kunnen koersen vanwege prive omstandigheden. Dus of hij staat er of niet, maar de reden waarom doet er feitelijk niet toe. Want daar houden ze geen rekening mee in de Tour.
19-06-2015 14:31
@MooieMario
Voor veel doping is het effect per persoon ongeveer hetzelfde, maar bij de opkomst van EPO ontstond ook het begrip 'super-responder', een sporter die onevenredig veel baat heeft bij het gebruik van het middel.
19-06-2015 14:36
Al jaren stellen mensen dat al wat ook maar enigszins met dopingrechtvaardiging te maken heeft de sport kapot maakt en toch zie je het wielrennen alleen maar groter worden. Eigenaardig...

Hier zitten dan ook nog eens een aantal flitsers te klagen over bahers en haters terwijl dat toch heel goed meevalt in dit topic? Vooral als je beseft dat een deel van diezelfde flitsers bij een topic over bijvoorbeeld eender welke astanarenner, rus, vdb, mollema,... zelf alleen maar kunnen uitblinken in haten en bashen...

Je kan perfect vinden dat gesink beter andere doelen stelt, toch 6de is, nooit meer op niveau komt, ook gedopeerd was, zonder dat dit moet betekenen dat je een hater, azijnzeiker, doodgraver van de sport, ... moet zijn...

Al diegenen die maar blijven verwijzen naar al zijn malaise uit het verleden ter verdediging van zijn mindere prestaties, geven trouwens zelf aan dat hij zich beter andere doelen stelt dat een goed klassement in de allerbelangrijkste wielerwedstrijd van het jaar.
19-06-2015 14:38
@kogapaul; hoort limburg niet bij nederland dan?
19-06-2015 14:47
Mooi samengevat van Giant-Greenedge ! Alleen zijn nick is een beetje boring, 'David Mocoutié' zou hem wel passen gezien de relativering.
19-06-2015 14:49
Ik heb het interview geluisterd en hoor alleen maar een lachende Gesink. Gaat goedkomen dit. Die voelt zich super.
19-06-2015 15:14
Wat een onzin dat hij geen ploeggenoot af zou mogen vallen.
Ik denk dat Gesink zich juist genaaid voelt door Menchov omdat hij voor zijn kopman de ballen uit zijn broek heeft gereden en zijn kopman vervolgens is betrapt. Gewoon 4e geëindigd die Tour, heel goed!
Verder ook een groot fan van Gesink, maar ik zit me over enkele weken toch weer te verbijten als de eerste klim begint hoe lang hij eraan blijft hangen. Hij is alles behalve een zekerheid als het bergop gaat. Maar als dat het geval is, is vrijbuiten een hele mooie optie om er toch nog een geslaagde Tour van te maken.
19-06-2015 15:23
@Zsjoske
Niet iedereen is zo rancuneus(en naief), ik denk zelfs dat Gesink zichzelf nog gewoon als de #6 uit die tour ziet.. Nog maar niet over Gesinks verleden gesproken.
19-06-2015 16:06
@Skedel
Ik weet niet of je het bericht bij deze comments ook hebt gelezen, maar daarin wordt Gesink gequote: “Ik ben al eens vierde geworden in de Tour en nu lichamelijk in orde”.
19-06-2015 16:12
In het interview klinkt Gesink erg twijfelachtig bij de vraag wat zijn ambities zijn in de tour. Na een halve minuut uuuuh, komt er bij de besten of top tien uit.
Het klinkt niet overtuigend maar hij heeft wel de kwaliteiten om het te bereiken.
19-06-2015 16:17
@Zjoske
Ja en daar twijfel ik wel aan of hij dat echt gezegd heeft.. Als hij er al echt van overtuigd is dat hij daardoor plaatsen op zou schuiven zou hij alsnog 5e zijn en zeker geen 4e.
19-06-2015 16:18
@krypton
Dat het niveau in de Tour hoger is dan in de Vuelta klopt, vorig jaar zou echter nog wel eens een uitzondering geweest kunnen zijn. Peraud die tweede wordt in de Tour? Dat had hij in de Vuelta van vorig jaar echt never nooit gepresteerd.

Ik denk dat zijn niveau in de Tour wel goed was geweest om mee te kunnen met Konig, Mollema, Ten Dam, dat soort mannen. Die Konig is ook niet echt een hoogvlieger, dat hebben we in de Giro kunnen zien.
19-06-2015 16:19
@Skedel
Er staat een streepje onder 'NOS'. Op internet is dat een link, waarop je kunt klikken. Dan kom je uit op de website van de NOS, waar het artikel over Gesink staat. In dat artikel staat dan weer een audiofragment. Als je daar op klikt, komt er geluid uit je speakers. Dan kun je zelf horen wat Gesink heeft gezegd.
19-06-2015 16:21
@xistnc
Lachwekkend dat hij dat heeft gezegd dan... Als je een beetje vent bent plaats je jezelf niet boven contador iig:p

Om te reageren moet je ingelogd zijn.