Robert Gesink toch voor klassement in de Tour de France
foto: Sirotti
woensdag 1 juni 2016 om 08:05

Robert Gesink toch voor klassement in de Tour de France

Een hard gelag voor Robert Gesink. Nota bene op zijn dertigste verjaardag kreeg hij van bondscoach Johan Lammerts te horen dat hij niet bij de selectie zit voor de Olympische Spelen, ondanks dat hij als enige renner zijn volledige seizoen op Rio af had gestemd. “Dit is een tegenvaller”, bekent hij in De Telegraaf.

Krediet
Tijdens de Ronde van Italië liet Lammerts nog weten dat hij vooral naar de prestaties van de renners in de eendagsklassiekers zou kijken. Dat de KNWU-bondscoach daar uiteindelijk vanaf is gestapt, blijkt nu. Gesink werd op het laatste moment namelijk vervangen door Steven Kruijswijk. De geboren Varssevelder zoekt dat vooral bij zichzelf, vertelt hij in de wakkerste krant van Nederland. “Ik had me inderdaad op de Olympische Spelen verheugd. Het was zeker een circuit dat op mijn lijf geschreven is. Het afgelopen voorjaar heb ik echter in de klassiekers niet gebracht wat er van mij verwacht werd. Daardoor had ik de selectie niet meer zelf in de hand. Ik had op een beetje meer krediet gerekend vanwege mijn prestaties in de eendagswedstrijden in de afgelopen jaren. Al kan ik me voorstellen dat Lammerts nu moeilijk om Kruijswijk heen kon.” De nummer vier van de jongste Giro kon in het eendagswerk de laatste jaren nog niet overtuigen. Kruijswijks beste resultaat is een 59ste plaats in de Amstel Gold Race van 2012.

Klassement in de Tour
Waar Gesink, die op dit moment op een hoogtestage op Tenerife vertoefd, aanvankelijk naar de Tour de France zou afreizen als vrijbuiter en steun voor Wilco Kelderman, richt hij nu toch al zijn pijlen op het eindklassement. De rolwisseling is op verzoek van het ploegmanagement. “De knappe prestaties van Steven (in de Giro d’Italia, red.) zijn voor mij een goede motivatie om in de Tour opnieuw voor een korte klassering te gaan. Steven en ik trainen al vele jaren nauw samen en hebben veel contact. We krijgen allebei grotendeels begeleiding van trainer Louis Delahaije. We weten wat we waard zijn. Voor de hoogtestage op Tenerife hebben we de knoop doorgehakt dat ik opnieuw voor het klassement ga. De zesde plek in de Tour van vorig jaar na een moeizame aanloop, heeft mij aangetoond dat ik nog altijd met de besten kan wedijveren. Het is de bedoeling dat Wilco naast mij ook voor een kort klassement gaat. Al krijgt hij een ietwat vrijere rol.”

Rittenkaper in de Vuelta
Gesink had zijn seizoen volledig afgestemd op de Olympische wegrit, waardoor hij in de Tour zijn diep gekoesterde wens om eens een rit te winnen kon najagen. Dat idee verdwijnt nu nog voor een jaar in de ijskast, al gaat hij proberen in de Vuelta a España te ervaren hoe hij op die manier moet koersen. Het management van LottoNL-Jumbo heeft de Condor van Varsseveld namelijk gevraagd toch als kopman af te reizen naar Frankrijk. “Het is niet alleen een heel andere mindset om als rittenkaper naar de Tour te trekken, het is ook een heel andere koerswijze. De laatste jaren ben ik in alle grote rondes gestart als klassementsrenner. Die omschakeling maak je niet direct. Daarom kan ik me vinden in de vraag van de ploeg. In de Vuelta kan ik later eens kijken hoe die andere rol me bevalt. Ik heb net pas mijn dertigste verjaardag gevierd, dus ik heb nog wel een paar jaren om me volledig op dagsuccessen te richten.”

RIDE Magazine
160 Reacties
01-06-2016 09:55
Klinkt een beetje als paniek in de tent dit. Enfin, dan zien we Gesink weer lekker harken naar een top 5-10 plek. Het moet gezegd worden dat hij over het gehele seizoen toch vrij weinig presteert voor zijn salaris (naar ik begreep diegene met het hoogste salaris binnen TLJ).
01-06-2016 09:56
Ik had eigenlijk liever gezien dat Gesink voor een ritzege in de Tour zou gaan en dan in de Vuelta voor het klassement, volgens mij liggen daar betere kansen.
01-06-2016 09:59
Goed nieuws dit! Afgelopen jaar heb ik echt genoten van Gesink in de Tour, dat hij initiatief nam en een paar keer de aanval koos was geweldig! Meer van dat graag :) daarbij hoeven klassement ambities een etappe overwinning niet in de weg staan. Volgens mij is de kans op etappe winst nu net zo groot als voorheen.

@kooltje, klopt een wielrenner moet zich kunnen voorbereiden op een koers. Echter is de kans nu groot dat je straks een renner in topvorm thuislaat omdat je al gekozen hebt. Renners in topvorm zijn renners die je mee wilt nemen naar Rio. Maak dan een shortlist van 6 renners zodat je een beetje speelruimte hebt en kunt kijken naar de vorm van dat moment.
01-06-2016 10:00
Gesink zou naar de Giro gaan,
Gesink ging toch niet naar de Giro (....),
Gesink zou als rittenkaper naar de Tour gaan
Gesink gaat toch voor het klassement....

Ben benieuwd.
01-06-2016 10:01
@Rondo: de criteria zijn wel duidelijk. Zoals in elke teamsport: de coach beslist wie er mee gaan. Zo gaat het ook bij hockey, volleybal en alle andere teamsporten waar Nederland een team mag sturen. Zelfs bij turnen maakt de coach de beslissing, al zijn daar wel selectiewedstrijden. En ook bij al die sporten zullen er teleurgestelde sporters zijn die net af vallen.

Ik vind het keuzemoment trouwens helemaal niet zo slecht. Gesink, Mollema en Kelderman weten nu voor de Tour waar ze aan toe zijn, dat is wel zo eerlijk.
01-06-2016 10:02
Ben het eens met Moutainking, als Gesink na 10 dagen tour er beter voorstaat dan Kelderman was hij zo wie zo de kopman geworden, en Gesink is iemand die er altijd voor gaat.
01-06-2016 10:05
@horsm, Dumoulin is van 1990 en dus te oud voor de witte trui. Kelderman is van 1991 en komt dit jaar dus voor het laatst daarvoor in aanmerking.
Andere 1990-ers die dit jaar dus geen concurrent van Wilco meer zijn: Quintana, Aru, Pinot, Bardet... blijven over Barguil, Yates, Yates, Meintjes, en nog wat outsiders.

On topic: professionele reactie van Gesink, ik hoop echt dat hij het ongelijk van de bondscoach gaat bewijzen.
01-06-2016 10:06
@Rondo
Dan moet hij hoger eindigen dan Quintana, of Contador, of Froome? Vrijwel onmogelijk.
01-06-2016 10:11
Natuurlijk. Als je top 10 kan rijden en je bent kopman is het logisch dat je voor het klassement gaat. Vind het altijd vreemd als mensen niet blij zijn met een 6e plek omdat hij geen rit wint. Een zesde plek is veel prestigieuzer. Een rit winnen is het doel van c-klimmers zoals Geschke en Kadri.
01-06-2016 10:16
@Barcanoord, want toen Péraud en Pinot op het Podium stonden in 2014 hebben ze ook Quintana, Contador en Froome verslagen? Als alles meezit en Gesink is in zijn beste vorm ooit dan is podium best mogelijk hij is al eens 4e geworden ;) ik acht de kans ook klein maar onmogelijk is het zeker niet!
01-06-2016 10:19
Goede reactie van Gesink. Laat het ongelijk van de bondscoach (en wat negatievelingen hier) in de Tour maar zien.
Ben blij dat hij voor het klassement gaat. Hoop op een vijfde plek. En dan kan hier de discussie gevoerd worden wat beter is Kruijswijk in de Giro of Gesink in de Tour......
01-06-2016 10:21
Verstandig!

Voor de azijnzeikerds hier: ga lekker ééndagskoersen kijken en sla de grote rondes over alstublieft!
01-06-2016 10:22
Quote:


Bettinwel - 1 juni 2016 om 10:00

Gesink zou naar de Giro gaan,
Gesink ging toch niet naar de Giro (….),
Gesink zou als rittenkaper naar de Tour gaan
Gesink gaat toch voor het klassement….

Ben benieuwd.


Gesink wint toch een rit.
Gesink mag toch naar de OS
Gesink wint toch de OS

;)
01-06-2016 10:29
@Thanks, Mac! Dan: Wilco voor Wit!
01-06-2016 10:33
@horsm wit voor de trui, niet voor gips toch ?:):)
01-06-2016 10:33
In mijn ogen zal de Condor in dit deelnemersveld niet hoger kunnen reiken dan plaats 7 of 8. Je moet je afvragen of je dat de moeite waard vindt.
01-06-2016 10:33
Ik acht de kans dat Gesink een rit wint misschien wel groter als hij voor het klassement gaat. Ik schat zo in dat hij toch een paar keer met de toppers kan sprinten om de etappe zege. Ik zie hem veel minder snel winnen door een vlucht en solo aan te komen.
01-06-2016 10:36
Hoewel ik een groot fan ben van Gesink wil ik toch de opmerking "Ik had op een beetje meer krediet gerekend vanwege mijn prestaties in de eendagswedstrijden in de afgelopen jaren" in perspectief plaatsen. Als ik naar de afgelopen 3 jaren kijk zie ik het volgende:

2013: Classica San Sebastian 13de
2013: GP de Québec 1ste
2013: GP de Montréal 12de
2015: GP de Montréal 8ste
2015: Ronde van Lombardije 11de
2016: Waalse Pijl 15de

Los van de overwinning in (met alle respect) Canada in 2013 vind ik de prestaties niet kredietwaardig.
01-06-2016 10:39
@Rechter K, ik ben al wat ouder, en vind zelf een toptien AK tour nog steeds prachtig. Ik kan me nog decennia herinneren waarin geen enkele Nederlander daarin slaagde. Al hoop ik voor Gesink nog steeds op top 5.
01-06-2016 10:39
Laten we reeel zijn....hoe hoog is de kans dat Gesink een rit in de Tour kan winnen ? Hoe vaak is dit al gebeurd in de eerdere Tours? Precies 0 keer.
01-06-2016 10:42
@HCBrug, eens. Ik zie Gesink liever een etappe lang eraan blijven hangen bij het favorietengroepje, om dan weg te sluipen als ze naar elkaar kijken dan dat hij op 30 min in het AK staat en elke dag weer in de vroege vlucht zit.
01-06-2016 10:44
@robo als alles al een keer voorgekomen moet zijn voordat het plaats vindt, vind er nooit meer wat plaats... m.a.w. iedereen is ooit op 0 begonnen. Gesink is iemand die top tien kan rijden, zulke gasten kunnen ook ritten winnen
01-06-2016 10:47
Ik ben benieuwd, zijn zesde plek vorig jaar behaalde hij mede dankzij Kruijswijk, wie gaat hem nu op sleeptouw nemen?
Een rittenkaper is hij al helemaal niet, maar je weet nooit hoe een koe achteraf een paard in zijn hol kijkt....
01-06-2016 10:50
Ja goede beslissing. Gesink is beter dan Kelderman. Dus als je in dit deelnemersveld in de Tour top 10 wil eindigen is Gesink de logische keuze om kopman te zijn. Kan Kelderman in de luwte proberen wat te presteren, want die gaat de laatste tijd ook niet zo lekker.
01-06-2016 10:52
Goed nieuws! Dat tilt de Tour toch naar een ander niveau voor de NL-kijker.

Ik kan me voorstellen dat voor Gesink meespeelt, dat Kruijswijk in de Giro kon wedijveren met Nibali's en Valverdes. Of dat terecht is, boeit dan even niet. Het gaat om de beleving ervan. Go Gees!

Om te reageren moet je ingelogd zijn.