Gesink schuift klassementsambities in grote rondes op lange baan
Robert Gesink heeft in 2018 een doel gemaakt van de Giro d’Italia en de Tour de France. Niet als klassementsrenner, maar als rittenkaper welteverstaan. De 31-jarige kopman van LottoNL-Jumbo twijfelt bovendien of hij ooit nog terugkeert als klassementsman in de grote rondes. “Dat ligt er ook een beetje aan hoe snel de ambitie om in elke grote ronde een rit te winnen is voltooid”, lacht de Varssevelder voor de camera van WielerFlits.
“Ik weet dat het mogelijk is om die etappes te winnen”, denkt Gesink. “Daar wil ik gewoon voor gaan. Dan zien we in de toekomst wel hoe alles loopt. Die conclusie is misschien een beetje vroeg. Maar als je weet wat je hoogst haalbare is in de klassementen… Ik ben een keer vierde en zesde in de Tour geweest en zesde en zevende in de Vuelta a España. Dan weet je ongeveer wat je plek is. Dan kun je nog een paar jaar hetzelfde blijven doen, maar het leek ons een goed moment om een keertje iets anders te proberen.”
Ardennenklassiekers
Onze landgenoot gaat ook opnieuw de Ardennenklassiekers betwisten. “Die wedstrijden zijn mijn intensieve prikkel na een periode met een hoogtestage (die hij doet ter voorbereiding op de Giro, red.). Zeker op de Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik heb ik mijn zinnen gezet. Tijdens de Amstel Gold Race zal ik meer in dienst van de ploeg opereren. Maar in principe is mijn basisniveau goed genoeg om iets moois te laten zien, hoop ik.” LottoNL-Jumbo heeft van het ‘Waalse’ drieluik geen doel op zich gemaakt.
Bekijk de volledige video met Gesink over de Ardennenklassiekers en zijn hoofddoel van het seizoen.
Daarnaast vind ik het ook niet echt een goede rittenkaper. Mollema is dan bijvoorbeeld al beter. Gesink heeft het gochme niet om te weten wanneer hij zijn krachten moet gebruiken.
Inmiddels is 7de in ak ook publicitair minder interessant dan 2010. Wellicht dat ie met bergetappe meer publiciteit pakt.
Agr voor ploeg is vreemd.
Lijkt me wel verstandig om hem meer te laten koersen voorafgaand aan zijn doelen, voor het ritme en de handigheid op de fiets.